• Miss Juni

Hur får man valpen att sluta hoppa?

Vi har en blandning (Shih Tzu, Cotón de Tulear, Dvärgpudel) på 7 månader.
    Hon är väldigt pigg och tillgiven/sällskaplig - och (nästan) alla älskar henne!
    Barnens kompisar går härhemma mycket, och hon blir alltid lika lycklig när dom kommer.
    Hon hoppar mycket, men vi har inte tagit nå´n större notis av det eftersom hon är 1. valp  2. liten.

Men så förstår jag på mina föräldrar + äldsta dotter då de är här, att de tycker det är jätteouppfostrat när hon hoppar, och blir irriterade.

Så min fråga är dels:
    Hur övar vi för att få henne att sluta hoppa?
    Är det väldigt ovanligt att en hund på 7 månader hoppar?

Vi tror inte på att träna hunden så att de lyder för att de är rädda.
    Jag ser ju skillnad när vi hade vår förra hund. När hon drog i kopplet då stannade vi - tills hon slutade dra. Något vi fick lära oss på valpkursen. Medan äldsta dottern (som gått djurutbildning på gymnasiet och är väldigt glad för djur - dock inte våra) ryckte i kopplet så fort hunden drog. Det gillar jag inte alls, utan jag vill få djuren att lyda UTAN "våld".

Åsikter?     

• Svar på tråden Hur får man valpen att sluta hoppa?
  • Mirella85

Varje gång hunden ska hoppa så vänd ryggen emot eller sätt fram knät så den inte kan hoppa på dig och säg nej med en skarp ton. inte skrika utan bestämt en gång. Och alla som kommer o hälsa på er. be dom att inte bry om sig om hunden när dom kommer. utan dom ska bara gå in och kan sen när hunden lugnat sig hälsa på den. de vanligt att hundar hoppas för dom är glada. speciellt valpar. men det är något ni måste träna bort. den behöver också regler som barn. Träna också på redan nu att den ska sitta o stanna kvar. Men i början måste du visa vad sitt betyder med händerna. och samma med stanna. räck fram handen och gör stop märket. inget våld men de kräva träning så ska ni se inom ett halvår stor skillnad.

Lycka till

Har värdenst underbaraste son
  • Myysan

Jag har en coton och dom hoppar mkt på bakbenen.. Men jag brukar ta av mig först sen tar jag upp henne.. Brukar oxå avleda henne med att säga till henne att hon ska hämta sin boll som älskar..sen är det bara att träna på.. Dom hundarna är väldigt lätt lärda..

• Dexter dot com

Bästa och snabbaste resultatet får du genom att ni vänder er bort och ignorerar hoppandet och belönar när hunden hälsar lugnt med tassarna på backen.

• vargaa

Om hon hoppar, hindra henne med ett knä eller liknande. Ni måste inte säga nej, ofta är det bättre att inte ge nån uppmärksamhet alls vid dåligt beteende utan bara blockera. När hon slutar, sätt er direkt på huk och ge uppmärksamhet. Lär henne att hon aldrig får hälsa.utan tillåtelse. När ni kommer hem, nonchalera henne tills hon lugnar sig, sen går ni ner på huk och hälsar. När ni hälsat klart, res er upp, signalera att det räcker om ni måste, och gå iväg. När besökare kommer låt dem inte hälsa förrän ni ger hunden tillåtelse, be dem hälsa på huk och om möjligt ska ni inte låta henne hälsa innan hon lugnat sig eller iaf väntar tills ni säger varsågod. Min valp är 10 veckor och när vi får besök får han inte hälsa utan tillåtelse. Han kan vänta på kommando (inte hur länge som helst utan påminnelse dock) och han får hälsa först när gästerna klätt av sig och kommit in - om han inte är för uppjagad. Men han måste inte vara helt avslappnad för hanär trots allt en valp. Jag ber mina gäster att hälsa på huk och blockera ev hopp. Jag föredrar att uppmuntra önskvärt beteende hellre än att neja och fya. Blockera, se till att dåligt beteende inte ger hunden något och uppmuntra rätt beteende. När min valp tar ngt han inte får ha säger jag nej och när han då uppmärksammar mig berömmer jag varpå han släpper det han har helt och kommer istället. Upplevelsen blir positiv och jag får min vilja igenom.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Joico

Ignorera hunden helt sålänge den hoppar. Vänd ryggen till (på ett lugn sätt, "hoppa" inte runt) och gör absolut ingenting förrän hunden har alla fyra tassar i backen. Då kan ni gosa, gulla och klappa. Men börjar den hoppa igen så vänd ryggen och ignorera. Kom ihåg att ignorera oavsett vad hunden gör - hoppar, skäller, river, biter.

• liv

Det är rätt vanligt att man tänker att ja men det är ju en valp. Mina kusiner gjorde så med sin hund. Men lille söte valpen vill ju säga hej. Mmm... Lagom mysigt sen när lille plutten blir lite större och slänger sig på folk med skitiga tassar. Nej tack. Som man lär valpen när den är liten så gör den när den blir vuxen. Det är alltså hög tid att lära den att sluta hoppa. Jag blockade hoppet som en del andra har skrivit och sen sa jag ett kort nej. Att hålla på och skrika nej nej nej ger ingen effekt.

Svar på tråden Hur får man valpen att sluta hoppa?