• Anonym

Berusad inför barnen?

Har själv inga barn, men min sambo har en 11-åring.

Vi hade en diskussion i helgen om det här med att dricka alkohol inför barn. Han tycker att det är okej att dricka sig berusad, för enligt han så märks det ju inte. Men jo, det gör det. Blir fnittrig, ögona far lite hit och dit och blir väldigt pratglad. Detta gillar visserligen hans barn. Sonen visar inget obehag, men är det inte oansvarigt av honom?

Skulle själv aldrig kunna dricka en dryck som innehöll alkohol om det finns barn i närheten. Tänk om det hade kunnat hända nåt? 

Vad anser ni om saken? 
    Har googlat runt och enligt undersökningar är män mer accepterande till detta än vad kvinnor är.

• Svar på tråden Berusad inför barnen?
  • LinneaJosie

Det beror på vad du menar med berusad. Kan man bete sig som folk fast man druckit bör det inte vara några problem att dricka när barnet är hemma. Hen har ju inte hittills reagerat negativt.

• Igelkotten

Nej, jag tycker INTE att det är ok.

Men jag har växt upp med föräldrar som inte gjorde det. Kan vara att jag lärt mig att det "ska" vara så.

Ta ett glas vin till maten ok men inte så att man känner av det alls. Mina barn är små och jag vill ha koll.    

• Anonym
    Igelkotten skrev 2013-03-31 16:08:26 följande:
    Nej, jag tycker INTE att det är ok.

Men jag har växt upp med föräldrar som inte gjorde det. Kan vara att jag lärt mig att det "ska" vara så.

Ta ett glas vin till maten ok men inte så att man känner av det alls. Mina barn är små och jag vill ha koll.    
    Jag växte upp med en pappa som inte brydde sig någonting. Ibland skulle han ha "allvarliga samtal" med en och då sa jag till "nu lägger du av!". Och det gjorde han. Min mamma däremot har jag aldrig ens hållit i en cider ens.
  • Whitetrash86

Jag drick inte alls och tycker inte att alkohol och barn går ihop.

DOCK kan sambon få dricka en öl eller 2.  Och med det så blir han INTE märkbart berusad.  Men där går min gräns.

• Anonym
    LinneaJosie skrev 2013-03-31 16:08:02 följande:
    Det beror på vad du menar med berusad. Kan man bete sig som folk fast man druckit bör det inte vara några problem att dricka när barnet är hemma. Hen har ju inte hittills reagerat negativt.
    Såg en dokumentär om ett par barn som sa såhär "När mamma och pappa dricker så känner man att man måste hålla koll". Hålla koll på vad? "Ja, alltså hålla koll på mamma och pappa". Även om dom höll masken så kände dom att det var dom som blev dom ansvarstagande den kvällen och dom här tjejerna var 7 år gamla.
  • Igelkotten
    Anonym skrev 2013-03-31 16:12:51 följande:
    Såg en dokumentär om ett par barn som sa såhär "När mamma och pappa dricker så känner man att man måste hålla koll". Hålla koll på vad? "Ja, alltså hålla koll på mamma och pappa". Även om dom höll masken så kände dom att det var dom som blev dom ansvarstagande den kvällen och dom här tjejerna var 7 år gamla.

INTE ok
  • LinneaJosie

Det är skillnad på barn och barn, och även på sjuåringar och elvaåringar. Men om du är intresserad av kunskap och inte tyckande finns säkert viss forskning om du googlar.
  • Frontline
    Whitetrash86 skrev 2013-03-31 16:11:16 följande:
    Jag drick inte alls och tycker inte att alkohol och barn går ihop.

DOCK kan sambon få dricka en öl eller 2.  Och med det så blir han INTE märkbart berusad.  Men där går min gräns.
    Det har du så jefla rätt i barn och alkohol går inte ihop det är därför vi har åldersgränser.

Jag dricker och kan bli onykter hemma och min fru kan ta sig nån cider på sin höjd vilket händer sällan men ibland.
    Det är så vi är och ingen har med det att göra så jag skiter i hur andra har det...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Nykteralkoholist)

Det är inte okey att dricka alkohol när barnen ser på. Barn förstår mer än vad man tror. Barn ska inte ta hand om sina föräldrar som blir fulla. 

• LinneaJosie
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2013-03-31 16:40:23 följande:
    Det är inte okey att dricka alkohol när barnen ser på. Barn förstår mer än vad man tror. Barn ska inte ta hand om sina föräldrar som blir fulla. 

Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2013-03-31 16:40:23 följande:

Nu utgår jag iofs ifrån att vuxna låter bli att dricka så de inte kan ta hand om sig själva. Jag gissar att de flesta vuxna människor vet var den gränsen går.
Svar på tråden Berusad inför barnen?