• Mamma302

Min dotter träffar en 5 år äldre kille

Hej vet ej om jag gör rätt nu, men jag testar mig fram. Som rubriken lyder så är det så att min 14 åriga dotter träffar en kille som är 5 år äldre, och dem har träffats utan min vetskap om detta, hon har ej sagt något till mig, utan det var "kuratorn" på skolan som ringde mig och sa att hon träffade honom och att dem skulle tydligen göra de i vecka igen( vilket dem ej gjorde), men när jag fick reda på det så frågade jag min dotter om hon hade något att berätta i stallet, (hon hade sagt till kuratorn att hon ville säga de när vi var i stallet.) Hon berättade för mig o jag ställde frågor, jag har sagt att hon ej får träffa honom mer. Jag blir så klart orolig som förälder över mitt barn. Hon säger att ålderns kanske bara är en siffra, men jag tkr inte att en 19 åring hat något att göra med en 14 åring. Hennes kompisar tycker att det är konstigare att hon ej får träffa honom än att hon får.. O en av dem får vara tsm med en som är 18år för sina föräldrar. Vad tycker ni om det jag har sagt till henne? Skulle ni låtit eran dotter träffa en så mke äldre kille? Vill gärna höra era åsikter o tankar. Kram.

• Svar på tråden Min dotter träffar en 5 år äldre kille
  • Mandiisen

har själv träffat killar som varit 3-6år äldre än mig. gjorde inte det direkt då jag var under 15. hade varit väldigt mysko.
    Men sen har jag varit väldigt mogen och träffat mogna killar som inte har varit ute efter enbart en sak. Det hade dom kunnat glömma.
    Vet inte hur mogen din dotter är eller hur mogen killen är. Om han försöker få henne till någonting.

Du kanske kan försöka få henne att ta med killen hem till er så du får träffa honom?
    hoppas ju på att hon är en smart tjej som inte går på allt för mycket skit

16år och 2barnsmamma. Jonathan- 110805 & William- 130111 <33
  • Mamma302
    Mandiisen skrev 2013-04-01 22:12:18 följande:
    har själv träffat killar som varit 3-6år äldre än mig. gjorde inte det direkt då jag var under 15. hade varit väldigt mysko. Men sen har jag varit väldigt mogen och träffat mogna killar som inte har varit ute efter enbart en sak. Det hade dom kunnat glömma. Vet inte hur mogen din dotter är eller hur mogen killen är. Om han försöker få henne till någonting. Du kanske kan försöka få henne att ta med killen hem till er så du får träffa honom? hoppas ju på att hon är en smart tjej som inte går på allt för mycket skit

Mandiisen skrev 2013-04-01 22:12:18 följande:
    har själv träffat killar som varit 3-6år äldre än mig. gjorde inte det direkt då jag var under 15. hade varit väldigt mysko. Men sen har jag varit väldigt mogen och träffat mogna killar som inte har varit ute efter enbart en sak. Det hade dom kunnat glömma. Vet inte hur mogen din dotter är eller hur mogen killen är. Om han försöker få henne till någonting. Du kanske kan försöka få henne att ta med killen hem till er så du får träffa honom? hoppas ju på att hon är en smart tjej som inte går på allt för mycket skit

Dem har pratat o och så sen innan jul, och om killen bra är ute efter sex rent ut sagt så tror jag att hon hade lämnat henne redan. Hon har sagt att jag vet om han nu, de tog väl en vecka innan hon sa till han. Men han sa" Jag respektarar din morsa o tycker vi ska vänta ett tag med att ses iaf" och att han kunde väns flera år om de krävs" Mitt svar var då "har han läst en bok om hur man charmar tjejer?" Hon "fnös" o sa något sedan gick hon. Jag hoppas oxå hon tar till sina smarta sidor, enligt mig och många så ser hon bra ut, hon har kurvor och ser inte riktigt ut att vara bara 14år. När hon åker till stan så säger jag alltid han hon ej får träffa han.
  • Parel

Jag tror att även om du förbjuder henne att träffa honom så kommer hon göra det - är det då inte bättre att du säger ok, men jag vill veta, var ni träffas, när ni träffas, vilka andra som är där och vad ni gör.

Förbjuder du henne kanske hon reagerar rebelliskt istället - han kanske är en bra kille?

Du skulle också kunna mötas half-way och säga att de får träffas men endast hemma hos er...

Jag tror inte att total förbjuda är en bra idé...

• Indiansommar

Jag träffade min man när jag var nyss fyllda 15 och han 19, vi är ihop än idag 27 år senare Hjärta

• Lindsey Egot the only one

Du får förklara för henne vad svenska lagen säger ang att en vuxen är tillsammans med ett barn och vad som kan hända. Kuratorn har anmälningsplikt om det kommer fram att de har sex. Inget du ska upplysa dottern om för då kanske hon slutar att prata med kuratorn men du kan visa henne vad som står i lagen. Så länge de inte gör något sexuellt så är det inget fel men jag tror inte en 19 åring enbart vill hångla utan vill mycket mer

• Ebba92

Hej, när jag var i 13-14-årsåldern så satte mor sig med mig och pratade lite om vad hon var orolig för, och varför och så. Just då kändes det lite fånigt men i efterhand är jag väldigt glad att hon gjorde det. Jag tog nog till mig en hel del av det hon berättade även om jag inte skulle ha erkänt det just då Glad Jag började dejta rätt sent men det var okej för mig att mamma ville att de skulle komma hem och träffa dem. Det kändes tryggt. Men hade de sagt att jag inte fick träffa dem för att de var för gamla, så hade jag nog bara blivit arg. 

• Mamma302
    Parel skrev 2013-04-01 23:16:11 följande:
    Jag tror att även om du förbjuder henne att träffa honom så kommer hon göra det - är det då inte bättre att du säger ok, men jag vill veta, var ni träffas, när ni träffas, vilka andra som är där och vad ni gör. Förbjuder du henne kanske hon reagerar rebelliskt istället - han kanske är en bra kille? Du skulle också kunna mötas half-way och säga att de får träffas men endast hemma hos er... Jag tror inte att total förbjuda är en bra idé...

Parel skrev 2013-04-01 23:16:11 följande:
    Jag tror att även om du förbjuder henne att träffa honom så kommer hon göra det - är det då inte bättre att du säger ok, men jag vill veta, var ni träffas, när ni träffas, vilka andra som är där och vad ni gör. Förbjuder du henne kanske hon reagerar rebelliskt istället - han kanske är en bra kille? Du skulle också kunna mötas half-way och säga att de får träffas men endast hemma hos er... Jag tror inte att total förbjuda är en bra idé...

Hon säger ofta " när ni säger nej vill man bara göra de ännu mer" vad de än handlar om, så de var igen dålig idé, men jag vill verkligen inte att hon sk träffa han men jag har så många tankar om det här just nu.. Han bor i Sthlm o vi utanför, o dem har träffats i stan(Sthlm) tydligen... Vilket ej känns så säkert.
  • Mamma302
    Indiansommar skrev 2013-04-01 23:18:40 följande:
    Jag träffade min man när jag var nyss fyllda 15 och han 19, vi är ihop än idag 27 år senare 

Indiansommar skrev 2013-04-01 23:18:40 följande:
    Jag träffade min man när jag var nyss fyllda 15 och han 19, vi är ihop än idag 27 år senare 

Okej, hur regerade dina föräldrar om de är något du kommer ihåg? Grattis till förhållandet förresten.
  • Mamma302
    LindaEfraim skrev 2013-04-01 23:26:09 följande:
    Du får förklara för henne vad svenska lagen säger ang att en vuxen är tillsammans med ett barn och vad som kan hända. Kuratorn har anmälningsplikt om det kommer fram att de har sex. Inget du ska upplysa dottern om för då kanske hon slutar att prata med kuratorn men du kan visa henne vad som står i lagen. Så länge de inte gör något sexuellt så är det inget fel men jag tror inte en 19 åring enbart vill hångla utan vill mycket mer

LindaEfraim skrev 2013-04-01 23:26:09 följande:

Jag tror hon vet ganska mycket om de där själv redan, och tror o hoppas att hon ej skulle ha sex med han ännu. Jag har sagt till henne att hon är i regel ett barn och som är över 18 är vuxen, men hon tror fortfarande på att åldern bara är en siffra. Jag vet inte riktigt hur jag ska berätta det tydligare för hon kollar inte alls på mig när vi pratar om de.
  • Mamma302
    Ebba92 skrev 2013-04-01 23:50:11 följande:
    Hej, när jag var i 13-14-årsåldern så satte mor sig med mig och pratade lite om vad hon var orolig för, och varför och så. Just då kändes det lite fånigt men i efterhand är jag väldigt glad att hon gjorde det. Jag tog nog till mig en hel del av det hon berättade även om jag inte skulle ha erkänt det just då  Jag började dejta rätt sent men det var okej för mig att mamma ville att de skulle komma hem och träffa dem. Det kändes tryggt. Men hade de sagt att jag inte fick träffa dem för att de var för gamla, så hade jag nog bara blivit arg. 

Ebba92 skrev 2013-04-01 23:50:11 följande:
    Hej, när jag var i 13-14-årsåldern så satte mor sig med mig och pratade lite om vad hon var orolig för, och varför och så. Just då kändes det lite fånigt men i efterhand är jag väldigt glad att hon gjorde det. Jag tog nog till mig en hel del av det hon berättade även om jag inte skulle ha erkänt det just då  Jag började dejta rätt sent men det var okej för mig att mamma ville att de skulle komma hem och träffa dem. Det kändes tryggt. Men hade de sagt att jag inte fick träffa dem för att de var för gamla, så hade jag nog bara blivit arg. 

Okej, jag har ju pratat med henne om som sagt så tittar hon inte på mig, hon kan säga "kanske" o skratta lite när jag säger att hon ej får träffa honom. Jag tror ändå att hon är lite som du va, att hon tar tills sig de o när hon är vuxen så tänker hon tillbaka på det, o känner för hoppnings vid att hon valt rätt beslut vad hon än gör nu.. Och hon här gått därifrån när jag sagt att hon ej får va med han o verkade väldigt ledsen men när jag frågade sa hon att hon ej var de..
Svar på tråden Min dotter träffar en 5 år äldre kille