• Floffeen

fixa i hyresrätt? golv,kakel,måla om osv..

Vi bor i en hyresrätt (privatägd)
    förra   ägarna sa "gör vad ni vill  bara ni återställer om ni målar i starka färga... vi kommer inte fixa något "
    sen såldes fastigheten  till några andra som verkar mer seriösa.
    man får fortfarande måla om fritt osv.
    nu undrar jag om jag kan byta golv och kakel i köket då de är i uselt skick.
    saknar bitar av kaklet och de är riktigt 60 tal.
    Stora springor i golvet och de gör att de blir omöjligt att hålla golvet rent och frächt.
    nu har de ev hittat in pälsängar i sovrummet och vi har sanerat om och om igen
    men dom gömmer sig i springorna där man inte kommer åt
    De (golvet kakel) har funnits här sedan -39 då huset byggdes.
    Nu har dom super billigt pris på klickgolv och min hyresvärd är utomlands 2 veckor till.
    Gör jag de själv lägger dom inte på en massa pengar på hyran...
    Grannar och kunniga föräldrar har erbjudit sig att hjälpa till.

de är äckligt med stora repor de vi har nu..
    Vad som helst är bättre..

Sen undrar jag hur gör man med listar som de  målat 600gånger
    och lackat  så har de typ lossnat färg från karmarna.
    Kan man bara skrapa bort och göra om då eller?

• Svar på tråden fixa i hyresrätt? golv,kakel,måla om osv..
  • Trevligt
    Floffeen skrev 2013-03-29 22:21:22 följande:
    Vi bor i en hyresrätt (privatägd)
    förra   ägarna sa "gör vad ni vill  bara ni återställer om ni målar i starka färga... vi kommer inte fixa något "
    sen såldes fastigheten  till några andra som verkar mer seriösa.
    man får fortfarande måla om fritt osv.
    nu undrar jag om jag kan byta golv och kakel i köket då de är i uselt skick.
    saknar bitar av kaklet och de är riktigt 60 tal.
    Stora springor i golvet och de gör att de blir omöjligt att hålla golvet rent och frächt.
    nu har de ev hittat in pälsängar i sovrummet och vi har sanerat om och om igen
    men dom gömmer sig i springorna där man inte kommer åt
    De (golvet kakel) har funnits här sedan -39 då huset byggdes.
    Nu har dom super billigt pris på klickgolv och min hyresvärd är utomlands 2 veckor till.
    Gör jag de själv lägger dom inte på en massa pengar på hyran...
    Grannar och kunniga föräldrar har erbjudit sig att hjälpa till.

de är äckligt med stora repor de vi har nu..
    Vad som helst är bättre..

Sen undrar jag hur gör man med listar som de  målat 600gånger
    och lackat  så har de typ lossnat färg från karmarna.
    Kan man bara skrapa bort och göra om då eller?
    Du skall inte byta golv, kakel och köksdetaljer !
    Hyresvärden kan avkräva dig intyg på att det är en "riktig" hantverkare som utfört arbetet. Inte minst om du byter kakel i badrum, Badrums/Våtrums certifikat krävs för deras försäkring vid ev fuktskada.
    Du kan bli vräkt pga vandalisering av lgh alt att dom kräver dig på ersättning= vad renoveringen kostar bolaget .
    Måla är max vad du skall göra. Underhåll och vård av lgh skall ägaren stå för , inte du.
    Akta dig så du inte blir av med kontraktet. Gå med i Hyresgästföreningen , vänta ut karenstiden, ta kontakt med dom och be om en besiktning och låt dessa ta förhandlingen. Du ska vara inställd på att få hyreshöjning.
    Först skulle jag ta upp en diskussion med värden och mötet skall ni ha i lgh. Ett tips är att du bandar samtalet/mötet dold.  Men säg inget om detta till värden för då går han omgående.
    Du kan inte bli vräkt om du tar in Hyresgästföreningen. 
  • FruLiNi

Jag skulle inte göra någonting utan att ha frågat den nya hyresvärden först.

• Fontana

De fel och brister du beskriver ska i första hand hyresvärden rätta till. Det är ju en hyreslägenhet, man hyr alltså en lägenhet som ska vara i godtagbart skick.

Det finns riktlinjer (om inte glasklara regler) om hur ofta man ska få målat och tapetserat osv. Jag tror att det är 30 år som gäller för golv, tapetserat ska man få mellan 10 och 15 år om jag minns rätt. Sprucket kakel i köket är definitivt något som hyresvärden ska åtgärda - såvida det inte är ni själva som har slagit sönder kaklet.

Ta i första hand kontakt med fastighetsägaren/hyresvärden och påtala era brister. Om de är ett riktigt seriöst företag har de kanske en plan för att rusta upp fastigheten.

Till skillnad från i en bostadsrätt så har ni ju inte rätt att ta ut kostnader för invändig renovering när ni en gång flyttar ifrån lägenheten. Det är därför som hyresvärden ska fixa det.

Svar på tråden fixa i hyresrätt? golv,kakel,måla om osv..