• Anonym (Extra känslig?)

Styvpappa bad mig dra åt helvete

Hej jag vänder mig hit för att få tips och råd.. Jag är 20 år bor hos föräldrarna och väntar mitt första barn..(Ja jag mår redan dåligt över det ) För någon månad sen så frågade mamma mig om jag ville följa med familjen till Polen på en "minisemester" och jag svarade ja eftersom jag tyckte de skulle bli mysigt att umgås med familjen... Då föräldrarna jobbar mycket och jag kallar styvpappa förälder då de flyttade ihop när jag var 8 månader. Iallafall till saken, när vi var där näst sista dagen var jag fruktansvärt trött på mina syskon som hade kallat mig saker hela morgonen osv. Och de visade jag vid frukosten och min styvpappa blev förbannad på mig och självklart försvarade jag mig men jag kallar inte han saker... Utan sa mer att nu vill jag hem! De enda han svarar va: DU KAN DRA ÅT HELVETE! Och min egna mamma bara satt där utan att säga till honom. Och jag bara okej! Gick upp på hotellrummet packa mina saker och gick in till dom sen för att be om mitt pass och mammas kontokort så jag kunde åka hem med första bästa båt. De trodde först inte att jag skulle hitta tillbaka men de gjorde jag såklart och de kom hem dagen efter hade köpt med sig nybakade frallor och de sa inte till mig att de var frukost... (Man vaknar av hundarna som alltid skäller och gnyr när deras bilar kör in på gården så de var inte de) När jag kommer ner sen fjäskar mamma som fan för mig och säger att jag får ta frallorna som är över... Och jag bara ja de var ju snällt.. Du som hugger mig i ryggen och rostar mina mackor och tar uppnå rummet ingen hälsar på mig utan kallar mig bara saker nere ifrån som att jag är dum i huvudet och pantad osv (hör de genom ventilationen). Ingen av dom har pratat med mig sen i torsdags morse innan jag stack ... Inte ens min egen mamma har kommit upp och försökt prata med mig?!? Går jag ner och ska försöka prata med henne så kommer bara styvpappa och lägger sig i.... Idag sa han att börjar inte jag prata med dom så kastar han ut mig ur huset och ännu en gång säger inte min mamma något och jag har ingen kontakt med min biologiska pappa.. Är jag känslig som faktiskt kräver ett förlåt??? Förlåt för långt inlägg!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 23:13
    Jag har insett att jag är lika jävla barnslig som resten av familjen och jag ska gå och be om ursäkt imorgon när jag vaknar. Hoppas bara att de också kan be om ursäkt till mig för att de bad mig dra åt helvete!

• Svar på tråden Styvpappa bad mig dra åt helvete
  • Foxtrott

Hm,
    1. Du blir sur på semestern, dina syskon retas
    2 Du tar dig hem själv med hjälp av din mammas kontokort för du är sur på resten av familjen.4
    3. Du vägrar prata med din familj när de kommer hem en dag senare, vill bara prata med din mamma, men ignorerar din styvpappa.
    4. Du vill ha en ursäkt?

Lilla flicka...Jag hoppas jag totalt missförstått dig.

• Anonym

Ja,jag tycker de ska säga förlåt och stötta dig...kraaam

• Anonym

Det låter som om det är en väldigt pressad situation från början, du bor hos dina föräldrar medan du väntar barn och det kan ju inte vara enkelt för någon inblandad.

Vad som är rätt och fel i såna här situationer är inte så lätt att veta. Det är också svårt att få en bild av hur er relation ser ut i övrigt, om konflikter er emellan är vanliga eller om det här är något extremt.

Om dina syskon kallar dig saker och du blir trött på dem och 'visar det' vad betyder det? Kan er pappa ha tagit väldigt illa upp av det du sa/gjorde? Är det ur hans perspektiv kanske du som borde be om ursäkt? Jag säger inte att det är så, om jag någonsin hade sagt åt mitt barn att dra åt helvete så skulle jag må så dåligt av det att ingen ursäkt i världen skulle vara god nog.

Den stora, svåra frågan är: kan du vara den större individen och ta första steget? Kan du närma dig dem utan konfrontationer, utan att kräva någonting? Vill du vara där skulle jag tro att det behövs. Kanske är det ett för högt pris att betala? Kanske behöver du hitta någon annanstans att bo, det verkar inte som en bra situation, särskilt inte när du ska ha en bebis.

Kram, och lycka till.

• FruNaftra

Något jag har lärt mig genom åren är att man inte kan kräva något av en annan människa. Inte ens ett förlåt. Du är sårad, liksom dem. Ni får prata ut, allihopa, och förmodligen kommer ni alla få be om ursäkt för att kunna rensa luften.

Det är inte ok att tala sådär till varandra men det är heller inte ok att gå runt och tjura och ignorera öveiga i huset. Rensa luften nu en gång för alla. Det är nog jobbigt för er alla och inte bara för dig.

Sen förstår jag inte varför någon vuxen som väntar barn fortfarande bor hemma hos sin mamma. Det kan vara irritation kring detta hos övriga familjemedlemmar som skapar dessa spänningar som uppstått. Eller vad tror du?

• Anonym (Qwe)

Tror det är dags för dig att växa upp. Du är gravid och ska själv bli förälder men du beter dig som en småunge...

Istället för att sura mot dina syskon, prata med dem.

Mammas kreditkort? Har du inga egna pengar...

• Ess

Kanske dags att flytta hemifrån, du är både vuxen och gravid.
    Känns som om det ligger lite mer bakom är bara lite gnabb med syskonen, verkar mer som om det var den berömda droppen som fick bägaren att rinna över.

Jag hade gått ner och pratat med dem, sagt att jag skulle börja jaga boende på Tisdag och fråga om det var ok att bo kvar tills jag hittat nåt. 
    Sen på Tisdag så börjar du leta och ev ta kontakt med soc, om du har svårt att försörja dig. Dom kanske även kan hjälpa dig med bostad.

Jag tror inte att du är varken dum eller pantad. Däremot är det nog dags att ta tag i saker och ting nu när du själv ska bli förälder.
    Lycka till!

• Dixie

Det låter ju som det ligger mer saker bakom detta beteende........

Anonym (Qwe) skrev 2013-03-31 22:00:18 följande:
    Tror det är dags för dig att växa upp. Du är gravid och ska själv bli förälder men du beter dig som en småunge... Istället för att sura mot dina syskon, prata med dem. Mammas kreditkort? Har du inga egna pengar...

Eftersom resan redan var betald så tog jag inte med mig mitt egna kontokort! SJÄLVKLART har mamma fått tillbaka vartenda krona jag använde så fort jag kom hem... Och nej jag har lyckan att vara arbetslös samtidigt så är inte så att plånboken svämmar över! Jag är inte sur på mina syskon de pratar jag med jag är sur för att min styvpappa bad mig dra åt helvete och att min mamma inte sa ett ljud!
    Foxtrott skrev 2013-03-31 21:58:00 följande:
    Hm, 1. Du blir sur på semestern, dina syskon retas 2 Du tar dig hem själv med hjälp av din mammas kontokort för du är sur på resten av familjen.4 3. Du vägrar prata med din familj när de kommer hem en dag senare, vill bara prata med din mamma, men ignorerar din styvpappa. 4. Du vill ha en ursäkt? Lilla flicka...Jag hoppas jag totalt missförstått dig.

Som sagt du hade nog också blivit förbannad om du hade haft småsyskon som de första de börjar göra när de vaknar är att kalla en tjockis osv när jag väger rätt mycket mindre än dom... De enda de gjorde var att provocera och jag blev provocerad ... Nej inget jag är stolt över
  • FruNaftra

Risken är stor att hon håller med honom men inte har kraften att säga ifrån. Var inte arg på henne för det utan försök ta reda på vad det RIKTIGA problemet är. De tycker nog det är dags att du flyttar och står på egna ben. Men frustrationen kommer ut på annat sätt. Var vuxen och sätt dig ner och ta diskussionen med dem båda två samtidigt.

Svar på tråden Styvpappa bad mig dra åt helvete