• Hallonmumsan

Ni som testat peewee/pellets

Jag använder idag everclean men är trött på sanden som sprider sig överallt och vita fläckar på mitt svarta badrumsgolv så jag funderar på att testa peewee. Plus att det är dyrt till två katter. Nu undrar jag om det är bra innan jag slängt ut pengar i onödan. Jag har en katt som har kletigare bajs så jag funderar på om det blir ett problem. Sen vill jag såklart slippa unken doft som blir i dom flesta kattlådor. Sen undrar jag var man ska köpa pelletsen och vilken som är bäst.

• Svar på tråden Ni som testat peewee/pellets
  • Lilia

Jag använder Toa-lätt och det fungerar bra. Jag har tre katter och två lådor, det börjar lukta efter 5-6 dagar. Då diskar jag ur lådan med ett parfymfritt diskmedel och byter "sanden". Toa- lätt är billigast på Konsum konstigt nog. Jag betalar 60 kronor för 20 liter. (det går åt 5 liter/låda)

• mullemuppan

Vi har PeeWee kattlåda men köper vanlig pellets (sån man eldar) på närmsta byggaffär då det blir mycket billigare. Men då lägger vi ett tunnt lager pellets i den undre lådan också eftersom eldningspelletsen inte absorberar/sväller upp lika snabbt som PeeWee pelletsarna. Det luktar aldrig unket från lådan hemma, urinet absorberas av träspånorna i pelletsen (och torkar snabbt) och bajset torkar snabbt (sen måste jag erkänna att jag aldrig funderat på konsistensen på kattens avföring så jag vet inte om det räknas som torrt eller kletigt).
    Enda nackdelen är väl att det far ut några pellets när katten gräver (dock har vi husvarianten så det blir inte mycket spill per dag), å andra sidan så är dom enkla att sopa upp och när vi körde sand tycker jag att man kunde hitta det överallt i huset.

• LunaLunatic

Kletigt bajs funkar i peeween om man ser till ha tillräckligt med pellets. Diarré är dock ingen höjdare.
    Har vanliga bränslepellets och när det kommit kletigare brukar jag ösa över lite spån (det faller sällan igenom helt utan att jag ruskar lådan, så finns ofta lite kvar i överlådan) ingen jag skopar upp det. Funkar bra. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Hallonmumsan

Han har inte diarré men skulle jag ta upp det med spaden så blir spaden smutsig. Hur ofta behövs det rensas? Jag tänker om man åker bort över en natt eller så? Jag har två katter. Och vad blir kostnaden om man skulle ha peewee pellets? Eftersom vi bor trångt så har vi lådan i vårat minimala badrum och då har jag funderat på hur det funkar när man duschar och det blir ånga i badrummet. Jag funderade främst på en riktig peewee låda så papperspellets är inget jag tänkt ha.

• LunaLunatic

Badrum: sämre ventilation = mer lukt. Har haft i badrummet i flera år så det funkar absolut, men typ hall är bättre.
    Jag rensar när de bajsat eller varje kväll.
    Var länge sen jag hade peeweepellets, men en 16 kilos (tror jag det är) bränslepellets räcker ca 4 månader till mina två lådor (4 katter).
    Vet dock de som har peeweelåda med toalätt överst istället för pellets. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Hallonmumsan

Myone hade en billigare variant till peewee lådan somman kanske kan pröva. Om man måste åka bort och ha kattvakt så får man väl ha en extra låda med sand i om katterna accepterar det.

• nemo1

Pellets är det ingen katt som gillat här hemma. Det luktar dessutom apa i hela hemmet och lådan känns ofräsch redan efter en dag. Köp en stor  förvaringslåda från tex Ikea eller ÖB istället och en en långluggad matta i badrummet som du bara skakar över lådan om det kommer något utanför.

• Hallonmumsan

Är det pappers eller träpellets du menar? Sen kanske det luktar olika beroende på om man har peewee kattlåda? Vi har idag en låda med tak så dom sprätter inget ut från lådan men när dom går ur så följer det med tassarna överallt i hemmet och då har jag ändå lådan i duschen som även har en list. Jag vänder också lådan åt en vägg men det tycks inte hjälpa. Sen är ju evercleanen svindyr och egentligen den enda klumpbildande sanden jag tycker håller sig fräsch.

• nemo1
    Hallonmumsan skrev 2013-04-02 18:42:47 följande:
    Är det pappers eller träpellets du menar? Sen kanske det luktar olika beroende på om man har peewee kattlåda? Vi har idag en låda med tak så dom sprätter inget ut från lådan men när dom går ur så följer det med tassarna överallt i hemmet och då har jag ändå lådan i duschen som även har en list. Jag vänder också lådan åt en vägg men det tycks inte hjälpa. Sen är ju evercleanen svindyr och egentligen den enda klumpbildande sanden jag tycker håller sig fräsch.
    Har provat båda delarna och katterna ville inte ens gå på det utan tyckte det var obehagligt. Jag köper Extreme Classic som är precis lika bra som Ever Clean som jag använde först. Kostar 199:- för 15 kg, så lite billigare än Ever Clean. Nu har jag ifs alltid många jourkatter hemma men det luktade vidrigt här hemma. 
  • Hallonmumsan

Jag testade extreme classic sist och var inte alls nöjd. Den luktade snabbt och var inte lika dryg då klumparna blev större. Nu hade dom inte lavendeldoften här utan bara utan lukt. Men hade du den tvådelade lådan då?

• iaseia

Jag hade en öppen och plockade kletigare bajs med hundbajspåsar.
    Hade 2-3katter och en låda, underlådan bytte jag varje dag, men överlådan fyllde jag mest på. Upplevde ingen lukt. Efterso jag hade en öppenlåda så var de bara att ta en påse och plocka upp när jag såg att de blivit bajs.

• Mildotchka

Hej! Jag har vanligt träpellets från Jula. Kostar endast 39:90 för 16kg. Har två unga katter och även mina gäster har sagt att det inte luktar något illa.

Svar på tråden Ni som testat peewee/pellets