• Anonym (öbon)

Hur vet man när det är "dags" att gå skilda vägar?

Jag lever i en relation som inte varit bra på länge. Problemen är uppenbara men trots löften om att bättra sig, att satsa, att försöka så blir det inte bättre. Kärleken finns där men jag känner för var dag hur den förvandlas till något annat - bitterhet och uppgivenhet och jag gissar att min partner känner samma sak. Att vi skulle gå skilda vägar har jag aldrig sett som en möjlig utväg, självklart ska vi lösa våra problem men nu vet jag snart varken ut eller in... Jag är så less på att kämpa och bråka hela tiden.

Vi är båda strax över 30 och har små barn... Jag är inte lycklig idag och jag vill verkligen inte leva mitt liv på det sättet. Men hur vet jag när det är dags att lämna? Hur länge ska man kämpa? Jag kan inte se mig leva med någon annan än min partner. Vi bor dessutom utomlands och har bara varandra här + vänner men det är mest å det ytliga hållet... Om vi går i sär står jag verkligen ensam...

• Svar på tråden Hur vet man när det är "dags" att gå skilda vägar?
  • ica

Är du säker på att det är relationen och inte livet? Det är inte alltid lätt att skilja på det.

• Anonym (öbon)
    ica skrev 2013-03-31 14:51:19 följande:
    Är du säker på att det är relationen och inte livet? Det är inte alltid lätt att skilja på det.
    Hur menar du då?
  • ica
    Anonym (öbon) skrev 2013-03-31 15:07:54 följande:
    Hur menar du då?
    Jag tänkte mer att ibland är livet jobbigt. Man kan ha en tuff period som suger musten ur än. Men kärleken kan vara kvar.
    Och om han inte vill satsa trots löften. Vad vill han?
  • Anonym (öbon)
    ica skrev 2013-03-31 15:09:50 följande:
    Jag tänkte mer att ibland är livet jobbigt. Man kan ha en tuff period som suger musten ur än. Men kärleken kan vara kvar.
    Och om han inte vill satsa trots löften. Vad vill han?
    Njae livet i sig är ganska smidig just nu och det har varit så här dåligt i iaf ett år. Att satsa innebär för hans del att göra avkall på en del saker vilket han uppenbarligen inte är redo att göra. han hävdar så klart att vi är viktigast men visar det inte riktigt i praktiken. Vet inte hur vi ska ta oss ur det här...
  • ica
    Anonym (öbon) skrev 2013-03-31 15:44:16 följande:
    Njae livet i sig är ganska smidig just nu och det har varit så här dåligt i iaf ett år. Att satsa innebär för hans del att göra avkall på en del saker vilket han uppenbarligen inte är redo att göra. han hävdar så klart att vi är viktigast men visar det inte riktigt i praktiken. Vet inte hur vi ska ta oss ur det här...
    Förstår han läget? eller tycker han att det är smidigare att du gör slut?
  • Anonym (öbon)
    ica skrev 2013-04-01 12:43:01 följande:
    Förstår han läget? eller tycker han att det är smidigare att du gör slut?
    Han vill inte att vi ska gå skilda världar, han vill leva med mig och våra barn. Men han vill samtidigt inte ge med sig på viktiga punkter för mig. Kompromiss är ett ord han inte är bekant med. Så han hoppas väl att jag en dag ska tröttna på att tjata och vara missnöjd och låta honom "vara".
  • ica
    Anonym (öbon) skrev 2013-04-01 15:01:12 följande:
    Han vill inte att vi ska gå skilda världar, han vill leva med mig och våra barn. Men han vill samtidigt inte ge med sig på viktiga punkter för mig. Kompromiss är ett ord han inte är bekant med. Så han hoppas väl att jag en dag ska tröttna på att tjata och vara missnöjd och låta honom "vara".
    Hmm. Det var värre. Men kan du vara lite tuff och inte kompromissa du heller. Så poletten trillar ner.
  • Anonym (öbon)
    ica skrev 2013-04-01 17:46:35 följande:
    Hmm. Det var värre. Men kan du vara lite tuff och inte kompromissa du heller. Så poletten trillar ner.
    Försöker så gott jag kan. Kör hårt på min linje utan att vara helt omedgörlig...
  • ica
    Anonym (öbon) skrev 2013-04-01 20:28:01 följande:
    Försöker så gott jag kan. Kör hårt på min linje utan att vara helt omedgörlig...
    Stå på dig! Annars gör nån annan det.
  • Anonym (thea)

jobbig sits att riskera att helt plötsligt stå själv i ett annat land men risken är om ni fortsätter bo ihop att bitterheten och alla dom mörka,trista känslorna tar över och gör ett ni måste bryta och gör det som ovänner...kanske bättre att vara särbo ett tag, se vad som händer och separera under vänskapliga former och ändå ha varandra kvar som vänner om inte annat...

• Anonym (gsg)

man känner det inom sig att det är dags att gå vidare

inland förnekar man det lnäge, jag väntade i nästan ett år innan jag gick vidare

men så fort jag sagt "det är över" så mådde jag sååå mycket bättre! jag ångrar det ännu inte
    och är så glad över at jag gjorde det 

Svar på tråden Hur vet man när det är "dags" att gå skilda vägar?