• Petrol

Vad är egentligen märkeskläder?

En ganska kort fråga: Vad är egentligen märkeskläder, man pratar ju om det som något skiljt från vanliga kläder i någon mening, men alla kläder har väl ett märke som i en tillverkare som visas på olika sätt?

Frågan kanske verkar korkad, men jag kan inte för mitt liv begripa skillnaden i terminologin här men alla andra verkar väldigt säkra med vad de menar?

Mvh
    P

• Svar på tråden Vad är egentligen märkeskläder?
  • Nyfiken gul

Det du köper på HM är inte märkeskläder.....

Levis, Odd Molly, Gulblå, Monkey, Disel, Dolge & Gabbana, YSL med flera är märkeskläder. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Petrol
    Nyfiken gul skrev 2013-03-30 12:55:30 följande:

Levis, Odd Molly, Gulblå, Monkey, Disel, Dolge & Gabbana, YSL med flera är märkeskläder. 
    Varför kvalificerar sig inte HM som märkeskläder?
  • Clotilda

Märkeskläder tänker jag mig kläder från ett starkt varumärke med positiva associationer. Så pass starkt att man tar betydligt mer betalt och folk är villiga att betala för det just på grund av märket. Märket på kläderna medför status. H

• Nyfiken gul
    sPetrol skrev 2013-03-30 12:59:16 följande:
    Varför kvalificerar sig inte HM som märkeskläder?
    man brukar säga att kläder som massproduceras inte kan räknas som märkeskläder.

Köper du en tunika från tex Odd Molly finns den bara i ett visst antal exemplar och räknas som något exlusivt 

skillnaden märks också i kvaliten.  Massproducerade plagg är oftast av sämre kvalite, ett par jeans från HM håller kanske bara en säsong. Men ett par riktiga Disel håller i 20 år tex.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Petrol
    Clotilda skrev 2013-03-30 13:02:49 följande:
    Märkeskläder tänker jag mig kläder från ett starkt varumärke med positiva associationer. Så pass starkt att man tar betydligt mer betalt och folk är villiga att betala för det just på grund av märket. Märket på kläderna medför status. H
    Det här verkar vettigt, ifall märket lyfter plagget helt enkelt?

Gränsen blir förvisso flytande och subjektiv, men det är kanske inte något konstigt med det.
  • mrsStatham
    Nyfiken gul skrev 2013-03-30 12:55:30 följande:

HM är ju ett märke i sig. Sedan kan man köpa kläder med märket Divided COS, &Denim, CONSCIOUS, logg osv osv.
    HM är också väldigt brett, de äger tex Weekday och Monki. Som i sin tur bl.a. har märket Cheep Monday.
    Bara två saker är oändliga
  • Petrol
    Nyfiken gul skrev 2013-03-30 13:03:56 följande:
    man brukar säga att kläder som massproduceras inte kan räknas som märkeskläder.

Köper du en tunika från tex Odd Molly finns den bara i ett visst antal exemplar och räknas som något exlusivt 

skillnaden märks också i kvaliten.  Massproducerade plagg är oftast av sämre kvalite, ett par jeans från HM håller kanske bara en säsong. Men ett par riktiga Disel håller i 20 år tex.

Märkeskläder förutsätter alltså bra kvalitet?  Det känns som en bra hållpunkt, även om det verkar som att den inte riktigt stämmer genomgående, men det kan ju ha med ovvanstående flytande gränser att göra.

Men tar inte massproduktionen i någon mening att diskvalificerar märken såsom armani och annat som man spontant vill klassa som märkeskläder? (nu finns det förmodligen custom och handgjorda grejer etc här, men jag inbillar mig att iallafall de vanligare linjerna är massproducerade), och är inte diesel att betrakta som massproducerat?
  • Lena

För mig är märkeskläder kläder som säljs på sitt märke snarare än kvalité eller utseende.

• Petrol
    Lena skrev 2013-03-30 13:25:15 följande:
    För mig är märkeskläder kläder som säljs på sitt märke snarare än kvalité eller utseende.
    Du går lite emot tidigare talare här alltså, även om det i någon mening också överenstämmer med att märket ska lyfta plagget.

Ganska intressant detta då det verkar som att det inte är så självklart ändå:)
Svar på tråden Vad är egentligen märkeskläder?