• april2013

Ersättning vid ärr?

Hejsan! Jag har hört att man kan få ersättning vid ärr. Vad krävs för att gå ersättning? Februari 08 opererades min blindtarm bort. Jag skulle gjort titthåls op men vaknade med ett stort ärr och fick endast förklaringen att det skett komplikationer under op. Två månader efter vart jag gravid och ni kan ju bara gissa hur det ser ut efter en graviditet. Det är ca 10 cm långt och 1 cm tjockt och är fortfarande mörkt. Kan man få ersättning? Jag har/hade hemförsäkring under op.

• Svar på tråden Ersättning vid ärr?
  • Lena

Hemförsäkring gör troligen ingen nytta. Sjukförsäkring borde vara det som krävs.

• eec82

Är via din personförsäkring du kan få ersättning om jag inte har fel. Du anmäler skadan vad som hänt, sen efter ett år brukar de vilja få in bilder. Är olika hur långt tillbaka i tiden de går vissa kan man anmäla 5 år efter men vissa efter 3 år. Så är väldigt olika. Summan är med olika beroende på skada uppkomst och hur det ser ut nu. Ring ditt försäkringsbolag och hör med dem. De brukar vara väldigt trevliga iaf de som jag har. =) Lycka till. 

• eec82

vissa har öppet till 21:00 ifall du vill ringa ikväll. ;) Bara ett tips.

• emmamoa123

Jag fick 19500 för ett ärr på fingret efter en stavmixolycka :) hade trygghsnsa olycksfallsförsäkring.

• Mosfia

Har svårt att tro att du får ersättning för ärret. Om de var tvungna att öppna istället för titthål, så är det ju inte mycket att göra åt. Att ärren blir fula vid grav, är väl inte deras fel. Jag har keloid, mins ärr efter plastikoperationer är inte snygga, men det är sånt som händer. Får man fula ärr vid olyckor, som är kosmetiskt eller funktionellt störande, så förstår jag att man får ersättning. Har du skött ärren som du ska med tejpning?

• Philippa

Hade du bara hemförsäkring får du ingenting....

• april2013

Det va lite så jag kände också. Att det va mitt fel som blev gravid så tidigt inpå. Jo då det såg jätte fint ut till en början. Men efter de nio månaderna blev det väldigt uttöjt och fult.

• Majsan70

Har du personförsäkring ersätter de ärr efter blindtarmsoperation. Min dotter fick nyligen 13000 kronor för sina ärr efter just en sådan operation. 3 ärr för titthålen och sen ett stort eftersom det blev komplikationer. Min dotter är försäkrad i Skandia för övrigt.

Svar på tråden Ersättning vid ärr?