• gklassy

    Fler som har MYOM och gör IVF??

    Jag vill göra IVF och har en myom circa 9cm i bakre livmodern. Läkaren föreslog att den borde opereras bort men jag har läst att flera kvinnor blev gravida med myom och födde hälsosamma barn. Jag vet inte vad jag ska tänka. Nu är jag lite orolig och vill gärna höra hur ni andra har haft det.


    Finns det några andra i min situation?

  • Svar på tråden Fler som har MYOM och gör IVF??
  • 4 missfall

    Hej

    Jag har ett myom ca 6*7cm. Har ett barn på naturlig väg som är 10 år men då hade jag inget myom. Har 4 missfall på raken, en spontan graviditet för 2 år sedan och 3 ivf efter det som slutat i tidiga missfall(runt v 6). Nu efter sista missfallet vill läkarna operera bort myomet då de tror att det gör så att jag får missfall.

    Jag känner att det är värt ett försök...

    Lycka till!

  • gklassy

    Tack för ditt svar!
    Det är synd att du har haft 4 missfall.Rynkar på näsan Jag hoppas att du lyckas med nästa försök. Vet du var myomen ligger? Mina är subseros och intramural så de påverkar inte kaviteten. På grund av mitt ålder är jag nervös att ta bort de nu. Jag har inte så mycket tid på mig.

  • Judjoh

    Hej Vi har försökt i snart i 10 månader utan att jag har blivit gravid under sommaren har det visat sig att jag har en myom som är 6 cm stor på utsidan livmodern. Vi hoppas att det är det här som gjort att vi inte kan få barn tillsammans. Hur har det gått för dig? Hoppas det har gått bra!!

  • gklassy
    Judjoh skrev 2013-09-01 09:50:33 följande:
    Hej Vi har försökt i snart i 10 månader utan att jag har blivit gravid under sommaren har det visat sig att jag har en myom som är 6 cm stor på utsidan livmodern. Vi hoppas att det är det här som gjort att vi inte kan få barn tillsammans. Hur har det gått för dig? Hoppas det har gått bra!!
    Hej, jag har flera myom och vet inte ännu om dem påverkar graviditet.  Några läkaren säger att dem kan, men andar läkaren med mer erfarenhet av kvinnor med myomer tänker att jag kan bli gravid ändå för att mina påverkar inte kaviteten. Jag går igenom IVF nu och fick tillkbaka ett ägg, men tror inte att den har fastnat.
    Ska du opereras?
  • MeAngeleyes

    Jag har också myom, dock lyckades jag få barn på naturlig väg. När jag snittades för drygt ett år sen så var mitt största myom 15 cm...
    Jag har planen att inte ta bort mina men när jag är färdig med barnbiten så åker hela rasket ut!

  • gklassy

    Hej MeAngeleyes. Vad bra att du blev gravid ändå!Glad Hur upplevde du myomen under graviditeten? Hade du ont eller någonting annat? Hur många har du och vilka storlek? Jag har egentiligen tre eller fyra som ligger mellan 2mm och 10mm.

  • MeAngeleyes

    Jag fick gå på extra kontroller och kände av dom litegrann när livmodern växte men inte farligt alls faktiskt. Det jag är besviken över är att planen var att föda vaginalt och de mätte det största till 5 cm via UL veckan innan. Det blev dock akutsnitt och när de då kollade strl så var det 15 cm, så en liten lätt felmätning kan man säga!
    Om det blir någon nästa gång så har jag tanken att jag ska göra 3D UL ifall de kan se bättre där?
    Jag vet inte hur många jag har, i journalen står det flera mindre och ett stort! På efterkontrollen mätte dom det till 7 cm så då hade det iaf krympt lite!

  • Judjoh

    hur lång tid tar det innan man får hjälp med IVF?
    känns jobbigt när man inte vet om det är på grund av myom eller om det är andra problem som gör att jag inte blir gravid...
    jag har blivit erbjuden operation och ska träffa en doktor men tankarna snurrar i mitt huvud...

     

  • gklassy

    Man kan få IVF hjälp av landstinget om paret har inte haft tidigare barn med varandra. Det finns också åldersbegränsning. Du måste kolla upp det med din landstiget eller ringa vårdcentralen. Men gör det nu för att de har alltid kö.
    Jag själv, går jag till en privat klinik nu för att de har mer erfarenhet med kvinnor med min problem och ålder.

  • Judjoh

    okay
    jag är 30 år och inte fått barn tidigare, min man är 40 år har två barn på 9 och 7 år sen tidigare.
    hoppas vi kan få hjälp också 
     

  • MeAngeleyes

    Jag fick reda på mina myom innan vi hade börjat försöka bli gravida och då sa de att vi inte behövde vänta mer än ett halvår på att söka hjälp då jag redan hade konstaterade problem. I vanliga fall är det ju ett pr dom gäller! Nu lyckades ju vi iaf vilket jag är hemskt glad och tacksam över!

  • gklassy

    Jag med. Jag fick reda på min myom när jag kände någonting hård under magen och upplevde mellanblödning och även kraftig blodning under mens. Det har blivit lite bättre med akupunktur och jag äter green tea extract tabletter.
    Myom försvinner inte men akupunktur och green tea hjälper att de förhoppningsvis inte växer.

  • hejmilianhej
    Hej, hur har det gått för er? Jag har ett submukulärt myom dvs inne i livmoderväggen men det tar upp ytan från inne i livmodern och ledde till ett missfall. 
    Jag vill kunna få barn, vad finns det för möjligheter och risker? Hur har ni gjort?
Svar på tråden Fler som har MYOM och gör IVF??