• Yn84

åsikter om phil och teds syskonvagn

Vi ska snart få vårt andra barn (i maj) och vårt första barn är 2.5år. Nu håller Vi på att fundera kring vagn... Ska Vi ha syskon vagn? Vilken sort? etc etc.
    Har börjat kolla in phil och Teds syskon vagn och tycker den ser smidig ut. Men frågan or, funkar den för oss? Kan man ha bebisen underst? Finns det någon bra ligg del för det? Eller är den vagnen designad för lite större barn? Tror inte vår tvååring vill sitta underst för då har man väl ingen utsikt?
    Snälla, hjälp mig med för och nackdelar och gärna om ni har erfarenheter av andra syskon vagnar att jämföra med.

• Svar på tråden åsikter om phil och teds syskonvagn
  • viseversa

Fler nackdelar än fördelar skulle jag säga.

+ den är smidig och man tar sig fram lätt. Lättstyrd och inte allt för tung. Snygg tycker jag. Man kommer på bussar och in i hissar med den.

- det lilla barnet växer ofta ur liggdelen väldigt fort. Min dotter var bara 4 mån när hon var för stor för liggdelen. Det blir lätt varmt för bebisen i liggdelen på sommaren då det är så "instängt". Den lilla sittdelen har ofta inte liggläge. Den som sitter bak sitter nere i avgaserna och ser inte speciellt mycket av världen. Knöligt att få ner bebisen i liggdelen samt sittdelen.

• Yn84

Tack för ditt svar.

Vilken ålder var det på dina barn när ni använde den?

Det där med avgaser var en bra synpunkt som jag inte reflekterat kring...

Men kan man ha bebisen där nere?

• Baby1112

Vi hade en sådan när lillebror var nyfödd och storasyster då var 13 mån.

*för liten och instängd liggdel. Han växte ur den innan han var fyra månader.

*inget liggläge för storasyster när bebisen ligger under.

*inget liggläge för bebis om den åker underst när båda sitter.

*svårt och trångt att få ner barnet i syskonsitsen.

*de ser absolut inget där under och sitter mer eller mindre på marken med alla avgaser rakt i ansiktet om man går bland bilar.

Vi sålde vagnen och bytte till en Babyjogger City Select istället. Lite större, men fortfarande nästan som en enkelvagn. Två lika stora separata vändbara sitsar.
    Bästa bytet vi gjort!

• Griseknoen35

Köp en annan. Finns inte mycket positivt med Phil vagnen...har hellre tvååringen på ståbräda och är vi borta längre är alltid någon mer med så då blir det två vagnar istället... Har bara använt philvagnen 3 gr på sex månader.

• lubenica

Vi har två år mellan våra tjejer och jag köpte en begagnad vibe. var tveksam till en början men nu med facit i hand skulle jag inte klarat mig utan den.

Jag gillar att gå långa promenader och storasyster gillar att åka vagn. Den har varit oumbärlig nu under vintern då vi lämnat på dagis och vi har även en storebror som ska lämnas i skolan. Men hur man väljer beror nog på vilka behov man har.

Vi har en granne med samma åldersskillnad på sina barn som vi har och hon har haft sjal  till bebisen och sulky till sin stora men då har hon inte stora på dagis. Jag hade en brio sing till mellantjejen och kan ju bara säga att Viben är mycket smidigare. Plus att den blir ju en enkelvagn med ett lätt handgrepp. Först hade jag tänkt göra mig av med den nu till våren men jag gillar den för mycket så den får tjänstgöra lite till. 

Kan dock tänka mig att liggdelen blir varm om man ska använda den under sommarmånaderna. Vår lilla kom i oktober och då var den perfekt att ligga i.

Lycka till:)    

• hallontryffel

När babyn är liten sitter det äldre barnet i syskonsitsen monterad ovanpå vagnen. När den lilla blir stadigare får hen flytta ner i syskonsitsen monterad bakom grundsitsen. Av säkerhetsskäl (så att tyngdpunkten blir rätt) ska den äldsta alltid placeras högst upp.

Jag skulle säga att era behov avgör om P&T är en bra vagn för er; vi bor mitt inne i Stockholm och jag skulle verkligen aldrig köpa en bred vagn här -kvm-priserna är så höga att man utnyttjar butiksytan till max, med smala gångar som följd. Med P&T:n kom jag fram överallt och det är en utmärkt cityvagn, däremot skulle jag noginte valt den om de flesta vagnspromenderna skett i skog/på landet.

Det absolut bästa med den är enkelheten att ta sig fram i stadsmiljö, kollektivtrafik osv, så är det era behov kan jag rekommendera den!

• anyXX

Jag älskar vår PT MEN jag tyckte inte den var bra till bebis. Till två lite äldre barn är den super, mina har inget emot att sitta bak och vi har inte mkt avgaser att tala om i vår lilla by.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Floffeen

Hum när vi titta på p&t så kunde man öppna upp mjukliften HELT om man så ville tex om de blir varmt.
    Dot och navigator har 2st läge på extra syskonsitsen.

vi funderar själv på någon p&T (navigator/dot) så man kan ha som enkelvagn efteråt
    känns inte lönt att lägga samma pengar på en syskonvagn som kanske bara använder 6månader om ens de..
    beror på hur mycket sonen vill åka vagn.

Ska titta en gång till nästa vecka, har för mig jag var skeptisk till sufletten att de blir som ett stort hål där bak
    skall kolla upp de igen då.

Något mer jag kände som negativt är att om man har hårdlift kan man inte har syskonsitsen verkar de som.
    Så isåfall mjuklift eller om man använder babyskyddet ..

När de lilla barnet vill sitta så skall de sitta nederst och stora i huvudsitsen.
    När den ligger i mjuklift skall stora sitta ovanpå så att säga.
    Finns videor som visar hur den fungerar.

Skall som sagt titta på den på måndag om du har några frågor kan jag ju försöka kolla upp dem
    om du inte redan gjort de..

philandteds.com/nz/Products/Push/DOT

Svar på tråden åsikter om phil och teds syskonvagn