• Anonym

Stambyte och evakueringslägenhet?

Vår hyresvärd kommer att stambyta och renovera badrummet och köket samtidigt. Nu är det så att vi har 2 småbarn (varav 1 spädbarn) och dusch+toalett kommer sättas upp nere på gården. Dom kommer börja 7 på morgonen till 16-17 på eftermiddagen 5 dar i veckan. Gubben jobbar natt och måste sova vilket inte är så lätt när dom ska bila i badrummet och i köket, jag kommer också hoppa in och jobba och jobbar natt i vanliga fall. Det blir en massa byggdamm och annat och vi kommer inte kunna laga mat eller liknande, bada barnen eller gå på toa med det äldre barnet som då kommer vara 3,5 år är inte möjligt att springa ner på gården med titt som tätt.

Inte så hälsosamt för barnen heller med allt damm och allt oljud samt alla verktyg...

Hur funkar det med evakueringslägenhet då? Vem pratar man med? Har man rätt till det under våra omständigheter?

Ni får gärna dela med er av era erfarenheter.

Tack! 

• Svar på tråden Stambyte och evakueringslägenhet?
  • Anonym

Fråga hyresvärden? Jag kunde inte bo i min lägenhet under två månaders tid under stambyte i vår bostadsrättsförening och vi fick inga alternativ. Jag flyttade in det mesta av mina saker i vardagsrummet och tejpade ihop dörren dit. Jag bodde hos anhöriga och det gjorde mina grannar som hade den möjligheten också. Några stackare fick lov att bo kvar i skiten och där ibland flera riktigt gamla, bl.a. en farbror på 90+. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-30 22:19:14 följande:
    Fråga hyresvärden? Jag kunde inte bo i min lägenhet under två månaders tid under stambyte i vår bostadsrättsförening och vi fick inga alternativ. Jag flyttade in det mesta av mina saker i vardagsrummet och tejpade ihop dörren dit. Jag bodde hos anhöriga och det gjorde mina grannar som hade den möjligheten också. Några stackare fick lov att bo kvar i skiten och där ibland flera riktigt gamla, bl.a. en farbror på 90+. 
    Ja, bo kvar hade inte varit några problem om vi inte hade småbarn och en som då kommer vara i kryp/pilla/stoppa allt i munnen åldern samt nattjobb..
  • Anonym

Hos oss kunde man få en lånelägenhet om man hade barn eller om man var natt-jobbare. Om man själv ordnade med boende så slapp man betala hyra för de veckorna som stambytet pågick. Jag valde att ordna själv. Inte ens chans att jag hade kunnat bo där när de renoverade, det var kaos!

Ett tips är att låsa in era tillhörigheter i ett rum där ni låser med nyckel, och ta med de mindre värdesaker som är lätta att ha med. Hos oss blev det inbrott under stambytet och flera personer i byggnaden blev av med värdesaker för flera tusen kronor.  De har inte koll på vem som bor i vilken lägenhet, det var bara att gå rakt in och hämta vad man ville i princip utan att någon ens frågade om det var ens egen lägenhet.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-30 22:38:53 följande:
    Hos oss kunde man få en lånelägenhet om man hade barn eller om man var natt-jobbare. Om man själv ordnade med boende så slapp man betala hyra för de veckorna som stambytet pågick. Jag valde att ordna själv. Inte ens chans att jag hade kunnat bo där när de renoverade, det var kaos!

Ett tips är att låsa in era tillhörigheter i ett rum där ni låser med nyckel, och ta med de mindre värdesaker som är lätta att ha med. Hos oss blev det inbrott under stambytet och flera personer i byggnaden blev av med värdesaker för flera tusen kronor.  De har inte koll på vem som bor i vilken lägenhet, det var bara att gå rakt in och hämta vad man ville i princip utan att någon ens frågade om det var ens egen lägenhet.
    Åh, va bra! Jag har stockholmshem som hyresvärd, ska ringa dom på tisdag då.
  • Flisan79

Vi bor hos stockholmshem och gjorde stambyte förra sommaren. Efter några samtal till stockholmshem och de som skötte stambytet fixade de tillslut fram en evakueringslägenhet i samma område. Vi hade liknade omständigheter, dvs 3 små barn mellan 0 och 5 år.

Så mitt råd är, ring och stå på er!!

• Aniiee

Oj, jag trodde de var tvugna att fixa evakuerigslägenhet när de gjorde alltihop sammtidigt. Här ska stambytas (när de har grälat färdigt) och det var liksom inget snack. Alla erbjöds en lägenhet, antingen evac eller permanent (i hus som redan renoverats). Vi FÅR inte bo kvar ens om vi vill..... och flyttfirma, flyttkartonger och eventuellt förråd står hyresvärden för. (en del måste flytta till mindre under stambytet). 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2013-03-31 00:25:59 följande:
    Oj, jag trodde de var tvugna att fixa evakuerigslägenhet när de gjorde alltihop sammtidigt. Här ska stambytas (när de har grälat färdigt) och det var liksom inget snack. Alla erbjöds en lägenhet, antingen evac eller permanent (i hus som redan renoverats). Vi FÅR inte bo kvar ens om vi vill..... och flyttfirma, flyttkartonger och eventuellt förråd står hyresvärden för. (en del måste flytta till mindre under stambytet). 
    Tappade resten....

Hör med värden och Hyresgästföreningen. Allt går att lösa. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Stambyte och evakueringslägenhet?