• pluvdo

    Hjälp! Vad göra med fem palettciklider och en mal?

    Jag har fem palettciklidhanar och en mal här hemma som jag nu inte längre kan ha kvar eftersom akvariet har gått sönder. Vad kan man göra med dem? Jag kan inte med att döda dem, men vill heller inte köpa ett nytt akvarium för att kunna vänta ut dem (cikliderna är nio-tio år gamla).

    Någon som vet? Någon i Göteborgsområdet som kan tänka sig att ta hand om dem?

  • Svar på tråden Hjälp! Vad göra med fem palettciklider och en mal?
  • jmynt

    Har du pratat med djuraffären, det häder att de tar emot fiskar bara de är friska. Iaf där jag bor ska jag väl säga. Kan vara vär att kolla iaf.

  • pluvdo

    Försökte bli av med cikliderna (och deras femtioelva syskon) när de var nyfödda, men ingen djuraffär ville ha dem då och med största sannolikhet inte nu heller, när de är så gamla. Malen kanske är lättare att bli av med.

    Min pappa tog hand om ett par ciklider åt syrran 2003 när hon skulle flytta till England. Så fick de cikliderna förstås ungar och när jag flyttade hemifrån så sade jag att eftersom vi skulle ha mer utrymme här så kunde väl jag ta hand om fiskarna (som alltså är de kvarvarande ungarna som föddes 2003-2004 någon gång) tills de dör. Men de dör ju aldrig! Och nu läcker akvariet, så jag måste ta bort fiskarna därifrån innan akvariet går sönder ordentligt, så nu har jag ingenstans att göra av dem. De kan ju inte bo i en spann för alltid. Och jag vill inte betala för ett nytt akvarium när det egentligen inte ens är mina fiskar utan jag bara tog hand om dem för att vara snäll.

  • Ramborg

    Avliva dem.

    Jag vet inte hur stora såna fiskar är, men när vi fiskar om somrarna brukar vi avliva fiskarna med en kniv i huvudet mellan ögonen. Då dör de direkt och ligger inte och kippar efter andan i båten.


    42.
  • Lena

    Har du provat att ringa Nols ciklidhobby i Nol?

    De tar emot nästan alla fiskar så länge de är friska och artrena, annars kan de hjälpa dig avliva dem.

  • pluvdo
    Lena skrev 2013-04-03 15:36:36 följande:
    Har du provat att ringa Nols ciklidhobby i Nol?

    De tar emot nästan alla fiskar så länge de är friska och artrena, annars kan de hjälpa dig avliva dem.
    Tack för tipset, jag mailade dem nu.
  • pluvdo
    Ramborg skrev 2013-04-03 15:31:31 följande:
    Avliva dem.

    Jag vet inte hur stora såna fiskar är, men när vi fiskar om somrarna brukar vi avliva fiskarna med en kniv i huvudet mellan ögonen. Då dör de direkt och ligger inte och kippar efter andan i båten.
    Jag kan verkligen inte med att avliva dem. Jag har fortfarande dåligt samvete för att ett gäng fiskar dog för några år sedan när jag var på semester eftersom rummet de stod i var kallt och pumpen slutade funka. Frös ihjäl alltså. Usch.
Svar på tråden Hjälp! Vad göra med fem palettciklider och en mal?