• Anonym

Har fått ett bud innan visning och känner mig osäker....

Min lägenhet är till salu för 2,2 milj. Ligger på en väldigt bra adress och fick ett bud efter en förhandsvisning. De ger 2,4 om vi skriver papper i morrn. Lägenheten högst upp i huset gick för 2,550 för 2 veckor sedan. Den kägenheten är lite mer renoverad än min men har dock ballkonjen mot innegården och inte mot andra hållet med rätt så bra utsikt som jag har. Alltså är det både för och nackdelar med den som gick nyss jämfört med min. De andra lägenheterna samma storlek har sålts för 2-2,3 de senaste åren. Vad hade ni gjort? Tagit budet? Hade alla de andra gått för ca 2,4 eller mer hade jag inväntat budgivning men det är ju faktiskt bara den senaste som gick för mkt mer...jag funderar på att ge ett motbud på 50.000 kr mer och om de inte accepterar det chansar jag på att de blir en budgiving! Eller???? Vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Har fått ett bud innan visning och känner mig osäker....
  • Anonym

Med tanke på hur marknaden ser ut så hade jag tagit budet. Jag hade också tyckt att det varit värt hur mycket som helst att slippa ha visning med massor av folk som klampar runt i mitt hem, och eventuella extravisningar för intresserade, eller för dig när du inte får det du har begärt (en risk du får ta).

Det handlar om 100.000 i sammanhanget, som efter skatt är 80.000, som du kanske kan få mer.

Nej, ta budet är mitt råd.

• Anonym

En fågel i handel eller tio i skogen...

• Anonym (Vet)

Jobbigt läge... Vi sålde nyss vår lägenhet och var med om samma sak. Jag ville chansa på att budgivningen skulle ge ett högre utfall, så vi tackade nej till budet. Det resulterade i ytterligare 250.000 efter budgivning men det kunde lika gärna ha blivit mindre. Du får lita på din magkänsla och ta budet om du tror att du kan känna dig nöjd med det. Själv var jag rädd att jag skulle gräma mig och inte kunna sluta undra vad priset i en budgivning hade blivit, om vi valt att tacka ja till förhandsbudet.

• Anonym

Hur stort var intresset för de andra lägenheterna? Är det en attraktiv adress?

• Anonym

När är budgivningen? Är du helt säker på att de inte är med där, om du väljer att tacka nej? De vill såklart inte göra en dålig affär, och tror själva att du får mer vid budgivningen. Varför väntar de inte annars och försöker få den för 2,2?
    Jag hade väntat in budgivningen. Skulle den ge mycket sämre resultat kan du ju alltid tacka nej, och försöka om några månader igen.
    Som du ser... alla tycker olika, vilket innebär att ingenting är mer rätt än något annat :) Beror nog mest på din personlighet.

• Anonym (Vet)
    Anonym skrev 2013-04-03 20:28:09 följande:
    När är budgivningen? Är du helt säker på att de inte är med där, om du väljer att tacka nej? De vill såklart inte göra en dålig affär, och tror själva att du får mer vid budgivningen. Varför väntar de inte annars och försöker få den för 2,2? Jag hade väntat in budgivningen. Skulle den ge mycket sämre resultat kan du ju alltid tacka nej, och försöka om några månader igen. Som du ser... alla tycker olika, vilket innebär att ingenting är mer rätt än något annat :) Beror nog mest på din personlighet.

Så tänkte jag med - den som lade förhandsbudet skulle vara med vid en budgivning också, och då behövdes bara en till tillräckligt intresserad intressent för att få minst samma pris som förhandsbudet.
  • Anonym (Sälj)

Vi var med om samma sak, fick ett bud innan visning som var rätt lågt. Vi tog det inte. Hade förhandsvisning då mäklaren hade ett register med folk dom skrivit upp intresse för en lägenhet som vår. Fick då ett bud på det som mäklaren trodde skulle vara Max det vi skulle få för lägenheten och det tog vi, det var några 100k över utgångsbud o vi vet ju inte om en budgivning hade kommit upp dit så vi sålde och är jättenöjda.

• Schack73

Vi fick ett förhandsbud innan visningen som vi tackade nej till. Det slutade med att bara det paret kom på visningen och la ett lägre bud då. Vi var tvungna att sälja så de fick lgt för det lägre budet.

• missan75

Jag hade sålt för 2,4. Lätt.

Svar på tråden Har fått ett bud innan visning och känner mig osäker....