• Deelicious

Hur gör ni kladdkaka?

Visar ni ägg och socker opräst när ni bakar kladdkaka eller blandar ni ihop alla ingredienser samtidigt när ni bakar? :) Funderar på vad som kan bli godast....

och använder ni blockchoklad eller smör+kakao? Själv tycker jag nog smör+kakao kombinationen är bättre :) men det blir gott med blockchoklad också...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 08:34
    Oj jag skrev fel ser jag nu, ägg och socker PORÖST ska det ju stå inte opräst ;) haha

• Svar på tråden Hur gör ni kladdkaka?
  • 5by5

Jag vispar rumsvarmt smör och socker först och sen rör i resten. Glöm inte lite salt i smeten!

• Deelicious

Hur vet man när kladdkakan är klar då? tycker dte är supersvårt när det gäller kladdkaka eftersom den stelnar först efteråt :/

• funhouse
    Deelicious skrev 2013-04-03 08:37:42 följande:
    Den ser vettig ut :) Hur blir den i konsistensen?
    Den blir inte rinnig och inte "sockerkakig". Utan mer kakdegig eller hur man ska förklara xD
  • levande charader

Den ska vara lite fast i kanterna och dallrig i mitten, eller hur man nu ska förklara. Bättre för kladdig än för hård i mitt tycke iaf.

• Gizmo

Kladdkaka i långpanna

4 ägg
    6 dl socker
    250g margarin/smör
    3 dl mjöl
    2 tsk vaniljsocker
    6 msk kakao

Vispa ägg och socker poröst, tillsätt smält margarin. Blanda mjöl, vaniljsocker och kakao. Tillsätt mjölblandningen. Bred ut på bakplåtspapper i långpannan. Grädda 20 minuter i 175 grader och sikta över florsocker. Servera med vispad grädde! 

• deddan

Åh! Nu blev jag sugen på kladdkaka! Jag brukar blanda i allt i kastrullen (där det smälta smöret är), mums!

• Mercurialis

Jag blandar socker, vetemjöl, vaniljsocker, salt och kakao. Sedan rör jag ner äggen och därefter rör jag i det smälta smöret.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Deelicious
    Kakmonster skrev 2013-04-03 22:11:10 följande:
    Jag gjorde Markus A:s kaka nu ikväll. Nja. Har ätit godare. Saknade salt.
    Jag gjorde också Markus kladdkaka fast tillsatte salt :)

Det vart supergod! Dock gjorde jag en glasyr uppe på så man känner ju inte exakta smaken, mycket nöjd dock!
  • Liafia

Jag tillsätter alltid salt i allt med choklad. Vare sig det står med eller inte.

• Mrs Vader

Enligt min erfarenhet så blir kladdkakan kladdig och fin om man inte vispar ägg och socker medans den blir seg och härlig om man gör det, dock ska det vara ganska mycket socker för att det ska bli bra så minska inte på det. Salt är ett måste för mig! Har gjort måååånga kladdkakor och detta är iaf min slutsats =)

Svar på tråden Hur gör ni kladdkaka?