• Anonym

Tar ni med er e-biljetten när ni ska resa?

Hej, jag undrar om ni skriver ut era e-biljetter(flyg)när ni ska ut och resa, eller visar ni bara upp ert pass vid incheckningen?

• Svar på tråden Tar ni med er e-biljetten när ni ska resa?
  • Mrs Green

Skriver alltid ut bokningsbekräftelse sedan jag höll på att bli nekad att flyga vidare efter en mellanlandning i Paris en gång (på Arlanda visade jag bara passet).

• Foxtrott

Ja, det brukar väl finnas en streckkod som ska blippas, eller tänker jag nu på något annat dokument som man ska skriva ut? Jag skriver i vart fall ut rubbet och tar med mig och det brukar tittas på vid incheckningen.

Jag flyger mest ultrabudgetlågprisflyg så jag vet inte hur det funkar inom mer organiserade flygbolag kan jag väl tillägga.

• Meddelande borttaget
  • turkos77

Nä, jag tar aldrig med det. Flyger cirka en gång i månaden. Har bokningsbekräftelsen på telefonen. Checkar in hemma, sen är det bara att lämna in bagaget.

• Anonym

Beror helt på flygbolag och sträcka.
    Oftast så flyger jag med SAS/WIderoe och då inom norden.

Då har jag E-ticket kopplat till mitt VISA kort. Drar det vid security och gaten, idkort eller liknande behövs ej.
    Skriver inte ut någonting, allt fungerar.
    Men detta gäller bara inom norden än så länge, så smidigt.

Annars så checkar jag in online, har boardingkortet sparat som PDF och åker till flygplatsen. Får boardingkort, bagagetaggar utskrivet, och åker.

Om jag inte åker med Ryanair, då skriver man självklart ut i förväg.

Generellt sett så har jag inte med mig boardingkort eller bokningsbekräftelse i pappersformat, men har det digitalt för säkerhets skull. Har aldrig behövt använda det.

• Thekajsa

Jag brukade göra det, nu checkar jag bara in med mitt pass i maskinerna. Blir det fel (har hänt ska tilläggas) så går jag till flygbolagets ställe (flyger alltid med KLM) och visat mitt pass och frequent flyer kort, har aldrig blivit nekad då mina beställningar är kopplat till mitt kort. Om jag mot förmodan reser med annat bolag så tar jag alltid med alla papper!

• Ebba92

Ja, jag brukar skriva ut allt relevant och ha med. Inget stort jobb, och behövs det inte så behövs det inte. Men irriterande om man får stressa runt på flygplatsen för att något krånglat.

Svar på tråden Tar ni med er e-biljetten när ni ska resa?