• Anonym (Snart förälder)

Räkna ut SGI

Hej!

Jag blir förälder nu till sommaren. Har haft oregelbunden inkomst och skickat in min lönespecifikationer för 6 månader tillbaka tillsammans med anställningsavtal mm.

Vissa månader har jag tjänat 26 000 innan skatt andra månader 21 000 innan skatt. När jag slår ihop dessa 6 månaders inkomster och delar på 6 får jag en snitt månadslön på 23 500. detta innebär en årslön på ca 280 000. Har jag tänkt rätt när jag räknat. När bf är har jag varit anställd på detta företag i 270 dagar, planerar att arbeta in i det sista. Så det borde inte vara några konstigheter, eller?

Förstår att ni inte kan svara på enskilda ärenden men jag vill bara veta om jag tänkt ungefär på rätt sätt :)

Ha en bra dag, Mickan         

• Svar på tråden Räkna ut SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja, när inkomsten varierar brukar vi räkna som du beskriver ovan. Då skulle din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) bli 23 500 kronor x 12 månader, det vill säga 282 000 kronor.

För att ha rätt till föräldrapenning som baseras på SGI under de första 180 dagarna med föräldrapenning behöver man under minst 240 dagar i följd före barnets födelse haft en årsinkomst som överstiger 82 100 kronor.

Utifrån de uppgifter du lämnar så skulle du uppfylla detta villkor. Då har du rätt till föräldrapenning utifrån din SGI från dag ett.

Via vår tjänst Kassakollen kan du göra preliminära beräkningar av din ersättning:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen/kassakollen

Hälsningar

Harry, handläggare

Svar på tråden Räkna ut SGI