• QnA

Vill börja springa. Någon mer?

Jag har börjat springa hur många gånger som helst, men det rinner alltid ut i sanden. Något kommer emellan och motivationen tryter. Finns någon som vill följas åt och hjälpa till med motivationen?

• Svar på tråden Vill börja springa. Någon mer?
  • QnA

Senast jag sprang regelbundet var i höstas, men sen kom vintern och det kändes bara motigt. Nu vill jag verkligen komma igång, och jag vill komma igång tidigt så att jag hinner med hela säsongen innan det blir vinter igen. Planen är att börja så snart som möjligt, jag måste bara köpa träningskläder först. Vad är bra löparkläder egentligen? Nu i början kommer jag springa kvällstid, så runt 0 grader och mörkt. Vad ska jag satsa på tro?

• bonus88

Här är en till! Har börjat å komma igång flera gånger men så blir jag sjuk och tappar motivationen, är "tävlingsmänniska" och vill gärna ha ett "mål". Funderar starkt på att anmäla mej till tjejmilen så har jag ett mål!

• QnA

Kul med en till! Jag brukar också bli sjuk efter några veckor och sen kommer jag liksom inte igång igen. Tanken att anmäla sig till ett lopp har slagit mig också. Men en mil är så långt, jag har aldrig sprungit ens 5 km. 

• bonus88

Sprang milen på 52min för 6år sen men då va jag BETYDLIGT bättre tränad!

Hur lägger du upp träningen? Förrut har jag kört normal löpning 1-2 gång i veckan och intervall 1gång i veckan, intervaller är bra för att få tillbaka flåset och konditionen tycker jag, brukar ta några veckor å sen känns löpningen lättare!

• Krokodillan

Jag började springa för två år sedan. I dag lyckades jag springa 17 km! I och med att jag började på våren fick jag till ett "beroende" innan vintern så jag har faktiskt sprungit i både snöblandat regn och stormbyar, på oplogade gator och i 14 minusgrader. Helt enkelt för att jag inte kunnat låta bli :) Ville bara önska dig/er lycka till! Och kläder: löpartights (eventuellt med underställ/långkalsonger i funktionsmaterial under om det är några minus och/eller riktigt blåsigt) + undertröja i funktionsmaterial med en tunn långärmad tröja/jacka över + reflexväst när det är mörkt :)

• Aileen Allannah

JAG vill! Jag väntar på att den här jäkla snön ska försvinna. Och häromdagen skulle jag iväg och prova ut ett par nya löparskor, och vred till knäet på något vis, så nu kan jag knappt gå... Jäkla skit. Men snart, snart! Jag tänkte ge mig fasen på att lyckas springa 5 kilometer, kanske springa vårruset?

• QnA

Härligt med flera! Kul att höra hur bra det kan bli också, 17 km är ju grymt. Min tanke är också att komma igång så mycket att det är lättare att fortsätta när vintern kommer. Tack för klädtipsen också. Ska det vara en vindtät jacka eller lågot luftigare, typ en fleece?

Jag har inte börjat träna än, jag har inga träningskläder alls för tillfället. Måste skaffa både kläder och skor. Trottoarerna är någorlunda rena här men isfläckar finns. Eftersom jag kommer springa i mörkret vågar jag nog inte gå ut förrän det är lite mindre is, vore ju synd att ramla det första man gör. Jag vet inte alls hur jag borde lägga upp träningen. Tänker mig att gå ut 2-3 kvällar i veckan och köra så långt jag orkar, sen gå hem, men det kanske inte är det mest effektiva.

5 km låter som ett rimligt mål för mig, sen kanske jag går vidare från där om motivationen finns. Vårruset kanske är en kul grej. När går det tro? Och krya på knäet Aileen Allannah, inte roligt med sådana besvär.

• Aileen Allannah
    QnA skrev 2013-04-01 23:15:02 följande:
    Härligt med flera! Kul att höra hur bra det kan bli också, 17 km är ju grymt. Min tanke är också att komma igång så mycket att det är lättare att fortsätta när vintern kommer. Tack för klädtipsen också. Ska det vara en vindtät jacka eller lågot luftigare, typ en fleece?

Jag har inte börjat träna än, jag har inga träningskläder alls för tillfället. Måste skaffa både kläder och skor. Trottoarerna är någorlunda rena här men isfläckar finns. Eftersom jag kommer springa i mörkret vågar jag nog inte gå ut förrän det är lite mindre is, vore ju synd att ramla det första man gör. Jag vet inte alls hur jag borde lägga upp träningen. Tänker mig att gå ut 2-3 kvällar i veckan och köra så långt jag orkar, sen gå hem, men det kanske inte är det mest effektiva.

5 km låter som ett rimligt mål för mig, sen kanske jag går vidare från där om motivationen finns. Vårruset kanske är en kul grej. När går det tro? Och krya på knäet Aileen Allannah, inte roligt med sådana besvär.

I slutet av maj, i Stockholm har jag för mig. I runkeeper finns ett program där man först ska mäta upp en sträcka som är 5 kilometer och promenera den, sen ska man springa en minut, gå i två, eller hur det är, så ska man till slut kunna springa hela sträckan. Jag tror det kan vara bra att ta det väldigt långsamt och lugnt i början, så man inte tar ut sig, och inte gör sig illa.
  • poirot

Jag har anmält mig till ett lopp som ligger en bra bit framåt i tiden, så tänkte jag vara med i blodomloppet också bara för att ha något att jämföra med. Jag tror att det är viktigt att jäva mål, jag kommer ingen vart utan.

• QnA

Så, nu har jag beställt lite kläder (tack internethandel). Då ska jag bara fixa skor också, och så ska den förbannade snön försvinna. Sen ska springas!

Svar på tråden Vill börja springa. Någon mer?