• sweetfia

Hjälp mig babynest eller sovpöl ?

Hej.
    Jag ska införskaffa lite saker till kommande bebis, hade tänkt köpa ett babynest
    såg nu att det även finns sovpöl.

Har ni haft något av dessa ?
    Vilken ska man välja ?

• Svar på tråden Hjälp mig babynest eller sovpöl ?
  • Eleonor01

Vi köpte aldrig någon eftersom det funkar att rulla handdukar å lägga underlakanet om man e rädd för att lägga sig på barnet. Annars finns det djurbäddar på ÖB som e väldigt mycket billigare. Mitt tips e att spara på utgifterna tills ni vet att behovet finns.

• EllisBell

Många bebisar vill ligga nära och då funkar inte babynest. Vänta och se vilken sorts bebis ni får.

• Ida1987

Vi hade ett babynest till vår son och jag tyckte att det funkade jättebra. Men jag har ju inte heller testat sovpölen, vet nog inte riktigt skillnaden. :) En sak som var rätt bra med att ha en liten insats i sängen som han fick sova i (antar att det gäller vilken sort man än bestämmer sig för) var att vi kunde flytta med den till hans egen säng när han skulle lära sig att sova där istället, så blev övergången lite mjukare. Sen tog vi bort den efter några dagar. :)

• alicia87

köpte ett från www.cinolino.se strax innan jul och jag blev supernöjd! Jättefint hantverk, i molntyg
    Kändes först lite onödigt men min son uppskattade det och används fortfarande om än inte lika mycket, min syster beställde sitt nu innan påsk så nu återstår att se om det kommer komma till användning där med :)

Sovpölen tycker jag känns mer som en hundkorg med alldeles för svaga kanter, i min mening är babynesten bättre, ställer in storleken och kanterna hårda men visst, som ni andra säger- alla barn är olika och det uppskattas nog inte av alla

• Knövel

Jag sydde ett eget babynest med hjälp av denna guiden: http://idasmirakel.vimedbarn.se/sy-ditt-eget-babynest/
    Hade lite resttyger hemma och köpte bara lite vadd för runt 130 kr och ett kantband. Så det blev mycket billigare än att köpa något.

Eftersom min son gillade att sova i det så mycket så sydde jag även ett till när han växt ur det första på längden. Så mitt tips är att göra det kanske 20 cm längre så kan ni använda det även när bäbisen växt på sig.

Jag tycker att ett babynest har vart perfekt. Från början när bäbisen sover så mycket så kunde man lätt plocka upp honom och ta med sig honom när man skulle göra något annat. Och på natten gick det smidigt att flytta över från vår säng till vaggan när han ammat och somnat om. (Jag liggammade honom i sängen när han låg i nestet)

Sovpöl har jag inte hört något om. 

• ex ungue leonem

Hade aldrig något sådant

Vill du läsa min blogg?
  • Hjärtefröjd

Jag sydde ett babynest och vi använder det hela tiden, i sängen, soffan, babykorgen och på matbordet.

• Yiskah

Jag sydde ett eget babynest. Följde en guide som jag hittade på nätet. Allt material gick på 300:-. Den fungerade superbra för oss. Vår son sov i den var vi än var. Väldigt smidigt att flytta runt honom i. Vi kunde han bredvid oss i soffan och senare flytta med honom till sängen utan att han vaknade :) Guld värt! Vår son är annars väldigt lättväckt. Nestet blev utlånat till ett annat par som också hade lika mycket användning för den :)

• annakarin75

Vi köpte ett babynest som sonen sov i mellan oss i sängen. Det kändes tryggt och det gick hur bra som helst. Vi har verkligen använt det där nestet i mängder!
    Första veckorna låg han i det i soffan i vardagsrummet.  Då hade man full koll på honom både i vaket tillstånd och när han sov. 

Sedan har han sovit i det i spjälsängen också. Han kan ha somnat i vardagsrummet, men sen bar vi in honom i hans säng. Jättesmidigt med hjälp av nestet.

När vi varit borta och behövt natts honom, så har vi haft med oss nestet också och antar att han somnat så lätt i det eftersom han känt igen det och känt sig som hemma. 

Nu är han 5 månader och det var nu i påsk som vi slutat använda nestet hemma. 

För oss var det verkligen ett toppenköp!!! 

• Karolina83

Jag hade babynest tyckte det var jätte jobbigt när jag ammade på natten. Dottern fick ligga utan något direkt brevid mig så när hon vaknade drog jag bara fram och det var klart. Pöl såg jag en vännina hade typ i soffan som såg väldigt bra ut att ha.

Svar på tråden Hjälp mig babynest eller sovpöl ?