• honeydew

Abbe - förnamn eller smeknamn?

Vad tycker ni? "Kan" man heta Abbe i förnamn eller låter det som ett smeknamn på t.ex Albert?
    Har fastnat för det men vill veta hur det uppfattas. Och hur sen en vuxen man skulle tycka att bära det namnet, svårt att föreställa sig..

• Svar på tråden Abbe - förnamn eller smeknamn?
  • Ruggugglan

Jag vill jättegärna att barnet vi väntar nu ska heta Abbe i förnamn. Men min sambo vägrar. Men jag tycker absolut att det passar som förnamn.

• mammatillfyra

Hade vi fått en son till skulle han fått det fina namnet Abbe. Finns ju almanackan så nått smeknamn är det inte. Var kanske för läääängesedan men inte längre. Abbe har namnsdag 28/4

• honeydew
    Leyhla skrev 2013-03-31 09:26:18 följande:
    Min gamla kollega har en son som heter Abbe:) fint! Heter ju han i madicken :)

Haha ja det var när jag kollade påMadicken med dottern som jag hörde det! Och min man gillar det också. Ganska ovanligt dock, jag har nog inte hört någon annan som heter det.
  • Filipa92

Jag föredrar det som smeknamn. 

mammatillfyra skrev 2013-03-31 09:37:01 följande:
    Hade vi fått en son till skulle han fått det fina namnet Abbe. Finns ju almanackan så nått smeknamn är det inte. Var kanske för läääängesedan men inte längre. Abbe har namnsdag 28/4
    Stämmer INTE. Abbe har INGEN namnsdag. Den 28/4 är det Ture och Tyra. 

~ Ines 29/4-09 & Vilfred 11/2-11 ~
  • fluu

Smeknamn,ett väldigt fint smeknamn. Har en vän som alla kallar Abbe,men han heter Albert,mycket fint nqamn och smeknamn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lillan05

Jag tycker Abbe är fint som förnamn fast det är mitt smeknamn, heter Albertina men kallas för Abbe.

• turkos77

tycker abbe är fint. Har en kompis vars son heter Ebbe. Jättesött.

• Carla300

Känner en som heter Abbe. Ser inget konstigt med det men många har frågat av föräldrarna om det är ett smeknamn.

• Madeleine Louise

Fungerar utmärkt som förnamn såväl som smeknamn.¨
    Annat är det med uppenbara smeknamn såsom Benne/Benjamin osv.. 

♥ Hemmafru i Spanien med 2 söner ♥
  • Madeleine Louise
    mammatillfyra skrev 2013-04-01 00:06:53 följande:
    svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Abbe

På den här sidan står det att Abbe har namnsdag den 28/4. :(. Kollade ju aldrig i almanackan. Kollade runt på lite andra sidor o där står det att det är i augusti någon gång.

Man ska inte lita på det som står på nätet :)
    "Alla i Sverige har rätt till en namnsdag Teamet på svenskanamn.se vill med kampanjen "min namnsdag" ändra på det orättvisa namnsdagssystemet där endast vissa utvalda namn har namnsdagar. För dig som inte tidigare har haft en namnsdag att fira, nu har du det! I Sverige finns över 260.000 anledningar att fira.

Förr i tiden så användes namnsdagar för att lättare komma ihåg när olika händelser inträffar under året. Namnlängderna var en lista över martyer och helgon där folket firade deras ära. Nu på senare tid används en namnsdag utan hänsyn till detta, fast fortfarande används uttryck som "Brittsommar" och "Annadagen"."

Svenskanamn.alltforforaldrar.se har lagt in alla namn som saknar namnsdag i kalendern. 
    ♥ Hemmafru i Spanien med 2 söner ♥
  • Repan

Känner en liten Abbe jag, och det fungerar fint. Inte speciellt ovanligt :) Fler och fler heter ju dessutom smeknamn. Mia är ju för Maria och Nina för Kristina och Tina likaså liksom... så oroa dig inte!

• honeydew

Tack för alla svar! Ja vi gillar namnet båda två, även om vi inte vet om det är en pojke eller flicka i magen än..

• honeydew
    VitaVera skrev 2014-04-03 07:37:14 följande:
    Blev det en Abbe?

Nej hehe, det blev en Edith men gillar fortf Abbe som namn. Fast nu blir det nog inte fler barn
  • fluu

Abbe smeknamn för exempelvis Albert, Alberta, Alberina, Alberic, Abraham, Abel, Abela, Absalon, Absalona, Albern, Alban, Abuela. Och så finns det ju också som dopnamn även om det, enligt min mening, "bara" är ett smeknamn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Abbe - förnamn eller smeknamn?