• Fru Bragstad

Erfarenheter av kawasaki syndrom?

Hej! Skriver här för att få höra från andra som har barn med kawasaki syndrom/sjukdom. Vår som diagnostiserades kawasaki i augusti 2012, han var då strax över 1 år. Vår sons sjukhistoria började med långvarig hög feber. Mycket allmän påverkad, prickar/utslag på hela kroppen i stort sett. Efter bara några dagar sökte vi vård första gången, sökte då på primärvårdsakuten. Allt var "ok", virusprickar är vanligt på barn, fick vi till svar och åkte hem igen. Kort efter sökte vi igen, allt var fortf "ok" och de bad oss komma tillbaka "om han blir sämre igen", vilket han då redan blivit. Då kollade de CRP och konstaterade att "något är fel" och satte in pencillin. När inte heller detta hjälpte sökte vi igen och CRP var fortf mycket högt så vi blev då skickade till akutmottagningen på barnsjukhuset. Där kollar dom honom och säger återigen att det inte är någon fara, bara fortsätt med pencillinet och ta det lugnt, prickarna/utslagen är som de tidigare sagt virus-prickar. Vi blev givetvis väldigt oroliga då han bara blev sämre och sämre. Dagen efter ringde jag (och lyckades lura växeltelefonisten att koppla in mig till akutmottagningen...) och frågade IGEN vad vi skulle göra?? De hade hela tiden lagt över på oss att "söka igen om vi kände oss oroliga", vilket vi var hela tiden. Dagen därpå sökte vi på barnakuten igen och fick då kräva att få hjälp, vi fick "tjata" och ifrågasätta om de verkligen kunde ta ansvar för att inte vårda ett barn som varit sjukt så länge och var så allmänpåverkad? Till slut beslutade fom om en lungröntgen som få visade en lunginflammation. "Nöjda" med det konststerandet ville dom skicka hem oss igen, nu med nytt pencillin som skulle vara bättre mot lunginflammationen. Få blev jag helt förstörd och förklarade att jag inte fixade detta mer, till slut tog de in överläkaren som efter mycket om och men beslutade att lägga in honom över natten för att se att han svarade på pencillinet. Dagen efter på morgonronden träffade vi en ny läkare som direkt då han läst journalen och hört sjukdomshistorien misstänkte kawasaki. Samma dag bara timmar efter drog allt igång med behandling med gammaglobulin och ul på hjärtat. Han svarade bra på behandlingen men blev kvar en v på sjukhuset för övervakning och höga doser blodförtunnande medicin. Efter hemgång var vi på sjukhuset fleta ggr i v för kontroller vilket sedan glesades ut till en gång i v. Problemet som kvarstod längst för vår son var förhöjda levervärden vilket först nu nästan 8 mån senare verkar stabiliserats. Nu menar de att han efter nästa kontroll av levervärden är "färdigbehandlad", vilkey länns oroligt tycker jag.. Har läst på flera ameriksnska sajter om uppföljande hjärtkontroller osv. Någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter, vore bra att få höra om andra som har/haft kawasaki. /Daniela

ღ ♥ Caspher 060831. Max 110513. ♥ ღ
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-30 23:56
    Ursäkta flera stavfel och inga radbryten, de försvann visst då jag skriver från mobilen...
  • Svar på tråden Erfarenheter av kawasaki syndrom?
  • Lindsey Egot the only one

Min brorsdotter har det sedan hon var ett år och nu är hon femton år. Hon äter trombyl och innan de kom på vad det var så höll hon på att mista livet. Hon gick på kontroller i början med jämna mellanrum som har blivit glesare med åren ju äldre hon blivit.

• Ruggugglan

Hej!

Min dotter fick Kawasakis när hon var 1 år gammal, december 2006. Det började med hög feber och hon blev bara värre och värre. Drack och åt dåligt. Var i kontakt med vårdcentralen, barnmottagningen och akuten flera ggr som gav olika diagnoser hela tiden. Vanligt virus, halsfluss, scharlakansfeber... Till slut var dottern jättedålig efter en vecka och vi fick bara i henne någon tesked med vatten. Ringde in till akuten och storgrät.

Då blev vi äntligen tagna på allvar. Vi blev inlagda och fick träffa en läkare som fattade misstankar om Kawasakis direkt. Hon fick gammaglobulin insatt och trombyl. De tog inte många dagar innan hon började bättra sig. Vi låg kvar en vecka och blev sedan hemsläppta. Hon skulle gå på Trombyl i 6 månader samt gå på 2 återkontroller för att kontroller hjärtat. Ett halvår senare så blev hon friskförklarad.

Men jag är precis som du. Väldigt orolig för att de inte verkar ta saker och ting på samma allvar här som i USA. Min dotter är 7 år idag och jag kan fortfarande oroa mig för eventuella effekter nu efteråt.

• Mariana

Hej!
          Min dotter har också haft Kawasaki. Precis som Ruggugglans barn, fick hon behandling med globulin och trombyl. Men min dotter hade en allergisk reaktion mot gammaglobulin som gjorde att hjärnan svullnade. Hon fick penicillin. Hon var mycket dåligt och lades på intensivet när hon slutade reagera. Det var mycket läskigt, ännu idag tänker på den dagen då hon kunde ha dött. Hon var kvar på sjukhuset i 10 dagar. Nu är hon frisk, men ibland undrar jag om det finns något man borde tänka på efteråt när de har fått en sån allvarlig sjukdom?. Risken att bli sjuk igen är mycket liten och vi har inte märkt några men. Jag hoppas att vi kan andas ut nu.

Det som jag tyckte var dålig är att det fanns så lite information om själva sjukdomen och hur det skulle gå till. Vi fick leta informationen själva. En sak till är att jag har en kusin vars barn också insjuknade i Kawasaki när han var 3 år gammal och han så som min dotter fyller år den 20 Oktober.   

Mariana

Är din dotter friskförklarad och har hon också slutat med trombylen?
    Min brorsdotter kommer få äta trombyl livet ut säger läkarna eftersom hon just haft Kawasaki syndrom

• TaSe

Min man hade det som liten. Han äter inte trombyl? Varför ska man behöva det?

TaSe

Eftersom det blir små blåsor på kranskärlen där blod kan ansamlas och koagulera. Blir det en tillräckligt stor propp kommer man få hjärtstopp.

• TaSe

Men usch! Det låter inte bra! Undra varför han aldrig medicinerats?

• TaSe

Enligt pm från sjukvården är det trombyl i minst sex veckor som gäller. Det förklarar ju varför min man inte äter det fortfarande.

Svar på tråden Erfarenheter av kawasaki syndrom?