• Anonym (S.E.)

Stomi och nakenbad

Tycker egentligen inte att just sex är rätt avdelning för bad, men hittar inget annat som handlar om nakenbad så jag tar det här. Många andra forum har det ju också under samma avdelning men tipsa mig gärna om ett bättre ställe om ni kan!

Är en kvinna i medelåldern. Fick för några år sedan en stomipåse opererad på magen och har sedan dess inte besökt badstränder eller badhus, känner mig inte bekväm med att folk tittar, för även om man har hel baddräkt putar det ju ut. Har dock funderat på detta med nakenbad. Det påstås ju att folk är mer toleranta där, vad säger ni som brukar vistas där? Skulle man acceptera min påse?

Har även funderat på lösningar med knutet linne av något slag runt midjan för att dölja själva påsen, eftersom jag annars inte har några bekymmer med att blotta mina bröst eller mitt kön.

• Svar på tråden Stomi och nakenbad
  • Mine18

Menar du att folk inte accepterar din påse i nu läget? :/ jag har sett kvinnor och män med stomi påse på bad platser men ser inte annorlunda på det för det.. :)

• Tjolanta

Ett badlinne då? Tankini heter de, de sitter ju lite löst

• Anonym (S.E.)

Mine 18: Jag hoppas verkligen att det är som du säger att man blir accpeterad för jag har inte vågat mig ut på allmänna bad sedan jag blev opererad. Hjärnspöket kanske sitter hos mig själv... Men tack för dina uppmuntrande ord!

En tankini kan vara som Tjolanta föreslår en lösning men känns lite för "påklätt" ändå, jag gillade att gå i bikini förr och gärna även utan överdel där det var lugnt. Är ju såpass gammal så jag minns hur toplesstiden var på 80-talet. Provade då även nakenbad och upplevde på den tiden en viss avspändhet men det är ju några år sedan...

• Jeanette 776

Ändå de riktigt små påsarna?

Klart att den syns men ....

Har du antagligen prövat också men, jag brukar också röra mig på nakenbad och mig skulle det inte störa om du skulle vara där.
    Jag skulle kanske kasta ett öga att "jahaa, hon har stomi"   -    men jag är sjuksköterska också så....

Gå på nakenbad du om du önskar och bry dig inte i vad de andra tycker/ tänker. 

• Anonym (S.E.)

Vad menar du med "små påsar", vet inte om de finns i så många storlekar...?Skrattande

Jag har också varit på nakenbad fast bara ett par gånger och det var väldigt länge sedan, upplevde dock då att man kunde vara mer avslappnad oavsett hur man såg ut. Det var ju bl a många äldre på dessa ställen som helt ogenerat bara var sig själva. Därför har jag funderat på att jag skulle kunna bli mer accepterad på ett nakenbad där man inte är lika utseendefixerad som på många textilstränder.
    Jag är rädd för att någon kan ta anstöt; "bli äcklad". Har kanske själv inte lärt mig att gilla min kropp. 

• Mine18

Ja det är klart man ligger märke till att där är nåt :) men sen förstår man vad det är och då är det inget mer med det :) hoppas du vågar dig ut i bikini i sommar! Kram

• Nape

Jag skulle förmodligen inte ens märka det. Har fullt upp med att hålla in magen och försöka gå utan att det dallrar någonstans. *s*

Nej men allvarligt, det är stor skillnad att vara på stranden som "ung" och vara på stranden i vuxen ålder. Jag fokuserar på allt annat utom hur andra ser ut. Skulle inte kunna bry mig mindre. Och jag själv har rasat från "ganska ok kropp, vi busvisslar lite" till "osynlig trebarnsmorsa med celluliter".

Vi har alla rätt att vistas på stranden, precis som vi är.

• Anonym (S.E.)

Tack för alla uppmuntrande svar!
     Visst tycker jag också att det är ens rätt att vistas på stränder oavsett vad man har för åkommor eller hur man ser ut. Har aldrig varit särskilt utseendefixerad själv eller dömt varken mig själv eller andra efter utseende. Men helt plötsligt känns det så annorlunda... Och visst är det så att det är olika med att vara äldre och ung, skulle jag vistas bland enbart jämnåriga skulle det KANSKE kännas tryggare, men visst kan även äldre vara väldigt dömande. Men vi får se, det är ju trots allt tid kvar till sommaren... 

• Stumpan83

Är du tillknuten en stomisjuksköterska? Ta upp dessa funderingarna med denna person. Hen är expert och tro mig de har hört alla frågor förut. Vet att man ibland kan ha andra påsar eller andra lösningar som kan vara bra vid de tillfällen man vill dölja stomin lite extra.

• Anonym (S.E.)

Visst har jag en sköterska och en väldigt bra! Har även pratat om detta, (dock inte om just nakenbad...) men fått väldigt allmängiltiga svar, hennes uppgift är ju mest det medicinska, inte det sociala och det omgivande samhällets reaktioner.

• Anonym (S.E.)

Tack för tipset eemblaa! Såg samtidigt en del andra länkar som kan ge inspiration!

Svar på tråden Stomi och nakenbad