• Abla

Kapitalvinst, uppskov och CSN

Jag har fundering kring kapitalvinst och csn lån/bidrag om någon av er vänliga själar är insatt i detta.

Vi sålde vår bostadsrätt i juni 2011 och gick med vinst. Vi begärde uppskov på vinstskatten 2011 för att försöka hitta nytt boende under 2012, men istället kom min man in på högskola och började studera ht 2012 och vi bestämde oss att bo kvar i hyresrätt. Nu ska vi återföra uppskovet och skatta på vinsten. Nu har jag hört att man då blir återbetalningsskyldig till csn för att kapitalvinsten kommer att räknas som en inkomst 2012 och inte 2011 när vi fick vinsten. Någon som kan detta, kan det verkligen vara så? Om det nu faktiskt är så kan man lägga vinsten under första halvåret 2012 så att han inte kommer att komma upp över fribeloppet andra halvåret när han faktiskt studerade?
  • Svar på tråden Kapitalvinst, uppskov och CSN
  • Abla

Oj vad det såg konstigt ut i trådstarten. Gör ett försök här istället med samma inlägg:

Jag har fundering kring kapitalvinst och csn lån/bidrag om någon av er vänliga själar är insatt i detta.

Vi sålde vår bostadsrätt i juni 2011 och gick med vinst. Vi begärde uppskov på vinstskatten 2011 för att försöka hitta nytt boende under 2012, men istället kom min man in på högskola och började studera ht 2012 och vi bestämde oss att bo kvar i hyresrätt. Nu ska vi återföra uppskovet och skatta på vinsten. Nu har jag hört att man då blir återbetalningsskyldig till csn för att kapitalvinsten kommer att räknas som en inkomst 2012 och inte 2011 när vi fick vinsten. Någon som kan detta, kan det verkligen vara så? Om det nu faktiskt är så kan man lägga vinsten under första halvåret 2012 så att han inte kommer att komma upp över fribeloppet andra halvåret när han faktiskt studerade?  
  • Abla

Hepp, går inte så bra nu får försöka skriva om det..

Jag har funderingar kring kapitalvinst och csn lån bidrag om någon av er är insatta i detta.

Vi sålde vår br i juni 2011 och gick med vinst. Vi begärde uppskov på vinstskatten 2011 för att försöka hitta nytt boende under 2012, men istället valde vi att stanna i hr då min man kom in på högskolan och började studera höstterminen 2012. Nu ska vi återföra uppskovet och skatta på vinsten, men har hört att man då kommer att bli återbetalningsskyldig till csn för att kapitalvinsten kommer att räknas som en inkomst 2012 och inte 2011 när vi faktiskt fick vinsten. Någon som vet om det stämmer? Om det är så, går det att lägga vinsten första halvåret när han inte studerade så han klarar sig under fribeloppet eller delas det på hälften?

• Gladskit

Jag har för mig att vinsten kommer hamna på den månad då försäljningen skedde. Så blev det för mig och jag blev återbetalningsskyldig för i princip hela vårterminen. Jag begärde dock aldrig uppskov så jag är osäker. Ring Skatteverket för säkert besked!

• Abla

Ja det är ju lite klurigt eftersom försäljningen skedde 1 år och 3 månader innan han började studera, men eftersom vinsten först nu beskattas vet jag inte riktigt hur det blir..

• ardath bey

Det är svårt. Kolla med CSN hur de räknar, det är ju ingen kontant inkomst 2013. Eller begär omprövning av tidigare års taxering då försäljningen skedde. Det kanske är det enklaste

• Abla

Aha, kan man göra det också. Då är det kanske en idé =). Ja vi får kontrollera det vidare.

Svar på tråden Kapitalvinst, uppskov och CSN