• Anonym (Lessen)

    Missfall efter cellprov, dåligt bemött av vården, långt, men läs gärna och kom med synpunkter..

    I tisdags började jag blöda efter ett cellprov. Dom sa det var helt normalt och inget att bry sig om. Skulle få blodiga rosa flytningar typ.. Men det blödde mkt mer.. Ringde 1177, dom rådde mig söka på gynakuten om jag var orolig, vilket jag gjorde. 
    For till akuten, blev hemskickad utan en undersökning då dom minsann haft flera liknande fall och det var inte missfall utan helt normalt. Ringde till läkaren som gjorde cellprovet (vi gjorde vul samtidigt och såg ett foster med tickande hjärta) och hon sa att min tappen var så känslig, kanske var en infektion som gjorde blödningen, skrev ut flagyl (utan en undersökning, som man inte ens ska äta som gravid) och sa att det var absolut inget missfall, det missar man inte i vecka 8, för det gör såååååååå ont, och jag hade inte ont. 

    Det här startade i tisdag, blev hemskickad i onsdags och natten till fredag vid 2 vakar jag (somnade 12) i en stor pöl i mitt eget blod.  Upp på toa, 2 stora klumpar föll ut. Ringde 1177, dom sa åk in så du slipper oroa dig. 
    Fick kräva en undersökning, sköterskan sa att vid denna tid (4 på natten) brukar läkaren vara lite grinig och inte vilja komma ner för en undersökning. Jag sa att jag vägrar gå hem utan undersökning (skulle flera mil bort under påsken i skogen också) och sa att väktaren får isåfall köra iväg mig. Dom tog även mitt HB, det låg på 132. 

    Läkaren kom idag, jättesur och vresig man. Var jätteoförsiktig med verktygen, konstaterade snabbt ett missfall och sa klä på dig. När jag klätt på mig frågar han surt om jag har frågor. Den tiden på natten, blödande som tusan, lessen och arg på läkaren för bemötandet och en sovande 3åring i vagn (ej körkort så mannen var tungen att följa också) så hade man inte så många frågor så vi for hem. LäKaren sa även att allt i princip kommit ut.. Och tog bort en sista klump som satt i livmoderhalsen och att blödningen borde avta.
    Blödningen avtog, någon tiimma..

    Tillbringade min påskhelg på ett utedass där flertalet bindor byttes och jag blödde massor igen, det bara forsade, var yr och lessen..
    Söndagen ringde jag 1177 igen, och frågade om det skulle blöda såhär mkt.. Absolut inte, sök vård omgående blev svaret.
    HB togs när jag kom in, det hade sjunkit till 112 från 132 på 2 dagar då blödningen var så stor, och blodtrycket var lågt. Fick ett dropp för att höja blodtrycket, och väntade på ny läkare.
    Jättetrevlig kvinna kom, och vi pratade och hon gjorde undersökning. 5-6 mm av slemhinnan var bara kvar, jag borde inte blöda mer än en sparsam mens nu, men det forsade. Ingen skarpning eller tabletter för det lilla. Men fick blodstoppande, och nu sitter jag här och skriver och blödningen håller på avta. Sakta men säkert smälter allt in, våran efterlängtade bebis, lillasyskon till sonen och alla våra drömmar har blödit bort...

    Hur går man vidare? Är så lessen och besviken.. Lessen på deras dåliga bemötande efter cellprovet och när det konstaterades. Hur ska man våga bli gravid igen???!!! Någon som varit med om liknande?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-01 20:33
    Var i vecka 8 när missfallet kom.

  • Svar på tråden Missfall efter cellprov, dåligt bemött av vården, långt, men läs gärna och kom med synpunkter..
  • Anonym (mysko)

    Låter inte kul det du gått igenom och jag hoppas att du kan känna lite tröst hos sambo och son. Jag trodde inte ens man gjorde cellprov när man var gravid, här där jag bor får man inte det så jag blev lite förvånad och tycker det är mycket märkligt att det inte finns nationella riktlinjer för sådana saker. Hoppas du läker nu och inte drabbas av mer olycka.

  • Foxy79

    I Stockholm görs inte cellprov under graviditet eller precis efter förlossning. Känns hemskt att du ska behöva gå igenom detta och bli så illa behandlad. Kram

  • Twinisar

    Kan varken komma med råd eller egna erfarenheter.. Men usch va illa dom skött detta :(
    Blir rädd för hur vården sköter vissa tillfällen :/
    jag beklagar verkligen! Ta hand om dig TS !
    Styrkekramar !!

  • Anonym (Lessen)

    Jag pluggar själv och är alldelens snart färdig sjuksköterska, så har även en del kunskaper själv. Alla har inte varit dåliga som jag mött, men en del gånger under denna resan har jag nästan skämts för att plugga till ett jobb inom vården. Känns som att om man bryr sig om patienterna, då kostar det för mkt, och då får man inte jobba typ. 

    Jag fick höra att cellprov fram till vecka 12 var riskfritt. Är 22 och fyller 23 i maj, så därför sa dom att jag skulle göra eftersom jag ändå skulle bli kallad under graviditeten. Jag visst inget om detta, och fick inte veta förän efter att man kan blöda efter detta. Senaste veckan har varit HEMSK och jag önskar ingen annan detta helvete.  

  • Cellprovstudie

    Deltagare till intervju sökes! Undviker du cellprovtagning? Har du haft negativa upplevelser av tidigare gynekologiska undersökningar?


    Vi söker nu deltagare till vår examensuppsats, en studie som undersöker upplevelsen av tidigare negativa erfarenheter av gynekologiska undersökningar hos kvinnor som undviker cellprov. Vi som genomför studien går sista terminen på psykologprogrammet vid Örebro Universitet. Med din hjälp hoppas vi kunna bidra med kunskap om vad som kan leda till att kvinnor undviker cellprovtagning. Tidigare forskning visar att många kvinnor som undviker cellprov gör det på grund av tidigare negativa erfarenheter, men trots detta finns det få studier som fokuserar på deras personliga erfarenheter och upplevelser. Intervjun beräknas ta cirka en timme, alla deltagare kommer att vara helt anonyma och du har rätt att avsluta intervjun när som helst utan att ange orsak till varför. Om du är intresserad av att delta eller vill veta mer är du välkommen att kontakta oss på cellprovstudie@gmail.com.

    Tack!


    Mvh Maja Jerdén och Idamaria Jonsson
Svar på tråden Missfall efter cellprov, dåligt bemött av vården, långt, men läs gärna och kom med synpunkter..