• Hallonet

Fråga, ang städverktyg på 70-80-talet!

Vad tusan hette den där grejen som man drog med över golven? Istället för dammsugaren, den funkar inte genom el öht utan det fanns en grej som snurrade inuti när den rullade över golvet.. Den hade ett rätt stort munstycke som satt fast på en stång och den drog in typ hälften av alla smulor, damm och annat som låg på golven... Jag har hjärnsläpp, kan inte minnas namnet på produkten!

• Svar på tråden Fråga, ang städverktyg på 70-80-talet!
  • La Lola

Åh jag vet precis vad du menar men vad hette den?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Hallonet

Det kan nog t o m vara en pryl som kom redan på 50-talet iof... Men då levde inte jag. Flört

• Hallonet
    SandraP81 skrev 2013-03-31 23:23:09 följande:
    En hodd-d-d-d-dd Skrattande

" rel="nofollow" target="_blank">

Hahah, ja precis! Men vad heter den på svenska då?
    La Lola skrev 2013-03-31 23:22:19 följande:
    Åh jag vet precis vad du menar men vad hette den?
    Ja, som sagt... Namnet är som bortblåst!
  • Hallonet
    Hannajo skrev 2013-03-31 23:27:45 följande:
    Nåt sånt? www.mkh.se/mattsopare/
    Liknar denna men den är inte elektrisk utan snurrade liksom när man körde den över golvet... 

En stjärna i himlen till den som minns namnet! Jag kommer inte kunna somna ikväll. 
  • Hallonet
    Krokodillan skrev 2013-03-31 23:31:12 följande:
    Nåt med Maja i slutet? Sopmaja/Städmaja? Vi hade en sån hemma, men namnet ...
    Du tänker inte på saftmaja? För de finns ju ff. Glad
  • Hallonet
    Hannajo skrev 2013-03-31 23:31:58 följande:

Mattsopare eller Amanda sv.wikipedia.org/wiki/Mattsopare

Du har verkligen hittat rätt ang produkten! Jag känner dock inte igen namnet Amanda alls. Kan ju vara så att min kära farmor hade ett eget namn på den. "Att dra Amanda över golvet" ligger inte rätt i munnen... 
  • Krokodillan
    Hallonet skrev 2013-03-31 23:33:18 följande:
    Du tänker inte på saftmaja? För de finns ju ff. 

[quote=69365948][quote-nick]Hallonet skrev 2013-03-31 Saftmaja har jag en hemma i källaren. Men nä, den här maskinen verkar varken heta sopmaja eller Städmaja. Gav inget att googla på de namnen. Hoppas nån annan minns bättre. HUr ska vi annars kunna somna i natt?
  • Hannajo
    Hallonet skrev 2013-03-31 23:35:24 följande:
    Du har verkligen hittat rätt ang produkten! Jag känner dock inte igen namnet Amanda alls. Kan ju vara så att min kära farmor hade ett eget namn på den. "Att dra Amanda över golvet" ligger inte rätt i munnen... 

Det är väl säkert så att den kallades olika saker av olika människor =) Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer. Det är ju så irriterande när det är nåt man inte kommer på...
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Hallonet
    Hannajo skrev 2013-03-31 23:36:58 följande:

Det är väl säkert så att den kallades olika saker av olika människor =) Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer. Det är ju så irriterande när det är nåt man inte kommer på...
    Men du har ju verkligen funnit själva prylen! Visste inte ens att de fanns nyare versioner. Och det är nog så, jag känner igen den under ett visst namn och grannen under ett annat. Lite lätt irriterande, ja. Flört
    Krokodillan skrev 2013-03-31 23:36:58 följande:

[quote=69365948][quote-nick]Hallonet skrev 2013-03-31 Saftmaja har jag en hemma i källaren. Men nä, den här maskinen verkar varken heta sopmaja eller Städmaja. Gav inget att googla på de namnen. Hoppas nån annan minns bättre. HUr ska vi annars kunna somna i natt?
    Ja, nä, vi får väl helt enkelt sitta här tills ngn hittar rätt namn.
  • Hallonet
    Krokodillan skrev 2013-03-31 23:40:08 följande:
    Sop-Amanda!
    Hahah! Men nej... Solig
  • Lillan L

Hej :) i stugan har vi en sådan som jag tror du menar. Knallgul från ca 50-talet och modellen/namnet som står på den med vit text: sofia. Suverän och jag har funderat lite om det finns modernare varianter :)

Svar på tråden Fråga, ang städverktyg på 70-80-talet!