• Anonym (sova)

Vaknar tidigt på morgonen?

Fler som har samma problem? Jag har haft depression och kraschade i höstas och har sen dess inte kunnat sova på morgonen. Jag vaknar klockan fem oavsett när jag somnat. Hur kommer det sig att det är så här? Jag har iallafall nu börjat komma igen efter kraschen men behöver verkligen sova mer... kan det få en på rätt köl om man kör sömnmedicin ett tag? Eller blir man beroende av det då? Jag har nu Voxra , har haft den i kanske två månader. Jag tar den tidigt då när jag vaknar kanske mellan fem och sex så då är jag ganska trött sen men jag somnar kanske vid elva halv tolv ändå... men fem timmar räcker ju inte :-/

Alltså sömnproblemen fanns innan jag började med medicinen så det är inget som uppstått i samband med det... blir tokig snart alltså... någon som har nåt tips? Kan det bli såhär när man kraschar eller börjar jag bli gammal och behöver mindre sömn?? Är ca 35 år så jag hoppas inte det...

Sömnproblemen har jag alltså haft nu i totalt kanske 8-9 månader. Jag misstänker att det har samband med mitt psykiska mående men är inte helt säker... kan ju vara så att jag mår dåligt pga jag inte kan sova?? Gaaaahh...

• Svar på tråden Vaknar tidigt på morgonen?
  • shakennotstörd

Jag har haft enorma sömnproblem under mitt liv tillsammans med depressionsproblematik. Nu  har jag gått i sömn-KBT hos en psykolog. Det var väldigt bra för mig och hade god effekt .Inte så att jag blev botad från mina sömnproblem för all framtid men jag fick hjälp att analysera vad dom består i och vad som är orsakerna till den dåliga sömnen samt inte minst en hel hop åtgärder för att underlätta för så bra sömn som möjligt. Ett handlingsprogram.

Jag är inte alls emot sömnmedel och avråder inte från det men använder man det så behöver man även göra andra saker samtidigt för att titta på vad som är orsakerna till sömnproblemen. Annars har man bara hjälp så länge man äter pillren. Men är man väldigt slut och mår väldigt dåligt orkar man inte med någon behandling så länge man inte sover. Det blir en ond cirkel.

Det finns Sömn-KBT via nätet och böcker om det. Kolla på biblioteket!  Om du nu inte har en psykolog i bakfickan till hands. Det är ju rätt ovanligt! Det finns även gruppbehandling via primärvården i sömn kbt.  

Sömnproblem är ju vanligt vid depression. Och jag har för mig att en del mediciner ger det som biverkan. Har du kollat upp vad som står om din? Prata med din läkare. Sömn är liksom helt livsnödvändigt för att fungera.

Har du bra mörkläggning i sovrummet så det inte är pga ljus du vaknar?        

• Anonym (sova)
    shakennotstörd skrev 2013-03-30 08:41:02 följande:
    Jag har haft enorma sömnproblem under mitt liv tillsammans med depressionsproblematik. Nu  har jag gått i sömn-KBT hos en psykolog. Det var väldigt bra för mig och hade god effekt .Inte så att jag blev botad från mina sömnproblem för all framtid men jag fick hjälp att analysera vad dom består i och vad som är orsakerna till den dåliga sömnen samt inte minst en hel hop åtgärder för att underlätta för så bra sömn som möjligt. Ett handlingsprogram.

Jag är inte alls emot sömnmedel och avråder inte från det men använder man det så behöver man även göra andra saker samtidigt för att titta på vad som är orsakerna till sömnproblemen. Annars har man bara hjälp så länge man äter pillren. Men är man väldigt slut och mår väldigt dåligt orkar man inte med någon behandling så länge man inte sover. Det blir en ond cirkel.

Det finns Sömn-KBT via nätet och böcker om det. Kolla på biblioteket!  Om du nu inte har en psykolog i bakfickan till hands. Det är ju rätt ovanligt! Det finns även gruppbehandling via primärvården i sömn kbt.  

Sömnproblem är ju vanligt vid depression. Och jag har för mig att en del mediciner ger det som biverkan. Har du kollat upp vad som står om din? Prata med din läkare. Sömn är liksom helt livsnödvändigt för att fungera.

shakennotstörd skrev 2013-03-30 08:41:02 följande:

Tack för ditt svar ja jag har bra mörkläggning har inte ändrat något alls... det började när jag började dala ner i det svarta typ... jag har hjälp via psyk och ska dit igen i veckan som kommer så jag får hjälp iaf... men som jag skrev så hade jag sömnproblemen kanske 6 månader innan jag började med medicinen så det har ju inget med den att göra... vad gör man på sömn-kbt? På vilket sätt blev du hjälpt? Jag vet ju själv att om jag får sova tills jag är utvilad så blir jag som ny... men det händer liksom inte...

• Anonym

Jag vaknar tidigt ändå på morgonen.Trots att jag kanske är ledig...kanske har att göra med mitt yrke och att jag inte kan sova mer än 6 tim.Det i sin tur beror väl lite på att jag gärna vill komma igång med dagen.

• Anonym

Det låter som om du skulle ha mycket att vinna på att söka hjälp på en sömnklinik.
    Jag får inte sova mer än cirka 4-5 timmar per natt, men då sover jag nån timma mitt på dagen också.
    I mitt fall handlar det om smärta, jag vaknar av värk och så har jag hållt på i över 20 år, och det funkar, jag går runt på det, men jag vet ju att jag skulle kunna vara så mycket effektivare, skärptare, ha en bättre ämnesomsättning, ett bättre mående, min kropp skulle inte vara så sliten om den fick återhämta sig som den borde få göra,

Sök hjälp för det här.     

• IsDimma

För mig hjälpte en kombination mellan sömntabletter, insomningstabletter och voxra.
    Nu äter jag imovane (insomningstablett) 2-3 gånger i veckan. Och sömntabletter (mirtazapin eller atarax) en gång varannan vecka. Sover bra övriga nätter.
    Men jag åt voxra nästan ett år innan det hade full effekt på min nattsömn. Det blev bättre och bättre efter ungefär ett halvår men då i kombination med dom andra tabletterna.

• Anonym

Jag har behövt använda Imovane av och till i sex år, men nu mår jag bättre efter många år i terapi, och har slutat helt med Imovane.

• Anonym (sova)
    Anonym skrev 2013-03-30 10:16:49 följande:
    Jag har behövt använda Imovane av och till i sex år, men nu mår jag bättre efter många år i terapi, och har slutat helt med Imovane.
    Anonym skrev 2013-03-30 10:16:49 följande:
    På vilket sätt blev du hjälpt av terapin? Lärde du dig slappna av på nåt sätt eller fick du knutar upplösta?

• Anonym (Holo)

IsDimma: Om du det lilla minsta tror att mirtazapin eller atarax är en sömnmedicin så har dom som gett dig det grundlurat dig. M är en antidepprissiv och A är en allergimedicin. De har sidoeffekter att man kan bli hängig av dom men dom hjälper inte sömnen något. It's called plasebo. :P

• Anonym (sleepless)

Jag har haft såna perioder också när jag har varit stressad. Fem timmar är dock tillräckligt och jag skulle inte ta sömntabletter för det. Det är skönt att sova 8 timmar, men kroppen klarar att fungera på 5.

• Mikael2

Vi kan bilda en morgongrupp, vaknar alltid 2-4 på morgonen.
    Ingen vill då umgås med mig såklart  :(
    Eller tipsa varandra om vad man kan göra så tidigt.
    Jag är extremt morgonpigg!

Svar på tråden Vaknar tidigt på morgonen?