• Mayen

För vilken ålder passar "Narnia-böckerna"?

Jag älskade de här böckerna, och vill naturligtvis läsa de för min dotter.
    Hon är 7 år gammal. Är det lagom för de här böckerna eller är hon kanske för liten?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden För vilken ålder passar "Narnia-böckerna"?
  • mrsStatham

Kan man se filmen kan man höra böckerna. Tycker jag i alla fall.
    Svårt att säga en viss ålder eftersom det beror på barnets personlighet väldigt mycket.
    En bok kan vara väldigt opassande till en 7åring och helt okej för ett annat barn vid 5år.
    Beror på mognadsgrad, hur van man är vid historier, känslighet, osv osv i all oändlighet. 

Bara två saker är oändliga
  • Mayen

Fast vi har inte sett filmen... Minns inte sjàlv nàr jag làste boken

• mrsStatham
    Mayen skrev 2013-04-03 13:21:44 följande:
    Fast vi har inte sett filmen... Minns inte sjàlv nàr jag làste boken
    Åldersgränsen för Narnia är 11 år, alltså 7 år i vuxet sällskap.
    Har ingen aning om det säger dig något. Du känner ju din dotter bäst och extremt mycket bättre än vad jag gör. 
    Bara två saker är oändliga
  • Flickan och kråkan

Min syster läste böckerna för mig långt före jag såg tv-serien. Tyckte tv-serien var mycket läskigare. Jag gick i 1-3-någonting när jag fick böckerna höglästa för mig.

• Fanny b

Jag tycker inte hon är för liten. Om hon reagerar negativt på bokens innehåll är det ju bara att sluta läsa den.  

• Fjärilsviol

Vår 6-åring älskar böckerna!! Hon leker och "lever" Narnia! Vi hade läst Mio min Mio och bröderna Lejonhjärta bl.a. Innan och hon älskade dom också så vi bedömde att hon var mogen. Jag vet att några till i hennes klass också börjat läsa serien.
    Trevlig läsning!

Svar på tråden För vilken ålder passar "Narnia-böckerna"?