• Anonym (Nojig)

Trång förhud

Jag är en kille på 16 vårar som har trång förhud och extremt känsligt ollon. Jag är oskuld och har undvikit sex flera gånger då jag inte vill att det ska göra ont. Jag provade att smörja in förhuden med en kortisonsalva som jag hittade hemma avsedd att töja ut förhuden, detta upprepade jag varje dag i en vecka utan några resultat! Så nu lyder min fråga: Borde jag gå till en ungdomsmottagning och försöka få någon starkare salva utskriven eller bör jag gå direkt på en omskärelse? Vid omskärelse måste man ta bort hela förhuden? Eller kan man bara göra ett snitt i förhuden så den blir mer uttöjd eller ta bort bara lite av övre delen av förhuden? Vill verkligen inte ta bort hela förhuden så att alla kan se att man är omskuren! Någon som blivit omskuren vid äldre ålder och kan berätta om egna erfarenheter? 

• Svar på tråden Trång förhud
  • Anonym

Gå till en mottagning. Fet salva och att tänja försiktigt kan hjälpa, men antagligen inte hela vägen. Min lilla kille blev opererad, och det behöver inte alls vara en omskärelse, de kan lägga ett snitt på andra ledden. Då har du förhuden kvar, och det är helt klart det bästa.
    Det här är ungdomsmottagningar bra på. Gå dit så får du hjälp!

• Anonym

Det är ganska vanligt! Gå till ungdomsmottagningen och be om hjälp, inget pinsamt eller konstigt i det alls.

Jag har inte varit med så många killar, men TVÅ av dem hade besvär med trång förhud, ibland kan det räcka att göra ett litet snitt i själva strängen för att det ska bli bättre. 

• Anonym (Nojig)

Okej tack så mycket! Hur går bedövningen till om man bara ska göra ett litet snitt? :)

• Anonym

Min lilla kille blev sövd, men det behöver de kanske inte göra med dig. En lokalbedövning är lätt att lägga, en spruta bara, sen efter en stund har du ingen känsel alls i området. Om sprutan oroar finns bedövande salva man kan sätta på där man ska sticks, så att sticket knappt känns.
    Ett par stygn får du nog räkna med, men allt beror så mycket på hur din förhud ser ut och vilken typ av ingrepp de ska göra. Stygnen, om du får några, kan se dramatiska ut eftersom tråden är blå, men känns inte särskilt mycket och ramlar bort av sig själv på en vecka ungefär. Just där läker du också mycket snabbt.
    Lycka till :)

• Anonym (Nojig)

Åh känner en enorm lättnad just nu, tack för alla svaren! :D

• Anonym (bellis)

de är jätte vanligt.. 2 av mina 4 pojkvänner jag haft har haft de problemet varav 1 vart omskuren och den andra räckte de med salva och töjning. sen har jag även haft en kk som haft samma problem och han va också omskuren pga de.

gå till UM, så får du se om de kanske räcker med salva eller om du behöver operera! 

• Anonym (Janne)
    Anonym (Nojig) skrev 2013-03-31 20:56:07 följande:
    Jag är en kille på 16 vårar som har trång förhud och extremt känsligt ollon. Jag är oskuld och har undvikit sex flera gånger då jag inte vill att det ska göra ont. Jag provade att smörja in förhuden med en kortisonsalva som jag hittade hemma avsedd att töja ut förhuden, detta upprepade jag varje dag i en vecka utan några resultat! Så nu lyder min fråga: Borde jag gå till en ungdomsmottagning och försöka få någon starkare salva utskriven eller bör jag gå direkt på en omskärelse? Vid omskärelse måste man ta bort hela förhuden? Eller kan man bara göra ett snitt i förhuden så den blir mer uttöjd eller ta bort bara lite av övre delen av förhuden? Vill verkligen inte ta bort hela förhuden så att alla kan se att man är omskuren! Någon som blivit omskuren vid äldre ålder och kan berätta om egna erfarenheter? 
    Hej TS! Jag hade samma problem som du. Men det dröjde tills jag var 23 år innan jag tog tag i problemet. Jag gick till min vårdcentral och fick en remiss till sjukhuset. Detta var över 20 år sedan, så jag minns inte exakt hur länge jag fick vänta innan jag fick en tid på sjukhuset. Men det var nog ett par månader. Hur som helst. Jag fick en tid tidigt på morgonen. Väl där blev jag nersövd och och vaknade upp ca 4 timmar senare. Det tog bort förhuden runt ollonet. Jag fick ligga kvar på uppvaket ytterligare några timmar. Dels för att kontrollera att stygnen höll, dels för att se till att det inte uppstod infektioner i såret. Det gick bra. Jag kom till sjukhuset kl 7 på morgonen och var hemma igen ca kl 1800. Stygnen höll och inga infektioner/inflammationer uppstod, så jag behövde aldrig återgå till sjukhuset. Stygnen var av en typ som försvinner med tiden. Stygnen var borta efter en vecka ungefär. Jag medger att det var lite svårt att gå normalt första tiden för ollonet var väldigt känsligt eftersom inget förhud fanns kvar som skydd. Men det gick över rätt fort. Jag har bara positiva saker att säga efter ingreppet. Dels har man ett "fungerande" organ, vilket naturligtvis är bra för självförtroendet. Dels är det en förbättring rent hygieniskt eftersom det är lättare att "hålla rent", så att säga. Lycka till, TS! Jag hoppas att min story är till hjälp för dig. 
    Vänliga hälsningar
    Janne. 
  • Anonym (Janne)
    Anonym (Janne) skrev 2013-03-31 21:53:07 följande:
    Hej TS! Jag hade samma problem som du. Men det dröjde tills jag var 23 år innan jag tog tag i problemet. Jag gick till min vårdcentral och fick en remiss till sjukhuset. Detta var över 20 år sedan, så jag minns inte exakt hur länge jag fick vänta innan jag fick en tid på sjukhuset. Men det var nog ett par månader. Hur som helst. Jag fick en tid tidigt på morgonen. Väl där blev jag nersövd och och vaknade upp ca 4 timmar senare. Det tog bort förhuden runt ollonet. Jag fick ligga kvar på uppvaket ytterligare några timmar. Dels för att kontrollera att stygnen höll, dels för att se till att det inte uppstod infektioner i såret. Det gick bra. Jag kom till sjukhuset kl 7 på morgonen och var hemma igen ca kl 1800. Stygnen höll och inga infektioner/inflammationer uppstod, så jag behövde aldrig återgå till sjukhuset. Stygnen var av en typ som försvinner med tiden. Stygnen var borta efter en vecka ungefär. Jag medger att det var lite svårt att gå normalt första tiden för ollonet var väldigt känsligt eftersom inget förhud fanns kvar som skydd. Men det gick över rätt fort. Jag har bara positiva saker att säga efter ingreppet. Dels har man ett "fungerande" organ, vilket naturligtvis är bra för självförtroendet. Dels är det en förbättring rent hygieniskt eftersom det är lättare att "hålla rent", så att säga. Lycka till, TS! Jag hoppas att min story är till hjälp för dig. 
    Vänliga hälsningar
    Janne. 
    Hej igen, TS! Tillägg. Är det något du undrar över? Fråga mig gärna i detta forum. Ha det gott
  • Anonym (Nojig)

Får man ingen kräm eller något som man kan stryka på ollonet som gör att det inte gör ont när tyget i kalsongerna nuddar? Hur lång tid tar det innan man kan ha sex efter operation? Kan man ha sex några dagar efter att stygnen ramlat bort? :)

• Anonym

Kräm finns, min lilla kille fick xylocain, den är smärtstillande. Värktabletter är också bra den första tiden efter, alvedon eller panodil, vilket som föredras.

Sex diskuterade vi inte med kirurgen :) Inte så aktuellt när man just ska fylla tio. Jag kan tänka mig att det är viktigt att vänta tills allt är ordentligt läkt, pga infektionsrisken. Kondomer är såklart ett bra skydd, även mot infektioner, men inte perfekt. Bättre att vänta.

Prova själv först är nog det bästa. När allt känns mjukt och fint, när det inte drar eller känns obehagligt eller stramt någonstand, då går det nog bra :)

Svar på tråden Trång förhud