Panik angående ett lånelöfte för bostadsrätt
Hejsan, jag hoppas någon med insyn kanske kan ge mig synpunkter och råd angående ett lånelöfte.
Mitt problem är att jag insåg nu efter mycket men och om att jag förmodligen hade fyllt i fel uppgifter till SEB banken när jag ansökte om lånelöfte. Uppgifterna om lönen stämmer men jag har förmodligen kryssat i fel kolumn angående anställningsform. Skrev att jag var tillsvidareanställd men är ju egentligen visstidsanställd. Av någon anledning blandade jag ihop dem båda begreppen och nu sitter jag rejält i klistret eftersom jag ska köpa en bostad. Min visstidsanställning sträcker sig minst 2 år till och det finns goda möjligheter för mig att fortsätta jobba.
Min ekonomiska situation är som följande: Jag har ca 773.000 kr i kontantinsats och har efter skatt en inkomst på ca 21.000 kr. Jag kommer behöva låna ca 882.000 kr av banken. Avgiften på bostaden är ca 2400 kr/månad och med min nuvarande lön borde det går det runt (amortering inräknad). Värt att tillägga är att jag har varken några CSN lån eller barn och är för närvarande singel.
Om jag inte blir beviljad lån av någon bank kommer jag få problem att fullfölja köpet vilket innebär kontraktsbrott enligt mäklaren och man blir då skadeståndsskyldig. En situation jag helst vill undvika. Vid eventuell kontraktsbrott är det kontantinsatsen som ryker då eller blir beloppet ännu större? Jag har inte betalat in kontantinsatsen ännu utan tänkte göra det nu i veckan. Min fråga nu är hur stor chans är det att jag kan få ett bostadslån? Vad har jag för chanser att få igenom det här. Mår för tillfället jättedåligt pga. av min dumma tabbe och har svårt att slappna av.