• Anonym (gtgts)

ang ev vårdadstvist

hej
    sitter och försöker skaffa mej lite kött på bena då pappan hotat stamma om gemensam vårdnad 

så hittade jag detta på nätet

Har jag rätt till umgänge när mamman har ensam vårdnad? Jag och mamman är överens om att hon ska ha ensam vårdnad om vårt barn.
    Vilka rättigheter har jag som pappa när det gäller umgänget?
    Får mamman bestämma när och hur jag får träffa mitt barn?

Svar:

Enligt lagen är det barnet som har rätt till umgänge med den förälder som barnet inte bor med. Du har alltså som förälder inte någon umgängesrätt.

Däremot har du ett ansvar för att se till att barnet får möjlighet att utöva sin umgängesrätt. Genom att vilja träffa barnet, och diskutera med mamman hur det ska ske, fullgör du ditt ansvar.

Mamman har som ensam vårdnadshavare ett ännu större ansvar och skyldighet att se till att barnet får träffa dig. Skulle hon utan orsak hindra och försvåra barnets kontakt med dig riskerar hon att förlora vårdnaden om barnet. Vid en eventuell prövning i domstol ser man allvarligt på umgängessabotage.

Men finns det uppenbara och odiskutabla orsaker för att sätta gränser för umgänget då har mamman skyldighet att tillse barnets behov av trygghet och ett positivt utformat umgänge. Då får mamman ytterst bestämma hur umgänget ska äga rum.

Du kan alltså vända dig till domstol om du tycker att mamman utan grund hindrar och försvårar barnets umgänge med dig. Men först bör du rådgöra med en advokat. Det bästa är, om ni har svårt för att komma överens, att ni träffas på familjerätten för att genom samtal komma fram till en samförståndslösning. 

Det enda han kan säga om negativt är att jag hindrat honom, men det kommer bli ord mot ord. Vi är mycket oens om denna fråga. Jag anser mej att han får träffa barnet, men att han inte visat något speciellt intresse (förens helt plötsligt nu). Han anser tvärtemot att jag inte anstränger mej och som det står att jag ec kan ha hindrat/försvårat honom att träffa barnet

hur ställer sig rätten till detta? Det kommer vara ord mot ord
    då han bor i en annan stad och inte kan komma så ofta har jag sett till att han fått träffa barnet varje gång han varit här, jag har även antecknat alla gånger han varit här och hur länge då han redan när barnet var född hotade om detta

Svar på tråden ang ev vårdadstvist