Någon som ätit oxascand/sobril en längre tid, eller år?
Någon som har ätit eller äter oxascand/sobril en längre period
eller tom år?
Någon som har ätit eller äter oxascand/sobril en längre period
eller tom år?
ja, vad är det du undrar?
Undrar bara, om ni har fått öka dosen under åren?
Om ni har fått biverkningar efter lång tids användning? isåfall vilka?
Undrar helt enkelt hur man mår av att ha ätit oxascand/sobril i flera år?
Jag fick inga biverkningar mer än att jag var tungt beroende utav dem. Jag fick ta dem vid behov, samma dos i de två år jag hade dem. Men eftersom benzo är så beroendeframkallande och jag mådde så dåligt så självmedicinerade jag medans de runt om mig såg mitt förfall och bad mig sluta innan jag gick under.
Jag mådde så otroligt dåligt och orkade helt enkelt inte vara i vardagen. Jag var uppe i ett tiotal tabletter åt gången, jag minns inte mkt av den tiden. Är mest svart.
Var försiktig med den typen av preparat, man blir fort beroende och det är svårt att sa sig ur. Sen behövs hela tiden större doser för att få samma effekt.
Precis som narkotika.
Tack för ditt svar
Jag äter idag ca 30 -35 mg / dag (utspritt under dagen)
Har märkt mer och mer att jag blir lite skakig, särskilt på morgonen.
Har även en annan mycket skum känsla, det är precis som att jag
har kramp i tungan eller svalget, vet inte riktigt känns så iallafall.
Mycket obehagligt.
Hur gjorde du med uttrappningen?
Ett tiotal tabletter? Utspritt under dagen? vilken styrka?
Vad hade du för fysiska känningar?
Äter du några tabletter idag?
Många frågor .....men man känner ju sig så ensam i det här....inget man direkt pratar
med så många om..... så tack för att du tar dig tid, betyder mycket!
jag var så beroende och självmedicinerade så allvarligt att jag fick ett ultimatum utav min man och mina vänner. Antingen så slutade jag eller... Ja. Jag var påväg att förlora allt.
För mig var det aldrig en fråga om att trappa ner utan jag var tvungen att sluta helt. Jag använde oxascand som ett sätt att försvinna, slippa känna. Jag hade precis förlorat min mamma och jag var i sån djup sorg att dom tabletterna var enda sättet för mig för att orka leva. Någonstans djupt inne förstod jag tillslut att jag var tvungen att sluta ta dom där tabletterna.
Jag tog 7-10 åt gången när jag tog dom, tror styrkan var på 10 mg per tablett, det blir rött mkt.. Jag tog så några ggr per dag, kanske upp till 20 st om dagen.
När jag väl slutade och såg mitt beroende och missbruk så bara slutade jag. Jag försökte hitta andra sätt att hantera min ångest och min sorg och det jag tog tabletterna för..
Det är ingen fara, svarar gärna på tusen frågor om jag kan hjälpa till :)
Idag äter jag bara antidepressiva. Jag mådde dåligt dom ggr jag inte tog tabletterna. Alltså när jag fick abstinens efter dom.. Benzo är ju så starkt att man får abstinens när dom går ur kroppen. Kanske är något sånt obehag du känner?
Äter du några mer tabletter?
Kände du inga fysiska reaktioner när du slutade tvärt med så hög dos?
Vill du beskriva hur ångesten känns för dig?
Jag gick in i väggen, fick panikångest.......det bara small till en dag när jag satt
i bilen, åkte till akuten ett flertal gånger i tron om att det faktiskt var nåt allvarligt
fel på hjärtat. Sen fick jag dubbelslag på hjärtat, som är det värsta jag vet. Då
ökade oron inför nästa gång det skulle hoppa till och då utvecklade jag lite
förväntans-ångest med en släng av hypokondri. Ska tillägga att det enligt alla
prover inte är något fel på mig. Allt detta hände för ca 2,5 år sen. Det värsta tycker
jag är att hjärnan kan styra så mycket över kroppen. Nu känner jag efter så mycket
att jag hör och känner allt i kroppen.
Idag känns det som jag har varit nere i helvetet och vänt, men sakta påväg upp....
Jag äter Sertralin och tar insomningstablett Zolpidem till natten.
Jag har ätit oxascand i ungefär 3 år. Har fått öka dosen succesivt. Nu tar jag 10 mg/3 ggr dagligen.
Mjo som sagt så hade jag diverse abstinens besvär. Skakningar, ångest, svettningar osv. Men efter ett tag så blev dessa övergående. Om jag inte hade slutat tvärt hade jag knarkat ihjäl mig. Så fanns aldrig något alternativ.
Svårt att beskriva min ångest. Har självmordstankar, panikångest, tryck i bröstet.
Jag åt Sobril/oxascand i ca 8 mån.. började på totalt 10 mg/dag och höjde sen till den dosen jag åt längst, 45 mg/dag. Gjorde en riktigt snabb nedtrappning pga graviditet och efter ca 1 vecka var dom borta! Men allt gick bra som tur var, jag var livrädd att jag skulle bli helt knäpp under tiden men det gick som sagt bra :)
har ätit det vid behov i snart 15 år...Tar bara 10 mg ,ca 10 i månaden...Har fungerat bra
Jag har ätit Sobril i 40 år och mår väldigt bra. t Oxascand är inte lika bra. Har ätit Oxascand också men. Nej
Nu kommer väl Sobril att stängas av. Jag vet inte men dom finns bara i 25 st. Per paket. Mycket dåligt.
Men,om man säger SOBRIL till en läkare får dom nästan ett hysteriskt anfall. Så man måste stå på sig.