• Anonym (sambo)

skriva på papper som ge samma rättigheter som giftapar

Jag och sambon har ett barn ihop, samt ett till på väg,  vi är dock inte gifta, jag är inte sugen alls på att göra det men rent juridisk så är det ju bättre att vara gift för sin egen och barnen skull om något händer.
    Men kan man skriva på papper som ge samma rättigheter som om man vore gift?.  Alla säger ju att det är smidigare att vara gift, men det borde ju finnas andra alternativ med Obestämd.
    Hur har ni gjort som inte är gifta och har barn? 

• Svar på tråden skriva på papper som ge samma rättigheter som giftapar
  • Kerubmamman

Det går inte att skriva sig till samma skydd som ett gift par har. Men med hjälp av testamente och försäkringar kan man komma en bit på vägen. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Coxia

Varför inte bara gifta sig för papprets skull. Det gjorde vi. 

Senare när vi hade lust så ställde vi till med bröllop. Ingen visste att vi redan skrivit på pappret långt innan.  

• Lilia

Nej, det kan man inte. Men ni behöver inte ha ett bröllop. Ni kan bara skriva på papprerna (inför två vittnen) i rådhuset. Så är ni gifta.

• Anonym (sambo)
    Coxia skrev 2013-04-01 20:42:57 följande:
    Varför inte bara gifta sig för papprets skull. Det gjorde vi. 

Senare när vi hade lust så ställde vi till med bröllop. Ingen visste att vi redan skrivit på pappret långt innan.  
    trist att man måste gifta sig, vill helt enkelt inte det.
  • Coxia
    Anonym (sambo) skrev 2013-04-01 20:46:01 följande:
    trist att man måste gifta sig, vill helt enkelt inte det.
    Varför inte, det är ju bara en signatur på en papper. Vad är nackdelen som du ser det?
  • Anonym (sambo)

Jag vill helt enkelt inte, har alltid velat har ett bröllop, men som det se ut nu så är jag inte alls sugen på det, och då känns det som att man bli snuvad på det.
    Tycker det är synd att man måste gifta sig för att få alla rättigheter.  

• Kjellgren
    Anonym (sambo) skrev 2013-04-01 20:51:44 följande:
    Jag vill helt enkelt inte, har alltid velat har ett bröllop, men som det se ut nu så är jag inte alls sugen på det, och då känns det som att man bli snuvad på det.
    Tycker det är synd att man måste gifta sig för att få alla rättigheter.  
    Att gifta sig betyder ju bara att man går till rådhuset och skriver på de juridiska dokumenten man annars hade skrivit på hemma vid köksbordet (eller på banken). Även testamenten man plitar ihop själv bör för övrigt bevittnas.

Jag förstår hur du tänker för bröllop har blivit så stort idag men egentligen är äktenskap ren och skär juridik. 
  • sextiotalist
    Coxia skrev 2013-04-01 20:48:40 följande:
    Varför inte, det är ju bara en signatur på en papper. Vad är nackdelen som du ser det?
    Det är mycket mer än en signatur på ett papper, det är ett juridiskt avtal man skriver under, det kan finnas massor av orsaker till att man inte vill gifta sig, man kanske inte vill ta del av hela det juridiska konceptet

Ts, skriv testamente, fixa med försäkringar och skriv fullmakter åt varandra, för ekonomi, sjukvård och annat.  
  • bandicoot
    Kjellgren skrev 2013-04-01 22:04:39 följande:
    Att gifta sig betyder ju bara att man går till rådhuset och skriver på de juridiska dokumenten man annars hade skrivit på hemma vid köksbordet (eller på banken). Även testamenten man plitar ihop själv bör för övrigt bevittnas.

Jag förstår hur du tänker för bröllop har blivit så stort idag men egentligen är äktenskap ren och skär juridik. 
    Bröllop har inte blivit stort idag, bröllop har varit stort länge. Och det känns som om bröllop har blivit minsre, på grund av att alla är sambo innan, så när folk väl gifter sig, efter att ha bott ihop i 20 år och har två nästan vuxna barn, så har de ett litet bröllop eftersom de inte tycker äktenskapet gör en sån stor skillnad med tanke på att de har levt som gifta så länge...
  • Kjellgren
    bandicoot skrev 2013-04-01 22:46:16 följande:
    Bröllop har inte blivit stort idag, bröllop har varit stort länge. Och det känns som om bröllop har blivit minsre, på grund av att alla är sambo innan, så när folk väl gifter sig, efter att ha bott ihop i 20 år och har två nästan vuxna barn, så har de ett litet bröllop eftersom de inte tycker äktenskapet gör en sån stor skillnad med tanke på att de har levt som gifta så länge...
    Jag har ingen statistik så jag ska inte säga emot dig, min erfarenhet är att mina föräldrars generation (dvs 40-50-talister) gifte sig mindre storslaget än idag. Oftare eftermiddagsbröllop eller snabbt bröllop med liten mottagning efteråt men det varierar säkerligen stort över landet.

Eftersom jag själv gifte mig efter många år (men med lite större bröllop) så håller jag i och för sig med om att äktenskap inte gör någon skillnad känslomässigt, jag älskar inte maken varken mer eller mindre nu än jag gjorde när vi vara sambos.
Svar på tråden skriva på papper som ge samma rättigheter som giftapar