• Anonym

Hur mycket har ni lagt ner på era hyresrätter?

Jag bor i hyresrätt för första gången i mitt liv. Värden tycker lägenheten är funkis (renoverades för 6 år sedan), men det behövs nya tapeter i ett rum, lite färg här och där, kanske ett kickgolv i ett kök mm. Jag tror inte värden kommer betala något av detta alls.

Skulle ni lägga ner de pengarna (säg 3000-4000 totalt) om ni planerade att bo där 1-3 år?

Vad har ni gjort i era hyresrätter? Vad kostade det? Var det värt det?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur mycket har ni lagt ner på era hyresrätter?
  • Anonym

Jag bor i hyres och har lagt ned sammanlagt 20.000 kr.... klart värt det. Vi kommer aldrig flytta känns det som Vi trivs jättebra

• cocos87

Nu trivs jag jättebra där jag bor och planerar bo här iaf i 5 år. så jag har målat, satt på nya tapeter, fixat nytt golv på balkong osv,  detta har kostat mig ganska många tusenlappar men helt klart värt det eftersom jag och barnen känner oss som hemma Det hade vi inte gjort annars!

Nathalie 090607, Leo 101105, Nellie 120515
  • Anonym

Vi har målat och tapetserat om hela lägenheten, har i runda slängar lagt ca 5000. Helt klart värt det då vi vill trivas där vi bor.
    Det var omgjort 4 år innan vi flyttade in men färgerna var groteska och den kommunala hyresvärden anpassar 13 års principen. 

• Hon o Han

Jag har fixat en del i min, planderar dock inte på att flytta inom dom närmsta åren. har lagt klickgolv i kök, hall o vardagsrum ca 5500kr, håller nu på att fräfa upp badrummet med färg o det går ca 600-700kr

Kommer så småningom lägga klickgolv i mina 2 sovrum också. Här var nytapetserat när jag flyttade in, men kan nog bli ändrat av mig så småningom det med. Golven var dock riktigt sunkiga men jag tycker plastgolv e så jäkla fula så jag valde att betala o lägga in själv. Vardagsrummet hade jätteslitem parkett som var svårstädat o med husdjur e det inte ett alternativ, inte att få det fixat heller eftersom djurens klor förmodligen hade repat o jag fått betala innan flytt.   

Många som sagt till mig att jag e dum som lägger pengar som jag aldrig får tillbaka men jag resonerar som så att pengar e inte allt, detta är mitt hem och jag vill ha det med MIN stil o ha det lättstädat. (är långtidssjukskriven)  

• Zandra08

I vår hyresrätt har vi gjort en del, men hyresvärden har också stått för ganska mycket. 

* Nya tapeter i sovrum, hall, vardagsrum, kök som en målarfirma fixade(vi fick betala ungefär 1500 spänn då alla tapeter inte hade "gått ut").
    * Nya plastmattor i hall, sovrum och kök som en mattläggare kom och fixade- bekostades helt av bovärden.
    * Parkettgolvet i vardagsrummet slipades- bekostades av bovärden.
    * Vi har bekostat nya skåpsluckehandtag, ny toasits och säkert en del annat jag inte kommer på just nu.

Vi ska måla om en kökslist i köket, dörrfodret runt badrumsdörren, eventuellt måla om badrumsskåpet eller så köper vi nytt. 

Bovärden ska antingen riva eller måla om vårat staket på uteplatsen samt så ska vi i sommar lägga trall vilket kommer gå på ca 700 kr.

• cloudberry79

Inget alls. Vår lägenhet renoverades från golv till tak (bokstavligt talat, allt är nytt) innan vi flyttade in. Då betalar vi också lite mer nu när den är helt nyrenoverad än innan, den blev 400 dyrare i månaden med nya vitvaror osv. Å andra sidan är de nya vitvarorna mer energisnåla än de gamla och elräkningen är något billigare här än i vår gamla lägenhet, som var betydligt mindre. Vi kommer inte lägga ned något på lägenheten, utan tänker köpa radhus eller BR inom kort.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Purpurbräcka

Jag har lagt just den summan du nämner på att måla om här. Väggarna var i gott skick men fula som stryk.

Jag skulle inte betala för att byta ut ytskikt som är slitna. Det får värden stå för.

• lostinspace

Beror väl lite på hur länge man tänkt bo där. Jag skulle väl säga som så att om jag tror att jag skall bo där i fem år eller mer så skulle jag kunna tänka mig att lägga in lite pengar, annars inte en krona...

Därmed sagt att jag inte lagt en krona på någon av de hyresrätter jag haft...

• Zandra08
    Zandra08 skrev 2013-04-03 20:28:15 följande:
    I vår hyresrätt har vi gjort en del, men hyresvärden har också stått för ganska mycket. 

* Nya tapeter i sovrum, hall, vardagsrum, kök som en målarfirma fixade(vi fick betala ungefär 1500 spänn då alla tapeter inte hade "gått ut").
    * Nya plastmattor i hall, sovrum och kök som en mattläggare kom och fixade- bekostades helt av bovärden.
    * Parkettgolvet i vardagsrummet slipades- bekostades av bovärden.
    * Vi har bekostat nya skåpsluckehandtag, ny toasits och säkert en del annat jag inte kommer på just nu.

Vi ska måla om en kökslist i köket, dörrfodret runt badrumsdörren, eventuellt måla om badrumsskåpet eller så köper vi nytt. 

Bovärden ska antingen riva eller måla om vårat staket på uteplatsen samt så ska vi i sommar lägga trall vilket kommer gå på ca 700 kr.

Sambon har bott i denna lägenhet i över 6 år innan jag kom in i bilden för snart 2 år sen och vi kommer bo här i minst 1 år till. Kan bli att vi bor här många år till också.
  • Grappa
    Anonym skrev 2013-04-03 20:15:31 följande:
    Jag bor i hyresrätt för första gången i mitt liv. Värden tycker lägenheten är funkis (renoverades för 6 år sedan), men det behövs nya tapeter i ett rum, lite färg här och där, kanske ett kickgolv i ett kök mm. Jag tror inte värden kommer betala något av detta alls.

Skulle ni lägga ner de pengarna (säg 3000-4000 totalt) om ni planerade att bo där 1-3 år?

Vad har ni gjort i era hyresrätter? Vad kostade det? Var det värt det?

Tacksam för svar
    Det blir 300 kronor i månaden om du bara bor där ett år, det skulle jag lätt gjort.

Svar på tråden Hur mycket har ni lagt ner på era hyresrätter?