• Linda87

matvägran!

Ville bara höra lite hur ni har haft det med era barn när dom fått sina kindtänder!?

Min son vill nästan inte äta något, ja märker inte direkt något obehag, men matvägrar! ja kan få i han några tuggor sen bara skakar han på huvudet. kan vara lika dant vid alla måltiderna! Försöker att ge han någon frukt eller smoothie men vill inte ha det heller! det är så frustrerande när han inte äter=( Han borde ju vara hungrig! Nu har ja sett att det är alla 4 kindtänder på gång, en har trängt igenom nu!
    Men hur lång tid ska det ta innan han börjar äta??

• Svar på tråden matvägran!
  • Lowika

Säker att det är tänderna som gör att han inte äter? Om han är som min lille kille är han ju i "kan själv" stadiet nu. Låt honom äta bitar själv? I min sons mun kom under en period inte något in som han inte stoppade in själv. Nu kan han gå med på att bli matad litegrann, men inte helt.

• Linda87

ja brukar alltid lägga bitar av maten så han får plocka medens ja matar lite! han har alltid ätit bra men helt plötsligt vägra han nästan allt, eller han får inte i sig några mängder! Kan ju vara en period också! Men just maten är frustrerande tycker ja! 

• flysan88

Jag har en son som snart blir 2½. Han har aldrig visat något obehag när nya tänder har kommit, varken som bebis eller nu. Däremot har han varit lite strulig med maten sen han var 1½ ungefär. Brukar alltid äta bra på förskolan, men hemma är han mer selektiv... Till en början var han bestämd med att äta själv, men tappade intresset när det inte gick så bra. Numera bestämmer han sig vad han tycker ser gott ut, vilken kan innebära att han bara äter pastan eller bara äter köttbullar. Ibland bara grönsaker. Detta varierar, något som var gott förra veckan vägrar han smaka på denna vecka osv. Jag vet inte vad det beror på, men jag känner mig inte direkt orolig. För oss är det viktigt att han sitter med vid matbordet och har sin egen mat, vi brukar se till så att han i alla fall smaka på allt. Vill han inte ha, behöver han inte. Efter middagen brukar jag erbjuda honom en frukt eller smörgås om han har ätit dåligt. Men oftast är han nöjd, och på kvällen får han välling.

Inte alls svar på din fråga Men ville ge min syn på matvägrande barn!  

• Linda87
    flysan88 skrev 2013-04-02 11:23:13 följande:

Jag har en son som snart blir 2½. Han har aldrig visat något obehag när nya tänder har kommit, varken som bebis eller nu. Däremot har han varit lite strulig med maten sen han var 1½ ungefär. Brukar alltid äta bra på förskolan, men hemma är han mer selektiv... Till en början var han bestämd med att äta själv, men tappade intresset när det inte gick så bra. Numera bestämmer han sig vad han tycker ser gott ut, vilken kan innebära att han bara äter pastan eller bara äter köttbullar. Ibland bara grönsaker. Detta varierar, något som var gott förra veckan vägrar han smaka på denna vecka osv. Jag vet inte vad det beror på, men jag känner mig inte direkt orolig. För oss är det viktigt att han sitter med vid matbordet och har sin egen mat, vi brukar se till så att han i alla fall smaka på allt. Vill han inte ha, behöver han inte. Efter middagen brukar jag erbjuda honom en frukt eller smörgås om han har ätit dåligt. Men oftast är han nöjd, och på kvällen får han välling.

Inte alls svar på din fråga Men ville ge min syn på matvägrande barn!  

Det spelar ingen roll att det inte är något svar på frågan, skönt o höra hur andra har det! ja har inte så många vänner med barn så vet inte riktigt hur det kan se ut i andra barnfamiljer! För just maten är ju någon dom små liven kan styra över själva! Min son är 1 år! 

Svar på tråden matvägran!