Nyfiken gul skrev 2013-03-29 18:09:07 följande:
ett misstag jag själv gjorde var att jag glömde att storebror fortfarande var en bebis med bebisars behov.
Jag såg honom, jag bekräftade honom - men jag började kräva för mycket av honom bara för att han var "storebror".
en bebis är en bebis och måste behandlas därefter. Jag kan inte kräva att han ska sitta snyggt och uppföra sig och be honom veta bättre när han fortfarande är en bebis.
jag gråter fortfarande när jag inser hur onödigt hård jag var mot älsta sonen eftersom jag inte tänkte på att han fortfarande var liten. jag såg ju bara den nyfödda som bebis och inte registrerade faktumet att jag hade TVÅ med samma behov.
och jag hade behövt inse att alla barn är olika även inom samma familj. Två barn tätt innebär också två olika personligheter med två olika viljor. Två olika dygnsrytmer och med helt skilda behov. Bara för att EN bebis sover hela natten betyder inte det att nr 2 gör det - vilket medför att dom väcker varandra = ingen sömn alls på nätterna för någon av oss.
Den enas sömnbehov betydde långa sovpass på dagarna men då sov inte lillebror = ingen sömn alls för mig på dagen heller.....
jag var ett vandrande lik.
Oj, det där måste jag fundera över. Tack