Rättigheter/skyldigheter - behöver hjälp i djungeln!
Skolan håller på att utreda vår son (klart mitten av maj), innan den är klar vill inte BUP ta emot oss. BNP har öppnat upp dörren för en konsulationstid (för oss som föräldrar + skolan) för bedömning av övertagning/rådgivning/vägledning men när det blir vet vi inte än. Kvarnar maler sakta.....
Det jag undrar över och det jag dammsuger nätet på är vilka rättigheter/skyldigheter har skolan att hjälpa oss innan en diagnos är ställd? Samtidigt vet jag att en diagnos inte är lika med automatisk rätt till hjälp i skolan - det har rektorn vänligt förklarat för mig
De sociala biten, inga kompisar, utanförskap, osv är ju en sak men kunskapsbiten! Vår son går i ettan, fyller 8 snart och ligger långt efter i kunskapsnivån med de jämnåriga. Han kan inte alla bokstäver, han kan då givetvis inte läsa eller skriva heller. När det gäller matte så räknar han tal från 1-10 och då helst endast addition osv. Sen årskiftet har vi lyckats få en specialpedagog som han får besöka en lektion i veckan!!!
Koncentration finns inte. Sitter han ex vid köksbordet och jag står vid diskbänken får han inget gjort, krävs att någon sitter med och visar på vad han ska göra hela tiden. Annars försvinner han i sina egna tankar, under bordet osv. Fröken i klassen säger att effektiva tiden i skolan är minimal.
Vi har skrivit 4 åtgärdsprogram sedan i höstas, femte skall göras nu efter påsklovet. Inga mål nådda, varken utifrån åtgärdsprogrammen eller nationella mål. Två elevhälsomöten har vi haft också.
Vilken hjälp har du/ni fått?
Vilka vägar har ni gått för att få denna hjälp?
Läser lagar och riktlinjer och blir bara snurrigare och snurrigare......