• Äldre 3 Apr 12:55
    1081 visningar
    1 svar
    1
    1081

    Diskutera besvärliga frågor

    Hur gör man för att kunna diskutera besvärliga frågor? I vårt fall är det ekonomi. Det är min partners svaga sida och min starka. Alltså tycker hon det är jobbigt att prata om det. För konsekvensen av diskussionen vill jag blir att hon skall minska sin konsumtion. Om man skall beskriva våra karaktärer lite överdrivet kan man kall mig för snål och hon för generös.

    Det är en mycket viktig fråga, för om vi missköter ekonomin leder det till att vi måste lämna vår underbara bostad, som vi har skaffat tillsammans och där vi trivs fantastiskt.

    Jag kan förstå att det känns jobbigt att diskutera ens svaga sidor. Det är ju lättare för mig ioma jag är på "mammas gata" när det gäller ekonomi.

    Är det så inom det flesta relationer att det är svårt att diskutera om allting.     Eller är det    så att ena parten gillar att  prata om allt  och den andra parten vill aldrig prata?

  • Svar på tråden Diskutera besvärliga frågor
  • Äldre 21 Apr 15:29
    #1

    Hej!

    Du tar upp väldigt viktiga frågor som betyder mycket i en parrelation. Man måste vara överens om centrala frågor i det gemensamma livet, bland annat ekonomin, annars finns risk för ständiga, återkommande konflikter som tär på förhållandet. Båda behöver vara införstådda med att det inte är någon bra idé att undvika att prata. Ibland hamnar par i onda cirklar där sättet att prata blir det stora problemet. Det kan till exempel bli som du beskriver att den ene tar initiativet och att den andre blir tyst. Detta mönster i relationen blir inte alls bra i längden. Den som undviker kanske känner ett underläge eller annat obehag. Den som tar initiativ blir frustrerad över att inte få ett gensvar.

    Försök att skapa ett klimat att prata som är avslappnat. Lyssna på varandras önskemål och argument men hitta inte lösningar allt för snabbt. Då kan det bli låsningar. Ekonomin är ett gemensamt ansvar och ni behöver komma överens annars äventyras er relation. Ni behöver känna trygghet i er ekonomiska situation, lägga undan pengar till alla utgifter och se vad som blir över till övrig konsumtion.

    Hälsningar
    Gerd    

Svar på tråden Diskutera besvärliga frågor