1) Hur många timmar/vecka lägger/lade du ner på skolan? 2) Är utbildningen rolig? 3) Är utbildningen svår? 4) Kan man jobba extra parallellt med utbildningen; hinner man det? TACK!
1) det är väldigt varierande beroende på kurs. Vissa kurser hade jag kunnat klara mig på kanske 15h/vecka för att bli godkänd. Medans när jag läste matematik så la jag ledigt 50 timmar i veckan för att hänga med. Det beror helt på vad du har fallenhet för. Svenska för mig är enkelt, matte svårt, och det visade sig i antal timmar jag behövde lägga också. Sen så bara för att det räcker med ex 15h betyder inte att det är bra att lägga så lite tid givetvis.
2) Ja, jag tycker den är roligt även om kurserna varierar självklart.
3) Nej, inte direkt. Enda kursen som varit svår var för mig matematiken, men det är olika beroende på förutsättningar.
4) Ja, men hur mycket beror på din situation. Jag läser nu 100% på distans, min sambo jobbar 75% och jag har en 1åring hemma men hinner ändå. Har en vän som har arbetat ungefär 75% under hela utbildningen på flexibelt arbete. Ett kvälls/natt/helgarbete om du inte har barn eller någon familj direkt att ta hänsyn till fungerar absolut enligt min åsikt. Om du kan studera effektivt mellan 8-13 mån-fre så anser jag att det är nog, men sen beror det på om du ska läsa distans eller på campus. Mina distansstudier har ju gjort att jag kan studera när jag vill förutom vid schemalagda aktiviteter. Så jag hade kunnat i perioder arbetat på ett dagjobb 4 dagar i veckan men då hade jag fått plugga helger och kvällar och vissa veckor hade jag inte kunnat arbeta alls för att det varit för mycket.