• Dettaejag

Ni som har barn tätt. Kan ni ge mig de tips ni önskade att ni fått?

Hej.

Jag har en underbar liten son som kommer att vara lite mer än 15 månader när han får en lillasyster nu i maj. Jag tänkte passa på att fråga alla er som fått barn tätt ifall ni har några tips och knep för hur man bäst får det att fungera. Sådant man kanske inte tänker på innan. Vad var och blev viktigt för er. Vad fungerade i vardagen och vad blev mer problematiskt? Tacksam för tips

• Svar på tråden Ni som har barn tätt. Kan ni ge mig de tips ni önskade att ni fått?
  • Ripper500

Oj oj! För oss blev det 3ggr värre utan sömn i 9 månader. Tips, ja skaffa inte så tätt :) nej men har inga direkta tips mer än att man måste hjälpas åt.

• Dettaejag
    Ripper500 skrev 2013-03-29 17:15:11 följande:
    Oj oj! För oss blev det 3ggr värre utan sömn i 9 månader. Tips, ja skaffa inte så tätt :) nej men har inga direkta tips mer än att man måste hjälpas åt.
    Ha ha
    När den nya kommit? Varför fick ni inte sömn?
  • Ripper500

Ja, alla bebisar är olika. Vårt andra barn hade mjölkallergi vilket medförde magont. Även reflux. Så det blev mellan 20-30 uppvak och 3 måltider per natt första 9 månaderna.

Så man vet aldrig vad som väntar! Men som alla vi känner säger som har 2 barn tätt.
    "Det är skit jobbigt första året" men sen blir det bättre och bättre. :)

Tipset är iaf att man måste hjälpas åt. Ägna mycket tid åt tidigare barn.

• Dettaejag

Ja. Jag ska inte glömma bart honom. Det har jag redan tänkt på eftersom jag blev bortglömd så mycket som barn

• AnneliR

En fördel med att ha två så små barn är att trots sömnbrist på natten så får man vila iaf en gång på dagen, eller fick jag göra då minsta sov mkt! Ger mycket energi till att klara dagarna.

Nackdelen med täta barn var för mig mitt dåliga samvete. Att inte kunna ge båda barnen så mkt av mig själv som jag önska. Fick avbryta amningen av minsta för att ens kunna hålla koll på stora killen, dom är ju rätt livliga vid 15 mån ålder (min var iaf). Tio veckor lyckades jag amma innan jag gav upp, allt blev tusen gånger lättare med flaska, mer sömn på natten oxå men framför allt mer tid till stora killen då yngsta inte behövde hänga vid brösten hela tiden.

Som tidigare skrivit, hjälps åt mycket! Min sambo var pappaledig i nästan en månad och det hjälpte massor, kunde vi turas om att ge stora killen uppmärksamhet samt att jag kunde sova på dagen :)
    Tänk positivt så kommer det gå bra! Mina killar är snart 3 år och 1 1/2 år idag och det blir bättre o bättre hela tiden :)

• Nyfiken gul

ett misstag jag själv gjorde var att jag glömde att storebror fortfarande var en bebis med bebisars behov. 

Jag såg honom, jag bekräftade honom - men jag började kräva för mycket av honom bara för att han var "storebror".

en bebis är en bebis och måste behandlas därefter. Jag kan inte kräva att han ska sitta snyggt och uppföra sig och be honom veta bättre när han fortfarande är en bebis.

jag gråter fortfarande när jag inser hur onödigt hård jag var mot älsta sonen  eftersom jag inte tänkte på att han fortfarande var liten.  jag såg ju bara den nyfödda som bebis och inte registrerade faktumet att jag hade TVÅ med samma behov.

och jag hade behövt inse att alla barn är olika  även inom samma familj.  Två barn tätt innebär också två olika personligheter med två olika viljor.  Två olika dygnsrytmer och med helt skilda behov.   Bara för att EN bebis sover hela natten betyder inte det att nr 2 gör det - vilket medför att dom väcker varandra = ingen sömn alls på nätterna för någon av oss.

Den enas sömnbehov betydde långa sovpass på dagarna  men då sov inte lillebror = ingen sömn alls för mig på dagen heller..... 

jag var ett vandrande lik.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Dettaejag
    Nyfiken gul skrev 2013-03-29 18:09:07 följande:
    ett misstag jag själv gjorde var att jag glömde att storebror fortfarande var en bebis med bebisars behov. 

Jag såg honom, jag bekräftade honom - men jag började kräva för mycket av honom bara för att han var "storebror".

en bebis är en bebis och måste behandlas därefter. Jag kan inte kräva att han ska sitta snyggt och uppföra sig och be honom veta bättre när han fortfarande är en bebis.

jag gråter fortfarande när jag inser hur onödigt hård jag var mot älsta sonen  eftersom jag inte tänkte på att han fortfarande var liten.  jag såg ju bara den nyfödda som bebis och inte registrerade faktumet att jag hade TVÅ med samma behov.

och jag hade behövt inse att alla barn är olika  även inom samma familj.  Två barn tätt innebär också två olika personligheter med två olika viljor.  Två olika dygnsrytmer och med helt skilda behov.   Bara för att EN bebis sover hela natten betyder inte det att nr 2 gör det - vilket medför att dom väcker varandra = ingen sömn alls på nätterna för någon av oss.

Den enas sömnbehov betydde långa sovpass på dagarna  men då sov inte lillebror = ingen sömn alls för mig på dagen heller..... 

jag var ett vandrande lik.
     Oj, det där måste jag fundera över. Tack
  • Dettaejag
    AnneliR skrev 2013-03-29 18:07:52 följande:
    En fördel med att ha två så små barn är att trots sömnbrist på natten så får man vila iaf en gång på dagen, eller fick jag göra då minsta sov mkt! Ger mycket energi till att klara dagarna.

Nackdelen med täta barn var för mig mitt dåliga samvete. Att inte kunna ge båda barnen så mkt av mig själv som jag önska. Fick avbryta amningen av minsta för att ens kunna hålla koll på stora killen, dom är ju rätt livliga vid 15 mån ålder (min var iaf). Tio veckor lyckades jag amma innan jag gav upp, allt blev tusen gånger lättare med flaska, mer sömn på natten oxå men framför allt mer tid till stora killen då yngsta inte behövde hänga vid brösten hela tiden.

Som tidigare skrivit, hjälps åt mycket! Min sambo var pappaledig i nästan en månad och det hjälpte massor, kunde vi turas om att ge stora killen uppmärksamhet samt att jag kunde sova på dagen :)
    Tänk positivt så kommer det gå bra! Mina killar är snart 3 år och 1 1/2 år idag och det blir bättre o bättre hela tiden :)
    Men kände man inte den samma energikick som man fick efter första förlossningen? Jag hade lite förväntat mig den.
  • Athema

Mina tips måste vara att försöka skaffa sig så många fasta rutiner som möjligt och hålla dom så bra som möjligt även fast bebisen kommer.
    När min dotter kom så höll vi ändå strickt med att sonen skulle sova kl 7 och att han skulle äta ungefär samma tider varje dag, sova lunch samma tid. Det kan vara svårt och knepigt att få ihop det och det kanske inte funkar för alla, men vi har vunnit så mycket och haft det så enkelt när vi haft bra rutiner med sonen.

Aleya.se/blogg - Min viktminsknings blogg
  • clembke

På mina skiljer det 16 mån.

vi gjorde som så att jag försökte styra in rutinerna som så att få dom att äta samtidigt - en lugn stund för båda barnen, när den stora skulle sova brukade bli samtidigt som lillen skulle äta ett annat mål.

Ett annat tips är, avbryt inte en lek med stora helt plötsligt för matning av lillen. Jag gjorde det en ggn o den store förstod inte alls varför då o blev jätteledsen. Jag började med att förvarna, tex om en liten stund måste mamma ge bebisen mat. Det funkade bättre o han var förberedd. (även om dom inte har en tidsuppfattning).

Glöm inte bort att den stora fortfarande är bebis som dom andra har sagt.

Min stora fick hjälpa till med blöjbyte o liknande - när han ville själv. Tvingade honom inte något.

Försöka få egentid med den stora en liten stund - gäller både mamma o pappa. Store behöver få känna sig ihågkommen av båda. Egentiden kan bestå i läsning, en stunds lek osv.

Om pappan har möjlighet - plocka de tio första dagarna som halvdagar. Var helt underbart när min sambo gjorde det, fick så mkt mer tid tillsammans under en längre tid. Min sambo var hemma nästan en månad på det viset. Var lite påsk o hans normala lediga fredagar som han har varannan v.

Gick på morgonen o kom hem till vi skulle äta frukost vid nio tiden varannan v o den andra v kom han hem lagom till kvällsmaten. (han arbetar skift). Blir det fler barn vill jag att han gör så igen (även om han arbetar dagtid då). Funkar kanske inte för alla men för oss var det perfekt.

Svar på tråden Ni som har barn tätt. Kan ni ge mig de tips ni önskade att ni fått?