• Anonym (ögonlock)

Jag känner mig så fånig, operera ögonlock

Jag ogillar skönhetsoperationer för att bli yngre. 
    Jag har rejält hängande ögonlock, det har blivit värre med åren och nu är det så "illa" att jag ibland på mornarna har begränsat synfält på ena ögat, då ögonlocket hänger ner över själva ögat.

Jag har funderingar på att fixa detta, men jag känner mig så löjlig för kontentan är ju att man ser yngre och piggare ut (men vem vill ha ögonlock som hänger över halva ögat).

Jag tvivlar att det är något som man kan få på remiss, utan det blir att spara och kämpa. Tjänsteledigt får man väl ta själva operationsdagen, men jag kan arbeta hemifrån under de dagarna man ser mest bedrövligt ut.   

Är det någon som gjort operationen, var ni nöjda, var gjorde ni den (hela Södra Sverige är OK), hur länge var ni blåa runt ögonen efteråt    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-18 21:47
    Jag läser allt vad ni skriver och blir mer och mer sugen på detta. Tack för att ni delar med er

• Svar på tråden Jag känner mig så fånig, operera ögonlock
  • tundra

Vänd dig till VC. Har du besvär så är det ju mkt möjligt att du får operera dig via sjukvården.

Jag betalade 100 k när jag tog bort min xanthelasma (tunna gula streck under ögonen som var enbart kosmetiskt störande). Fick efter op samma broschyr för eftervård som de med hängande ögonlock.

Väntade 2 mån innan jag fick min op.

Ärren syns knappt nu efter 1,5 mån. Suveränt!

• Anonym

Jag har gjort övre ögonlock o herrrrre GUD säger jag vänta inte !! Bästa jag gjort i mitt liv !! Kostade 5000 hos dr malene Sellend i Tallinn !!

• Harmagedon

Hängande ögonlock som stör synfältet lär du faktiskt få åtgärdat av landstinget. Kolla med din vårdcentral innan du börjar leta privat.

Känner rätt många som fått det. Mammas väninnor hela högen så i 60 års åldern. Men de har alla återhämtat sig väldigt snabbt och är nöjda.

• Anonym (Nyopererad)

Jag är en kvinna, 50+,  har precis kommit hem från ptos-operation av båda ögonen. Gjorde ingrepper pga utslag,  mkt hud som gör att det blir fuktigt.
    Det tog 1 timme, kostade 8000:-, privat ögonklinik i mellanSverige.
    Är ganska blå på ögonlocken, precis där ingreppet gjordes. Det gör ont och jag fick tips från dr om att ta Alvedon. Stygnen ska tas om 5 dagar. Det syns skillnad redan nu, ser piggare men som sagt blå och mkt ömma.
    Själva ingreppet gjorde inte ont, fick droppar och bedövning. Det är nu efteråt det gör ont och lite suddig syn.

Kan ju skriva och berätta nästa vecka.

• Anonym (ögonlock)
    Anonym (Nyopererad) skrev 2013-04-13 12:33:12 följande:
    Jag är en kvinna, 50+,  har precis kommit hem från ptos-operation av båda ögonen. Gjorde ingrepper pga utslag,  mkt hud som gör att det blir fuktigt.
    Är ganska blå på ögonlocken, precis där ingreppet gjordes. Det gör ont och jag fick tips från dr om att ta Alvedon. Stygnen ska tas om 5 dagar. Det syns skillnad redan nu, ser piggare men som sagt blå och mkt ömma.
    Själva ingreppet gjorde inte ont, fick droppar och bedövning. Det är nu efteråt det gör ont och lite suddig syn.

Berätta gärna, hur länge det blåa höll i sig för dig och om du är nöjd. Tack för att du vill dela med dig
  • Anonym

Räkna med att ha solglasögon i 4 dagar efteråt (pga stygnen). Svullnaden gick ned efter c:a 1-2 dagar, men dagen efter har man ganska begränsat synfält om man säger så. När allt är läkt syns inget. Prata med din vårdcentral om att du har ptos och att det stör synfältet.

• Anonym (Nyopererad)

Jag har inte haft solglasögon och de sade inte dr att jag skulle ha heller.  Jag skulle inte ha ngt kallt på ögonen. heller.  Däremot inte klia, peta i ögonen utan badda med lite vatten.  Inga konstigheter. Har inget begränsat synfält heller.
    Jag har jobbat som vanligt men som sagt petar inte i ögonen utan torkat bort lite blod med våt kompress.

Är blå/röd på ögonlocken och lite blå under. Har lagt på lite täckande hudkräm. När jag kom hem ocvh bedövningen släppte , efter en timme, gjorde det  mycket ont, blev nästan lite illamående. Tog 2 Alvedon, smärtan gick över.  

Skiver mer när stygnen är borta.

• Anonym (Nyopererad)

Nu är stygnen, tagna, det kändes men gjorde inte ont. Det kommer att ta några månader innan slutligt resultat. 
    Är fortfarande blå och röd.  Inga problem annars.

• Anonym (Molly)

Jag har också hängande ögonlock, tycker det är irriterande, känns liksom tungt som om nån satt tejpbitar eller nåt som tynger ner ögonen. Funderar oxå på op men är lite rädd att man kommer se "fixad" ut och annorlunda än tidigare. Men man kan väl antagligen ta bort bara en mindre del så att det ser naturligt ut? Som det ser ut nu syns knappt ögonlocken utan mest att huden under ögonbrynen hänger ner till ögonfransarna!

• Anonym (Nyopererad)

Det har gått 1½ vecka sedan op.  Efter stygnen syns ingenting. Det ser inte fixat ut heller. Jag är lite blå under ögonen. Får lätt blåmärken så det hade jag räknat med. Jag är hittills mycket nöjd.

• annko449

Hej gjorde en sån operation i fredags och är nöjd än så länge. Ser inte så illa ut som jag trodde. Mådde dåligt av hängande ögonlock och ville inte vara med på bild. Ser inte detta som en skönhetsop. Mvh Annika

• Corrie
    Anonym (Nyopererad) skrev 2013-04-13 12:33:12 följande:

Hur kan detta endast ha kostat 8000? Eftersom jag har puffy eyes rent generellt så har jag kollat en del på hur mycket olika ingrepp kostar, och det billigaste har varit 25 000. Då hade den kliniken dessutom fått en del anmälningar på sig, men det var det billigaste stället jag kunde hitta. ?
  • Bibbbi

Jag har precis gjort en ögonlocksplastik, och precis som du säger hänger det ner över ögat. Vänner frågar om man är trött. Inte så kul när man känner sig pigg. På alla foto ser man hur det ena ögonlocket hänger mer än det andra. Har funderat över detta i snart 10 år, och Tog tag i detta den 21/3. Opererade mig på ArtClinik i Göteborg. Hur nöjd som helst. Kände inget under hela operationen och behövde inte ta en enda värktablett. Ska ta stygnen imorgon. Lite svullen än, men det lösa skinnet är borta // Bibbbi

• Anonym (sugen)

Är ofattbart sugen på att göra liknande op., i mitt fall hänger det inte så det stör synfältet men folk frågar mig om jag är trött osv. och när jag skrattar blir ögonen bara smala springor. Skulle vilja fixa både ögonlocken och påsarna under ögonen. 

Svar på tråden Jag känner mig så fånig, operera ögonlock