• Spixie

Suga på tummen...

Min son är 4 ½ månad. Sen han var nyfödd har han haft ganska stort sugbehov och vi har här hemma försökt med napp men det har inte dugit. Men för nån månad sedan tar han nappen en stund sen spottar han ut den eller så tar han nappen med handen och skall leka med den, men suga på den är inget som han tycker om. Igår började han med att suga på tummen. Neeej, tänkte jag. Det blir ju så svårt att avvänja han sen, för napp är ju lite lättare at avvänja....Och idag sög han på tummen igen....

• Svar på tråden Suga på tummen...
  • Spixie

Glömde skriva...Min fråga är:ÄR det svårare att avvänja tumme än napp och skall jag ta ut tummen och försöka med nappen ändå (för femtielfte gången)?

• linapina

Äsch...tycker att det är lika illa eller lika bra vilket som. Det är ett ren hels..e varje gång man glömmer nappen så ibland vore det skönt om döttrarna tog tumme i stället (kan verkligen förstöra en hel bilresa/utflykt). Vår BM tycker att tumme är bättre men vår förra rekommenderade napp för att det är lättare att vänja av vid.
    Gör som ditt barn tycker är mitt förslag. Se det så här, om du lyckas vänja ditt barn vid napp och barnet inte sluta med tumme så har du två "laster". Det hade jag när jag var liten och fick sen tandställning vid 9 års ålder ungefär. Inte kul.

• jeannette

jag smälter när jag ser babysar som suger på tumme de ser så goa ut

min syster tycker att det svårt att göra så att hennes lille sluta med det men varje gång jag ser att han suger tumme smälter jag

• Vitsippa

Jag vet inte vad som är bäst, men jag tror nog ändå på tummen. Barnet väljar själv om och när hon eller han vill suga på tummen, och det måste ju vara mer naturligt än att vi vuxna stoppar in en napp i munnen på (eller för den delen tar en napp ifrån) barnet.

Jag hoppas på att min son ska välja tummen, men har faktiskt ändå köpt ett par nappar till honom. Man får vara glad om något funkar...

• kobra

Jag tycker helt klart napp, det ser inte kul ut med 4-5 åringar som går och suger på tummen.Nappen kan du kasta tillslut men inte tummen!

• foxy

det är svårare... du kan ju inte ta tummen ifrån honom. Min son e snart 4mån å har sugit på tumme ungefär en månad, jag tänkte precis som du men de e näst intill omöjligt att få han å ta nappen. jaja de e väl bara å kämpa sen när de edax å sluta.. får la ta stopp å väx eller ättika eller nåt :)

• Trebarnmor

Min dotter som är 3 månader suger på tumme. Försökte ge henne nappen men det gick inte.. hon bara spottade ut den och fick kväljningar. Nu låter jag henne få ha tummen. Min andra dotter är 19 månader och har napp. Nästan varje dag får man leta efter den till middagssömnen eller nattningen. Funderar på att sluta med nappen efter sommaren.

Jag har hört att man kan ta "Stop och väx" och pensla på tummen för att de ska sluta. Just nu tycker jag det är ganska skönt att slippa leta och tänka på att ha med napp till yngsta.

• Vitsippa

Kan det egentligen vara bra att först (ibland med mycket besvär) vänja barnet vid en napp och sedan ta bort nappen vid en viss ålder (oftast också med besvär)?

Det är klart att man inte kan ta ifrån barnet tummen, men jag tror ändå att de flesta barn slutar själva med tumme när de tycker att det behövs (tex när en kompis påpekar det eller barnet vill känna sig "stort").

• Trebarnmor

Hej Vitsippa...

Jag började med napp till mina barn när de riktigt tuttiga. Hade helst inte gjort det. Ammade fritt, men de var inte alltid hungriga utan fick ont i magen eller spydde. När jag fick dom att ta nappen så slutade de spy...

Jag slutade med napp till Richard när han var drygt 2.5 år, lite sent tycker jag. Det gick mycket lättare än jag hade trott, första natten var lite jobbig sen har han inget sagt.

Jessica får gärna ta tummen och är det så att hon slutar med den själv så är det bra...men jag har sett vissa tonåringar som stoppar tummen i munnen och det ser illa ut

• Jennelii

En tjej i min dotters "idrottslag" somnade på bussen efter en tävling och tummen smög in i munnen...hon är 14-15 år....så det kan nog sitta i länge med lite otur...vet att min lillebror hade tummen länge, efter han gift sig kunde han oxå vakna med tummen i munnen ibland =)

• Pyris

Jag har 4 barn. 3 av dom är tummbarn. Dom har inte velat ha sin napp, utan tummen satt i munnen från början. När jag nu fick mitt 4:e barn så hoppades jag på att han skulle kunna ta nappen, och det kan han, men har han inte den, så åker tummen in.
    Min äldsta dotter är 9 år och kan inte sluta med tummen. Det går ju inte att kasta tummen, vilket jag önskar att det gick. Vi får massa skäll av tandläkaren för att hon suger på tummen.

• KnutRut

Amanda är likadan.
    När vi kom hem från BB så försökte vi att ge henne nappen men jäklar vad hon blev förbannad så typ för 1-2 månader sedan så började hon att suga på tummen och det tyckte inte jag var roligt. För det är ju svårt att vänja av sedan.
    Min brorsdotter använde tummen när hon var liten och hon sög tills tummen blev alldeles full av blåsor.

• kobra

Börja med stopp och väx tidigt

• giz

varför vänja av dom så tidigt med tumme å napp??? mina har alltid haft tumme (kräktes av napparna)dom slutar själva tids nog (4 och 3 var dom) visst ibland åkte tummen in men vad gör det på natten? det är ju en tryghet för dom, inte tar ni bort gose nallen när barnet blir 3 år utan den får dom ju ha längre........jag tycker det är samma sak med tummen..... well ytterligare en åsikt bara =)

• Pyris

giz:

Inte blir tänderna förstörda av en gosenalle..Eller hur???
    Hade det inte varit för tänderna hade jag väl heller inte brytt mig så mycket.

• Jennelii

Min äldsta har ett lammskinn hon fick när hon föddes, det sover hon fortfarande med fast hon är 13 fast...hmm....det ser knappt ut som ett skinn längre =)

• giz

pyris: tja om dom inte har tumme eller napp så kanse dom tuttar på nallen???? trollet gör det och det är ganska vanligt....

tror tummen är lite mer hygienisk......läste i föräldrar å barn om att man inte skulle tvätta snuttisen *urk*

• Pyris

Jo kanske. Fast det där med hygiensikt vet jag ju inte förståss. Tummen i sandlådan och tummen in i munnen slutar oftast med mask i magen... Inte så himla kul...

• Anna81

Hej! Jag tycker att tummen är bäst, Jennifer har börjat att suga på tummen nu när hon är lite lessen, försökte aldrig ge henne napp så tummen har hon hittat själv, jag sög oxå på tummen och när jag skulle sluta så stoppade min mamma stopp i växt på tummen, och det var inte allt för gott.
    Jag kan tilllägga att jag sög på tummen på natten tills jag gick i 2:an.

Svar på tråden Suga på tummen...