• MamiAmanda

Ni som pluggat till lågstadielärare och ni som arbetar som det!

Jag funderar på att börja plugga och undrar ett par saker ang lärarutbildningen som leder till jobb som lärare 6 år-klass 3. Undrar även om yrket som sådant. Skulle bli väldigt glad om ni som "sitter på svaren" har lust att hjälpa mig! Till er som jobbar som lärare: 1) Berätta hur en vecka ser ut 2) Är det mkt eller lite jobb? Hur många timmar per vecka lägger du på jobbet i snitt? 3) Positivt och negativt med jobbet 4) Om du har småbarn/barn i skolåldern; är det ett bra jobb att kombinera? 5) Vad tjänar du? Till er som pluggar/nyligen pluggat: 1) Hur många timmar/vecka lägger/lade du ner på skolan? 2) Är utbildningen rolig? 3) Är utbildningen svår? 4) Kan man jobba extra parallellt med utbildningen; hinner man det? TACK!

• Svar på tråden Ni som pluggat till lågstadielärare och ni som arbetar som det!
  • RöttÄrSött

Jag är utbildad f-6-lärare men jobbar inom förskolan, jag har dock flera kamrater från utbildningen som börjat jobba i skolan

Det är ett mycket flexibelt jobb schemamässigt efter skoltid där du ofta kan gå tidigare någon dag om du behöver, dock jobbar man istället många kvällar och helger. En kompis klockade 60-70 timmar i veckan men då var det i början, första året är värst innan man lärt in lite rutingrejor samt drar ned på ambitionen.

Det är ett enormt roligt jobb som är mycket givande men jag har själv valt förskolan för att lättare kunna vabba då jag är småbarnsförälder. Som klasslärare blir allt riktigt arbete i princip alltid ogjort då du inte är där. Eleverna delas in i smågrupper och får jobba i arbetsböcker (såsom Mycket, Mera och Mest) eller jobba utan stöd med matte eller dylikt. Smågrupperna delas upp på kollegorna så de får sitta i grupprum eller bak i andra klassrum. På så vis sparar skolan på vikarier de första 1-3 dagarna (olika skolor har olika regler men här är denna modell vanlig). I förskolan blir det inte lika bra med vikarie som med ordinarie men mina arbetsuppgifter ligger inte kvar och väntar...

I framtiden vill jag jobba inom skolan för att få mer pedagogik och mindre omvårdnad som det är inom förskolan men just som småbarnsförälder känns det tufft att behöva oroa sig för vab samt lägga helger och kvällar på jobbet.

Pluggmässigt beror mycket på kurs, familjesituation och pluggvana. Jag jobbade inget men känner flera som jobbade en hel del. Det är oftast en rolig utbildning

• Lyckobebisen

1) Hur många timmar/vecka lägger/lade du ner på skolan? 2) Är utbildningen rolig? 3) Är utbildningen svår? 4) Kan man jobba extra parallellt med utbildningen; hinner man det?  TACK! 

1) det är väldigt varierande beroende på kurs. Vissa kurser hade jag kunnat klara mig på kanske 15h/vecka för att bli godkänd. Medans när jag läste matematik så la jag ledigt 50 timmar i veckan för att hänga med. Det beror helt på vad du har fallenhet för. Svenska för mig är enkelt, matte svårt, och det visade sig i antal timmar jag behövde lägga också. Sen så bara för att det räcker med ex 15h betyder inte att det är bra att lägga så lite tid givetvis.

2) Ja, jag tycker den är roligt även om kurserna varierar självklart.

3) Nej, inte direkt. Enda kursen som varit svår var för mig matematiken, men det är olika beroende på förutsättningar.

4) Ja, men hur mycket beror på din situation. Jag läser nu 100% på distans, min sambo jobbar 75% och jag har en 1åring hemma men hinner ändå. Har en vän som har arbetat ungefär 75% under hela utbildningen på flexibelt arbete. Ett kvälls/natt/helgarbete om du inte har barn eller någon familj direkt att ta hänsyn till fungerar absolut enligt min åsikt. Om du kan studera effektivt mellan 8-13 mån-fre så anser jag att det är nog, men sen beror det på om du ska läsa distans eller på campus. Mina distansstudier har ju gjort att jag kan studera när jag vill förutom vid schemalagda aktiviteter. Så jag hade kunnat i perioder arbetat på ett dagjobb 4 dagar i veckan men då hade jag fått plugga helger och kvällar  och vissa veckor hade jag inte kunnat arbeta alls för att det varit för mycket.         

www.lyckobebis.blogg.se ♥ Sixten Vigor 5 mars - 2012
Svar på tråden Ni som pluggat till lågstadielärare och ni som arbetar som det!