Mögelost
Hur många gillar/käkar mögelost egentligen? Bara undrar...
Har själv aldrig pallat att smaka, doften tycker jag är helt outhärdlig.... men ändå suktar jag....
Tips på goda grejer med mögelost?
Vilken ost är mildast i smaken?
Hur många gillar/käkar mögelost egentligen? Bara undrar...
Har själv aldrig pallat att smaka, doften tycker jag är helt outhärdlig.... men ändå suktar jag....
Tips på goda grejer med mögelost?
Vilken ost är mildast i smaken?
Hong-ostar har "graderubg" på sig eller vad man ska säga, om hur starka de är. Du kan ju testa en av de mildare först så du vänjer dig vid smaken. Jag gillar Høng Danablu t ex
gradering skulle det ju stå inte graderubg
Jag gillar mögelost på pepparkakor, med en klick apelsinmarmelad ovanpå. Det är sååå gott! (Jag vet, det låter inget vidare, men det smakar ljuvligt!).
(Fast å andra sidan så gillar jag sirap på potatismos och på blodkorv... )
Klipp 2 pkt bacon i små bitar och stek tills det är "nästan klart" alltså....inte knaprigt...
Häll på 3 dl grädde och smula i en "tårtbit" kvibille gräddädel, den är mild och god....
Låt det puttra ihop medans du kokar bandspagetti. Servera tomatklyftor till!
Det är jättegott (men fett). Barnen älskar det och andra som säger att dom absolut inte gillar mögelost....man behöver inga kryddor eller nåt utan man blandar bara ihop det rakt upp o ner som jag skrev.
Oj tack för era tips!
Måste bara prova på dem! Är ju så sugen... konstigt...
Flera härliga recept?
*puffis* vill veta mera...
Det är jättegott med grönmögelost, tex Kvibille på Digestivekex! MMmmm...!
Jag gillade inte det i början men så började jag med en smula då å då för det var ju ändå på nått konstigt sätt en ganska god smak och nu äääälskar jag det!
Blanda ner i pasta eller fyll kycklingfileer eller pannbiffar med det tex.
Jättegod förrätt nu på sommaren:
Halvera nektariner, lägg på ett ugnsfat. Riv över grönmögelost, typ Kvibille Gräddädel och gratinera i 15 minuter, tills osten smält. Servera på salladsbädd.
Ääääälskar mögelostar... och ostar överhuvudtaget! Mmmm! :)
trippi---> Bra förslag???
NU har jag käkat Blå Castello på salta kex!! Den var mild och faktiskt jättegod!!!
Sen fick jag smaka på fransk Rocquefort (?), men blä...
Heja Castello!
NU har jag käkat Blå Castello på salta kex!! Den var mild och faktiskt jättegod!!!
Sen fick jag smaka på fransk Rocquefort (?), men blä...
Heja Castello!
grilltips: fyll färska champinjonhattar med blåmögelost, linda runt en baconskiva. Fäst med en tandpetare o lägg på grillen... gudomligt gott!!
Villes mamma - sen finns det ju också Creme Bonjour med mögelost smak ( tror jag såg en på city market häromdagen) - kunde kanske vara en mjuk början....? Själv tycker jag att mögelost är uräckligt, blä!