Hur töjer jag?!
Har planer på att börja töja hållen i öronen. Ska inte alls bli stort utan bara lite lite gran. Min fråga till er: Vilken storlek börjar jag på?
Har planer på att börja töja hållen i öronen. Ska inte alls bli stort utan bara lite lite gran. Min fråga till er: Vilken storlek börjar jag på?
Jag har för mig att man bara töjer några millicentimeter i taget. Ta något smått grovare än de örhänge du har, och börja gå uppåt ca 1 gång i veckan så den håller den formen. Det gör nog lite ont ju större du töjer, men jag har en kompis som sa att det gick till på något sånt vis.
Normal standard storlek ligger på 1.6mm, där börjar du. Sedan kan du byta upp dig en strl per månad1.6-2.0(2.4 är okej)-3.2-4-5-6 etc. När du kommit upp runt 5mm kan du skaffa pluggar och istället för att byta smycke linda ett varv gängtejp eller två runt pluggen varje månad istället så slipper du köpa nya smycken hela tiden.
Lycka till och töj försiktigt, det tjänar du på i längden. Och har du några fler frågor så är det bara att hojta till, jag har en ganska gedigen erfarenhet av att töja diverse olika piercings!
Använd töjstavar, jag började på 1,2 då jag var ung och dum och tog hål i öronen hos frisören, har du piercat öronen hos piercare har du troligen 1,6 nu. Med töjstavar gör det aldrig ont så länge man inte trycker in staven för mycket utan bara lite åt gången. Går du för fort fram så kommer du 'spräcka' hålet och kommer då vara tvungen att tvätta det och behandla det som ett nypiercat hål.
Har du piercat öronen hos en frisör så har du antagligen runt 0.8 mm nu.
Du börjar med att köpa ett smycke i 1.6 mm (eventuellt också 1.2 mm) och sätt i det. Sen går du upp till 2.0, sen 2.4, sen 3.0, osv.
Man brukar kunna töja ungefär 1mm per månad, men jag brukar vänta 2+ månader mellan varje för att vara på säkra sidan. Ju större man töjer, desto längre bör man vänta mellan gångerna. Man kan få riktigt fula örsnibbar om man töjer för fort.
Det ska inte göra ont att töja, då gör du fel. Se till att örat är varmt (ta en dusch eller lägg en vetekudde på), använd någon form av glid (t.ex. Vaselin) och tryck långsamt i det nya smycket. Det kan svida, men det ska inte göra ont. Det ska absolut inte blöda.
Går inte smycket i får man helt enkelt vänta i några veckor till.
När du börjar töja kommer du kunna använda vanliga BCR-ringar, men när du kommer upp i 3-4mm kommer du behöva byta till något annat eftersom ringarna börjar bli rätt så tunga i de storlekarna. Jag rekommenderar raka pluggar i akryl. Man har en o-ring (en smal silikonring) på var sida av pluggen så att den inte ramlar ur örat. Töjstavar är inte att rekommendera eftersom man lätt fastnar i kläder och annat med dem och kan råka skada örat. Samma sak med spiraler. Gängtejp är visserligen smidigt, men det samlas så jäklans mycket bakterier i skarvarna i tejpen. Luktar äckel och är inte bra att ha nära vävnad som redan är lite retad.
Pluggarna är dessutom billigare, finns att köpa för typ 35 :- styck på t.ex. Barbarella.
Det finns många sätt att töja öronen på - men bara några få som är rätt! Gör rätt från början så får du fina töjningar. Det är väldigt lätt att få blow outs (när det ser ut som att hålet har vänt sig ut och in och sticker ut på utsidan) och "kattrövar", när man har så mycket ärrvävnad i hålet från för snabb töjning att det ser ut som en katts anus. Det är INTE kul att gå runt med!
Kanske ska tillägga - vanliga örhängen är mycket smalare än de man får om man piercar sig hos en piercare.
Standardstorleken på vanliga örhängen är 0.6 - 0.8 mm medan standardstorleken på vanliga BCR är 1.6 mm. Ibland 1.2 mm. Har du piercat dig hos en piercare men sen bara använt smala örhängen i några år kan du räkna med att du ligger på runt 0.8 mm nu.
Jag har precis börjat töja men jag började med förstora så jag spräckte örat men efter ett tag går de till sig om man rengör
Töj sakta så slipper du blowouts. Det ska aldrig göra ont eller blöda. Duscha öronen riktigt varmt, smörj med vaselin sen in med staven och töj sakta. Sluta när det börjar göra ont. Sen håller du på så tills du har den storlek du vill ha. Inga smutsiga fingrar o pilla där, inte rena heller mer än när du töjer.
När det sedan är läkt och fint rekommenderar jag naturliga material såsom horn, ben, glas m.m. Mina blir alltid irriterade efter några dagar med akryl, stål m.m.
Sakta med säkert bara så blir de bra!