• SIN74

Legoland - tips och råd

Ni som sitter inne med bra tips om bästa möjliga upplevelse var snälla och hjälp mig.
    Vi tänker oss en resa till Legoland i sommar.
     Var bor man bäst?

Är Lalandia värt ett besök? Ska man i så fall bo där?

Resa från mellansverige och dit . Bil över bron eller färja?

Snälla hjälp en vilsen resebokare!

• Svar på tråden Legoland - tips och råd
  • mimmih

Hej!

Husen på Lalandia är i mitt tycke ganska så dyra, men om man vill laga all mat själva och/eller delar hus med en annan familj, kanske det är värt det. Men tycker man att priset är okej, så är det fina hus och man har gratis samt garanterat inträde till badlandet.

Annars tycker jag att hotell Svanen är helt okej, om man inte hamnar i de motell-liknande rummen i annexet.
    Om man inte tvunget vill bo i Billund (som inte är så mysig by...) tycker jag att Skallerup Klit husen är jättefina och precis vid havet, massor av aktiviteter för barnen.

Angående resan dit, jag hade nog inte tagit mig ända ner till bron om jag bott i mellan-Sverige utan åkt över Göteborg - Frederikshavn. 

• Hannajo

Vi var där i somras. Vi bodde på en camping ett par mil från Legoland, http://www.topcampriis.dk/. De hade stugor av olika standard och prisklasser. Vi valde den enklaste, 10 kvadratmeter utan dusch och wc. Campingen var toppen, med pooler, studsmattor, trampbilar, "lilleputtetåg" mm, allt ingick i boendet utom någon cirkusföreställning. Lagom avstånd till Legoland tyckte vi, men vi var ju ute efter att göra mer än bara besöka Legoland. Vi var på Legoland en dag, barnen var mycket nöjda med det, men har man barn som vill åka mycket (bergodalbanor mm) och därmed stå i kö mycket så kanske två dagar är bra.
    Lalandia var vi inte på, så det kan jag inte uttala mig om.

Vi åkte från Närke och valde Varberg-Grenå på vägen dit. Barnen lekte i lekrummet och träffade Nicke Nyfiken. Vädret var tyvärr dåligt, så vi fick hålla oss inomhus. Ja, just det, vi sov först en natt på vandrarhem i vackra Varberg. (Och handlade på Ullared) På hemvägen tog vi bron (jag och barnen hade inte åkt den tidigare)  och sov en natt på hotell i Malmö. Det blev två dagar med mycket bilåkande... Jag skulle absolut satsa på färjan, antingen Göteborg -Fredrikshamn (men då blir det en rätt lång resa genom Danmark) eller Varberg-Grenå.

Jag har bloggat om vår semester, här: http://www.livet-enligt-johanna.blogspot.se/2012/07/campingen.html är ett inlägg och det finns fler under 2012 Juli.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • SIN74

Det verkar som bra ställen!

Gärna fler tips om någon har - var så kul att kika och drömma sig bort!

• Satisfaction

Du kan få gratis inträde dag två (eller om det var rabatt, minns inte), om du anmäler dig i informationen inne på Legoland innan du går därifrån.

Jag missförstod det och trodde jag skulle säga till i biljettluckan, men icke. Som tur var kunde jag m h a fotobevis visa att vi varit där dagen innan. Och fick gratis/rabatt i alla fall.

• moohl

Hej!
    Vi bodde i stugorna i Lalandia och de var stora och fräscha. Vi var där i 3 dagar varav vi första dagen gick till Legoland, andra dagen till Lalandia och tredje dagen gick vi dit barnen helst ville gå igen; och det blev Lalandia :)

Däremot hann vi inte med allt inne på Legoland. Om ni tänkt köpa Lego inne på Legoland, i affären, är ett bra tips att göra det innan parken stänger. Affären har nämligen öppet en timme senare, vilket innebär att ALLA går dit när parken stänger och det blir hysteriskt trångt.

Om ni tycker om att bada så tycker jag absolut ni ska gå till Lalandia. Det är lika roligt för stora som för små :) 

• SIN74
    Satisfaction skrev 2013-04-01 21:56:11 följande:
    Du kan få gratis inträde dag två (eller om det var rabatt, minns inte), om du anmäler dig i informationen inne på Legoland innan du går därifrån.

Jag missförstod det och trodde jag skulle säga till i biljettluckan, men icke. Som tur var kunde jag m h a fotobevis visa att vi varit där dagen innan. Och fick gratis/rabatt i alla fall.

Är det någon mer som gjort så? Låter som en bra idé ju!
  • SIN74
    Hannajo skrev 2013-04-06 16:17:22 följande:
    Förra sommaren gick ett barn per BR kort in gratis i vuxens sällskap, kan vara värt att kolla upp.

Det enda negativa med det är att biljetterna måste köpas på plats.
  • Themis

Barn får fri entré till Legoland med kuponger på Kelloggs cornflakes. Ska man ändå dit och inte hatar cornflakes så är ju det en besparing.

Vi bor närmare och tog med oss nästan all mat till Legoland, för det är snordyrt och dålig mat därinne. Många springer ut från området för att äta lunch och går sen in igen ( stämpel på handen).

Så fyll snacksväskan väl med kex, frukt och smådrickor så sparar ni en massa.

Jag avstod kaffe de dagarna för en halvläskig kaffe i pappmugg kostade 35-40 danska. Vist kunde jag slänga ut pengarna men det var bara så himla dålig valuta för dem.

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Imasy

Intressant tråd då jag sitter och klurar på denna tripp inför nästa sommar. Sitter och räknar lite på vad det kostar, och jag kikade på Billund camping, där skulle vi få betala 4600 dkk för tre nätter, då i en liten stuga med "kök" och dusch.

Men hur mycket fickpengar bör man ha med sig? Vi som åker är två vuxna och tre barn. 

• förvirrande

Boede finns det gott om. Campingplatser med stugor eller trevliga b&b, eller sommarstugor. Allt efter tycke och smak. Att hyre stuga i Lalandia har ju fördelen att då ingår inträdet till Lalandia. Och det ligger nära både Legoland och Lalandia om man vill "hem"till stugan och äta lunch till exempel. Lalandia är mest ett äventysbad, både inne och lite ute. Prisvärt om man gillar sånt. Leklandet inne på Lalandia är inget som imponerar, tyvärr Själva Legoland är det många som gärna vill ha två dagar till så man verkligen hinner med allt som man vill. Maten inne på Lalandia är snordyr och inte speciellt överaskande, men här får man inte ha egen mat med så valet är enkelt. Inne på Legoland däremot rekomenderar jag i alla fall matsäck. Det är korv, friterad kyckling och pommes mest fôr hela slanten. Dyrt och långa köer. Nej, ta med egen mat och ät på språng eller sitt ner och njut. Det är gott om plats till att sitta och äta medhavda matsäcken. Håll utkik efter gratis barnbiljetter på matvaror. Det brukar finnas på kanelgifflar, corn flakes haribo-påsar bland annat Ibland är det kombinationsrabatter om man åker broarna och betaler inträde. Till exempel gratis hemfärd på bron om man har betalat inträde. Kolla hemsidorna till både öresundsbron och stor bælt broen. God tur!

• Satisfaction

Ska barnen ta legokörkort är mitt tips att göra det sent på eftermiddagen. Alla verkar nämligen göra det tidigt på dagen och då är kön jättelååååånga. Ju senare, ju kortare kö. Sparar mycket tid på det. 

Legobutiken rekommenderar jag att man besöker på dagen. Vid stängningsdags ska alla dit och då är det smockfullt med folk, knappt syre i butiken.

Alltså: butiken tidigt, legokörkort sent! 

• Hannajo
    LiaLovLuc skrev 2013-04-24 09:24:15 följande:
    Vad kostar det att åka över bron??

Det går lätt att googla fram brokostnaden, men missa inte att det är två betalbroar, en över Stora Bält också.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
Svar på tråden Legoland - tips och råd