• Miniängel

Omeprazol till bebis

Hjälp! Jag behöver erfarenheter och tankar från er mammor! Kanske har din bebis fått omeprazol nån gång?

Vår dotter är snart 4 månader och har sedan hon föddes kräkts något hemskt! Den senaste veckan har det varit värre och hon har även börjat gråta vissa gånger när hon försöker äta. (hon helammas). Hon är även väldigt besvärad av att hon kräks och det märks att hon har ont av det då hon skriker hemskt i samband med kräkningarna.

Var och träffade läkare idag och de pratade om reflux, vilket jag tänkt ända från början. De sa att om det inte blir bättre kan hon få äta omeprazol, men att hon är så liten än så därför avvaktar de lite. I fass står det att barn under 1 år inte ska äta omeprazol. 
    När jag läser om biverkningarna så känns det inte alls bra att stoppa i vår dotter detta! Hon är ju så liten.. Samtidigt är det hemskt de gånger hon vill äta men inte "kan". Blir så förvirrad och ledsen, hur ska jag tänka!? 

En önskan som blev sann
  • Svar på tråden Omeprazol till bebis
  • MalinAnnaJosefine

Min son har reflux och har haft länge. Han har ätit Nexium sen ett års ålder ca. Han hade fått det tidigare om man insett att han hade en så allvarlig reflux som han verkar ha.
    Men han har aldrig haft någon biverkning av sin magmedicin alls.

Vad jag har förstått så är det olika mellan alla läkare vilken reflux-medicin en läkare skriver ut. 

Vackra Oliver 2 juni 2009
  • alynda

Min son hade reflux från att han föddes, men vi fattade inte vad det var för fel förrän han var 6 mån, eftersom han oftast svalde uppstötningarna. När vi äntligen fattade(han hade börjat äta burkmat och då känns det på lukten) varför han varit så mycket ledsen och krävt så mkt amning (det sved ju i halsen!), var han alltså 6 månader och fick omedelbart omeprazol av läkaren. Guuu' vad jag har haft dåligt samvete för att han inte fick behandling tidigare!! Han led verkligen, och vi med, både av att han mådde dåligt och av att jag aldrig kunde släppa honom eller sova mer än 2h i streck då bröstet var hans enda lindring och tröst.

Jag skulle inte oroa mig så mkt för biverkningarna om jag var du. Vår son fick nedsatt aptit, och det var jobbigt, men han blev en liten solstråle från behandlingsdag ett, från att ha varit en ständigt ledsen och skrikig bebis, så det var ändå värt det. Med nästa bebis ska jag vara mycket uppmärksam och vid minsta tecken på samma problem ska vi sätta in medicin så snart det bara går.

• Ellie

Det är jättevanligt att man ger till bebisar under 1 år under olika omständigheter. Tex för reflux, men även vid stora operationer eller annat som medför stress för dem. Var inte orolig, utan testa gärna.

• Mitt val

Min son fick Zantac för reflux. Minns inte från vilken ålder Fass rekommenderar den men den var effektiv.

• Miniängel
    MalinAnnaJosefine skrev 2013-04-03 16:58:50 följande:
    Min son har reflux och har haft länge. Han har ätit Nexium sen ett års ålder ca. Han hade fått det tidigare om man insett att han hade en så allvarlig reflux som han verkar ha.
    Men han har aldrig haft någon biverkning av sin magmedicin alls.

Vad jag har förstått så är det olika mellan alla läkare vilken reflux-medicin en läkare skriver ut. 

Jag ska skriva upp namnet på den medicinen och föreslå den för att se vad läkaren säger. Tack för tipset =)
    En önska som blev sann
  • Miniängel
    alynda skrev 2013-04-03 17:03:54 följande:
    Min son hade reflux från att han föddes, men vi fattade inte vad det var för fel förrän han var 6 mån, eftersom han oftast svalde uppstötningarna. När vi äntligen fattade(han hade börjat äta burkmat och då känns det på lukten) varför han varit så mycket ledsen och krävt så mkt amning (det sved ju i halsen!), var han alltså 6 månader och fick omedelbart omeprazol av läkaren. Guuu' vad jag har haft dåligt samvete för att han inte fick behandling tidigare!! Han led verkligen, och vi med, både av att han mådde dåligt och av att jag aldrig kunde släppa honom eller sova mer än 2h i streck då bröstet var hans enda lindring och tröst.

Jag skulle inte oroa mig så mkt för biverkningarna om jag var du. Vår son fick nedsatt aptit, och det var jobbigt, men han blev en liten solstråle från behandlingsdag ett, från att ha varit en ständigt ledsen och skrikig bebis, så det var ändå värt det. Med nästa bebis ska jag vara mycket uppmärksam och vid minsta tecken på samma problem ska vi sätta in medicin så snart det bara går.

Då kanske vår tjej inte skriker "bara för att" utan det beror i själva verket på refluxen. Och hon har ammat varannan timme dagtid sedan hon föddes, nu är det något längre tid mellan, men där har vi kanske förklaringen på det med...
    En önska som blev sann
  • Miniängel
    Ellie skrev 2013-04-03 17:13:25 följande:
    Det är jättevanligt att man ger till bebisar under 1 år under olika omständigheter. Tex för reflux, men även vid stora operationer eller annat som medför stress för dem. Var inte orolig, utan testa gärna.

Ja, nu när jag bollat lite med er här, så blir jag mer och mer övertygad om att vår lilla tjej kanske bör testa nån medicin.

Mitt val : tack för tipset på medicin, ska skriva upp den med =)

Kan det bero på refluxen som lilltjejen hostar och har sig ibland tror ni? det låter som en "torr" hosta..

Varför ska det behöva gå så lång tid innan man blir tagen på allvar vad gäller detta ämne?? De har helatiden sagt till mig att det är normalt att bebisar kräks mycket. som förstagångsmamma säger man direkt inte emot heller. Men nu får det vara nog! :)      
    En önska som blev sann
  • Mitt val

Vår son hostade väldigt mycket under den tiden som han var sjukast. Vi fick långt om länge remiss på kontraströntgen för att se om det var reflux, vilket det ju var. Prata med er läkare om det också!

• Miniängel
    Mitt val skrev 2013-04-03 21:58:29 följande:
    Vår son hostade väldigt mycket under den tiden som han var sjukast. Vi fick långt om länge remiss på kontraströntgen för att se om det var reflux, vilket det ju var. Prata med er läkare om det också!

det ska jag absolut göra..
    En önska som blev sann
  • alynda

Det där med hostan hade jag glömt (sonen är nu 4år), men nu minns jag att det var läkarens främsta argument f medicinering. Kommer det magsyra i andningsvägarna så kan det bli allvarliga skador med tiden. Kanske det finna ännu bättre mediciner nu än när vi hade bebis, nu kommer hur som helst att bli en gladare och mer utvilad familj :)

• Miniängel
    alynda skrev 2013-04-04 16:01:51 följande:
    Det där med hostan hade jag glömt (sonen är nu 4år), men nu minns jag att det var läkarens främsta argument f medicinering. Kommer det magsyra i andningsvägarna så kan det bli allvarliga skador med tiden. Kanske det finna ännu bättre mediciner nu än när vi hade bebis, nu kommer hur som helst att bli en gladare och mer utvilad familj :)

okej, då ska jag påpeka hostan för läkaren nästa gång, för det nämnde jag inte sist vi var där.

Var det dagar då era barn var bättre/sämre med deras reflux? Idag tycker jag lillan här kräkts mindre än hon brukar plus att hon inte varit så ledsen när hon ätit...  
    En önska som blev sann
Svar på tråden Omeprazol till bebis