• Anonym

Extra lån till renovering vid köp av lägenhet?

Valt att vara anonym, då jag tycker ekonomifrågor är något privat.

Men jag undrar följande:
    Vi har fått ett lånelöfte på 450.000:- (100%igt lån)
    Hittat ett lägenhet med utgångspris 290.000 och tror att vi kommer kunna kamma hem den för det priset eller kanske tom lägre, då det redan varit en visning för 15 pers där ingen var intresserad.

Lägenheten är hyffsat fin, men behöver en renovering. Nya vitvaror är mest akut, sedan är det nya golv och väggar i alla rum  (inkl helkakel i badrummet).
    Renoveringen kommer innebära att lägenheten ökar i värde , dels för att den blir finare och dels för att den har ett väldigt fint läge , ett lugnt område och vääldigt nära till ett växande köpcentrum.

Men om vi nu säger att vi får lägenheten för utgångspris och har vårt lånelöfte på 450.000..
    Kan vi då få låna extra på bolånet för att kunna renovera? Någon som kan nåt om detta?

Har googlat lite och vissa sidor säger nej, eftersom bostaden är bankens säkerhet. Andra sidor säger ja, om renoveringen innebär att säkerheten ökar i värde.

• Svar på tråden Extra lån till renovering vid köp av lägenhet?
  • Ms H

Jag skulle säga att det inte går att ge ett generellt svar på den frågan, ni måste kontakta er bank och fråga.

• Anonym
    Ms H skrev 2013-03-31 12:45:28 följande:
    Jag skulle säga att det inte går att ge ett generellt svar på den frågan, ni måste kontakta er bank och fråga.
    ah, okej! Ja vi får hoppas hon har tid på tisdag f.m , för tror budgivningen startar efter det. Vill ju helst veta vilka renoveringsmöjligheter vi har innan vi börjar buda. :)
  • Anonym
    tompatiger skrev 2013-03-31 13:02:31 följande:
    Börja i rätt ända.

Vad är lägenheten värd?
    Tja, den lär väl vara värd utgångspriset åtminstonde antar jag. Eller var hittar man såna uppgifter annars?
  • Stokke

Tänk på att 85% av ks är lånet för BR.
    15% är blancolån. Samma sak gäller renoveringslånet, blancolån.

• Skopan

Man kan låna 85% av värdet på lägenheten i bolån sen får man ta resten i dyra blancolån

• Anonym
    Skopan skrev 2013-03-31 15:07:28 följande:
    Man kan låna 85% av värdet på lägenheten i bolån sen får man ta resten i dyra blancolån
    Nej, vi får ett bolån på 100%. Dvs, vi kommer inte att lägga in någon egen handpenning på lägenheten, utan den är inbakad i bolånet.

• Skopan

Oj då har ni hittat en bank som går emot alla rekommendationer

• Stokke

Handpenning och egen insats på 15% är inte samma sak. HP betalas till ett konto i köpekontraktet (ex10% av ks).
    Lånar banken ut HP lånet, så löses det lånet till tillträdesdagen och ett nytt låneupplägg görs.
    Har en mäklare värderat lägenheten till ett högre värde än KS?

• Joual
    Anonym skrev 2013-03-31 17:33:01 följande:
    Nej, vi får ett bolån på 100%. Dvs, vi kommer inte att lägga in någon egen handpenning på lägenheten, utan den är inbakad i bolånet.

Ja, ni kan få låna till 100% vad en bostad kostar utan att lägga handpenning. Men 85% av summan (som mest) är bottenlån, resten blir blancolån med högre ränta. Blancolånet är på ett sätt (i ert fall) ett bolån, eftersom det täcker kostnaden för bolånet. Det finns inga gamla "topplån" längre - bara bottenlån och blancolån. 

• Skopan

Man kan inte få ett bolån på mera än bostaden är värd ! Kostar bostaden 290 000 kr så får ni inte ett bolån på 450 000 kr

• Anonym
    Joual skrev 2013-04-01 02:56:43 följande:
    Ja, ni kan få låna till 100% vad en bostad kostar utan att lägga handpenning. Men 85% av summan (som mest) är bottenlån, resten blir blancolån med högre ränta. Blancolånet är på ett sätt (i ert fall) ett bolån, eftersom det täcker kostnaden för bolånet. Det finns inga gamla "topplån" längre - bara bottenlån och blancolån. 

Jaha, för så sa hon inte till oss. Hon sa att det var ett bottenlån och ett topplån och att hon skulle lösa det så det blev så billigt som möjligt för oss med räntorna.
    Skopan skrev 2013-03-31 17:36:07 följande:
    Oj då har ni hittat en bank som går emot alla rekommendationer
    Finns fler banker som går med på det. Vi har Länsförsäkringar.
    Men då gäller det att ha medlåntagare/borgenär.
    Skopan skrev 2013-04-01 07:59:58 följande:
    Man kan inte få ett bolån på mera än bostaden är värd ! Kostar bostaden 290 000 kr så får ni inte ett bolån på 450 000 kr
    Nä, det var det jag trodde också. Men sedan läser man på vissa ställen att man kan få det iom att renoveringen ökar värdet på bostaden.

• Skopan

Då ska man renovera först o vädera om den o sen låna

• Stokke

Länsförsäkringar har väl inte borgenärslån?
    Medlåntagare är något annat.

LF har 0-75% av värdet som Hypotekslån
    75-85% bolån
    85-100% som blancolån

• ogidin

Min svåger köpte ett hus långt under taxeringsvärdet för ett år sedan. Han fick dessutom ett renoveringslån RÄNTEFRITT på flera hundra tusen. Hur det gick till vet jag inte.

Vi köpte för några år sedan och lånade 100%. Dessutom lånade vi till renovering men då blev det ganska hög ränta. När renoveringen var klar la vi om lånen men då hade marknaden förändrats så allt kunde inte bakas in i bottenlånet som vi hade räknat med.

Hör med banken! Och klart att de säger att det blir förmånligt. Frågan är bara för vem...

• Joual
    Stokke skrev 2013-04-01 08:52:10 följande:
    Länsförsäkringar har väl inte borgenärslån?
    Medlåntagare är något annat.

LF har 0-75% av värdet som Hypotekslån
    75-85% bolån
    85-100% som blancolån
    Stämmer bra. Jag köpte nyligen en bostadsrätt, har lånen hos LF. Såhär såg det ut för mig, om det kan vara till hjälp för ts: 

Bostadsrätten kostade 980 000. Jag lånade 880", la in 100" själv. Men (ett stort men) - lägenhetens badrum behövde renoveras pga en vattenskada. Det gjordes innan jag flyttade in. Jag la in en del pengar där själv som betalade standardhöjningar, resten gick på säljarens försäkring. Efter totalrenoveringen av badrummet värderades lägenheten om till 1 050 000. Mäklaren gjorde omvärderingen gratis. 

Jag har två hypotekslån på sammanlagt 787 500, dvs 75% av värdet. Dessa två är hypotekslån. Ett med rörlig ränta på 2,72%, ett är bundet på tre år till 2,61%. Jag har också ett bolån på ca 92 000, som har sämre ränta: 4,33%. Det lånet amorterar jag på så mycket jag kan, de andra två är amorteringsfria tills det minsta lånet är klart. Jag har dock inget blancolån, eftersom min totala belåningsgrad är ca 83%. 

Om lägenheten inte hade renoverats så skulle jag ha haft en belåningsgrad på 90%. Då hade 75% blivit hypotekslån, 76-85% bolån samt 85-90% ett blancolån. 

Det hade säkert gått förhandla hårdare om räntorna. Det kanske jag gör i framtiden. Men jag fick också andra förmåner. Jag fick t ex ett räntefritt lån till handpenningen under perioden mellan att vi skrev på köpet (dagen efter budgivningen) till dess att försäljningen genomfördes helt. Eftersom det dröjde längre än planerat pga renoveringen så sparade jag en del på att mina pengar fick ligga kvar på sparkontot fyra månader extra.  

Hoppas det hjälper ts.  
  • Anonym

TS: Enligt lag är det bara tillåtet för banken att låna ut motsvarande 85% av bostadens värde, och denna summa är den ni kommer få en bra ränta på. Övrigt lån, inklusive ev. renoveringslån, kommer ni få betala högre ränta på. Troligtvis motsvarande blancolånsränta på. Det är upp till banken om de vill låna ut till er eller inte, och vad de ställer för krav (medlåntagare eller borgensman, t.ex. - borgenär är banken i det här fallet, borgenär kallar man den som lånar ut pengar). När renoveringen är genomförd, så kan ni värdera lägenheten, och skriva om lånen så att ni får in så mycket blancolån som möjligt i bostadslånet, det lär ni tjäna på räntemässigt.

• Anonym

Nu är allt klart och vi har köpt lägenheten och fått renoveringslån på 60.000

Det är som Stokke skriver, uppdelat i olika procent.
    Renoveringslån och handpenning är i ett privatlån, resten är bolån på 85% :)
    När renoveringen är klar värderar vi om lägenheten !

Tack för alla svar.

• Stokke

Ett extra tips på vägen !
    Bind ej hypoteket eller bolånet innan omvärderingen och det nya låneupplägger är klart ! Kan nämligen bli dyrt att lösa bundna lån i förtid.
    Så kör rörligt fram tills dess.

• HerrNilsson

Även om banken har sagt att ni får låna 100% så kommer 15% utgöra topplån, dvs blancolån. Om ni vill renovera lägenheten får ni ta ytterligare ett blancolån. Klart att personen på banken säger att sen ska ordna det så bra som möjligt, hen är ju en säljare! När renoveringen är klar får ni låta göra en värdering och hoppas att bostadens värde ökat så pass mycket att era sammanlagda lån motsvarar 85% av värdet på bostaden.
    Jag pratade med en mäklare för några år sedan och han sa att det lönar sig sällan att fixa ytskicktet. Men om set är en knepig planlösnin som ni tänkt göra om KAN det löna sig.
    Men ni kan ju kolla snabbt på nätet vad ni tror renoveringen skulle gå på och vad jämförbara bostäder säljs för

Svar på tråden Extra lån till renovering vid köp av lägenhet?