• Anonym (sommarochsol)

Sommarångest. Hur ser er sommar ut?

Ja jag vet att detta kan låta löjligt. Men jag får lite sommarångest. Vi har inte dåligt med pengar så, men vi har bara bott i vårt hus ett par år och har inte riktigt råd med någon utlandssemester. Vi har en del att göra på huset. Och så vill vi förstås bara vara lite också, samt åka på lite utflykter. Jag vill nog göra mer än min sambo - han är nog gärna hemma och skrotar och grejar mer än jag. 
    Vi har ett härligt hus med pool och så, så det är ju rätt skönt att vara hemma med, men jag kan behöva komma iväg för att verkligen slappna av.

Planerna är ju som sagt att greja lite hemma och även slappa hemma. Det blir nog en tur med en hotellnatt och nöjesfält, antingen Grönan eller Liseberg. Vi har lite släktbesök inplanerade och även några vänner som bor några mil bort som har båt, så någon båttur med dem blir det säkert. Och någon dag på stranden eller så, kanske någon mer dagsutflykt i närområdet.

Dottern är fem år.

Jag skulle vilja åka iväg åtminstone en vecka, till en stuga eller någonstans och bara slappa, men det vill inte min sambo. Och utomlands har vi inte riktigt råd med alltså. Jag vet inte. Jag kanske bara ska försöka vara nöjd där jag är istället, och njuta av det vi har? Är dock rädd att dottern inte ska bli nöjd med sin sommar också.. 

Löjligt? 
    Ja. 
    Men det gror igen med dessa tankar i min hjärna, så jag vill gärna ha era synpunkter :)
    Jag längtar någonstans efter lite kravlöshet och "bara vara"; medan min sambo gärna bygger, grejar, fixar och donar en massa. Lite svårt att kombinera.. då jag gärna får lite dåligt samvete om jag och dottern slappar på pooldäcket..... 

Hur gör ni andra? Hur ser er sommar ut? 

• Svar på tråden Sommarångest. Hur ser er sommar ut?
  • Anonym

Vår familj ska också mest vara hemma i sommar. Har precis flyttat till nytt hus och blir första sommaren här. Tycker själv det känns skönt att vara hemma på semestern. Blir väl nån kortare resa inom Sverige. Så du är inte ensam om att vara hemma under sommarsemestern o om ni har pool också är det väl toppen på sommaren!

• ELS

Eftersom hela semstern blev förstörd av dåligt väder och resesällskap förra året så har vi bestämt att vi ska vara hemma denna sommaren. Kanske någon dagsutflykt till liseberg, kålmården eller liknande.

Kommer bli skönt att vara hemma och strosa runt. Åka och bada i sjön på kvällarna. Långa grillkvällar med vännerna och bara mysa! 

• FruNyfiken

Vi blir hemma i sommar, förutom en resa för konsert i Göteborg i juli. Vi har alltid åkt utomlands två gånger per år, men sedan vi fick tvillingar också har det helt klart blivit färre resor. Vi har inte råd just nu, håller på att bygga hus och räknar med att semestern går åt till det! Lite surt känns det, men så är läget just nu!

• Majsan70

Vi har ingenting inplanerat. Maken får nämligen inte tummen ur o kollar upp med sina släktingar om vi kan komma dit...ja om de är hemma alltså. Nu orkar jag inte tjata längre så vi får la se vad det blir.

• Ruggugglan

Vi kommer att vara hemma och bara göra dagsutflykter med barnen. High Chappral, Ölands djurpark... Sen hoppas jag på fint väder så att vi kan spendera många eftermiddagar/kvällar på stranden.
    Kan hända att vi åker över till Danmark då min mamma bor där, men det återstår att se.

Mina barn har varit jättenöjda över sina somrar trots att vi inte åker överallt och far runt. Jag tror det är vi vuxna som oroar oss för mkt.

• Jag är jag Vem är du

Vi ska, som vanligt, åka till vår sommarstuga på Åland (har privat sandstrand & vatten typ 15 m från stugan).

Ska KANSKE åka till makens moster i Skara + Liseberg.

Våra barn fyller 13 år (sonen) & 10 år (dottern) i år........   

• Smilla0608

Vi brukar resa utomlands, vart i Egypten 2 ggr och Turkiet 1 gång, våra barn är 5 o h 6 så vi har rest mkt med dom. Denna sommar blir inget sånt, utan skara sommarland, Liseberg och Stockholm. (Vi bor i Göteborg)

• Dina08

Vi ska åka någonstans i 1-3 veckor, men familjen drar åt olika håll. Några vill till Grekland, några till London och så vill alla vara en vecka i Skåne. Har inte fått besked om semester ännu, så det känns osäkert att boka något. Jag håller med ts om att jag måste bort för att koppla av. Det blir ju också en annan möjlighet att umgås med varann i familjen.

• anyXX

Förra året gjorde vi misstaget att börja renovera på semestern, det ska vi INTE göra i år :) vi ska ha två veckor tillsammans först, då är vi iväg en vecka till Gotland och en vecka hemma. Sen har vi två veckor var med barnen. Jag funderar på att göra någon liten tripp med barnen på våra veckor, men jag är lite osäker på vad jag kan göra med en på 3 och en på 5 ensam. I din sits hade jag planerat in någon liten resa bara du och dotter. Kanske campa någon natt el hyra ampingstuga? El om ni bor lämpligt åka på en kryssning till Åland el Helsingfors! Jag och dottern åkte på kryssning för två år sedan bara vi två och det var superlyckat. Jag är också som du att jag vill göra lite mer än min man. Kryssning kostar inte så mycket heller, brukar dessutom finnas diverse erbjudande.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Nyfiken gul

resa utomlands på sommaren låter för mig obegripligt, vi har sommar 3 månader om året och vinter 9 månader. Då vill i alla fall jag vara hemma o njuta av det som går att njuta av. 
    Vintertid åker jag utomlands istället.

I sommar har vi 3 veckor semester,  4 dagar ska vi vara i stockholm (bor i norrland)  då vi bor på hotell, besöker skansen o gröna lund, traskar på stan och shoppar, gör utflykt med bilen runtom  o hälsar på kompisar o vänner.  (vi är från stockholm både maken o jag)

övrig semester tänker vi köra dagsutflykter, åka o sola o bada, åka till sommarstugan vi har och bara njuta och vara tillsammans hela familjen.

Övrig tid i sommar ägnar vi oss åt MC-åkning och camping med motorcykeln över helgerna maken o jag, umgås med alla våra barn (umgängesbarn) och njuter av att kunna ha en stor altan och en skön grön o stor gräsmatta att ligga och sola på.

Läsa en massa böcker tänker jag göra också.  Lägga en massa stora pussel.  Dricka massor av kaffe.

Klippa lite gräs och rycka lite ogräs.

Bara njuta! 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Majken

Vi har också hus, där det oftast finns lite småfix, så vi är hemma en hel del.
    Dock köpte vi oss en hyfsat billig husvagn för 2 år sedan och har blivit helt sålda på att åka iväg med den! Vi vill se mer av Sverige och bara ÄLSKAR att pimpa och fixa med vår vagn och så är vi iväg några helger under både vår och sommar samt 1-2 v under semestern!

• soetnoet

Jag säger alltid att jag ska sola, bada i poolen, ha picknick, grilla och ha mig. Blir det nånsin som jag har planerat? Nä. Så i sommar ska jag göra INGENTING. Då blir jag inte besviken

• Jag är jag Vem är du
    anyXX skrev 2013-04-03 20:57:43 följande:
    Förra året gjorde vi misstaget att börja renovera på semestern, det ska vi INTE göra i år :) vi ska ha två veckor tillsammans först, då är vi iväg en vecka till Gotland och en vecka hemma. Sen har vi två veckor var med barnen. Jag funderar på att göra någon liten tripp med barnen på våra veckor, men jag är lite osäker på vad jag kan göra med en på 3 och en på 5 ensam. I din sits hade jag planerat in någon liten resa bara du och dotter. Kanske campa någon natt el hyra ampingstuga? El om ni bor lämpligt åka på en kryssning till Åland el Helsingfors! Jag och dottern åkte på kryssning för två år sedan bara vi två och det var superlyckat. Jag är också som du att jag vill göra lite mer än min man. Kryssning kostar inte så mycket heller, brukar dessutom finnas diverse erbjudande.

Ta en tur till Åland under v 27 - 30 så kan vi guida er runt......Glad
  • Mammatilltvåprinsar

Vi tar en tvådagars på Kolmården med hotellövernattning direkt efter midsommar. Efter det båtåkande så länge vädret tillåter. Då varvar vi tältande med vandrarhem/hotell. I slutet av juli åker vi en vecka till Grekland med Bamseklubb och hela kitet. Misstänker att barnen kommer minnas tältandet mest:) Vill även vara hemma en del då vi bor nära vattnet, bara sitta på altanen och titta ut över sjön.

• sina

Jag måste komma hemifrån på semestern för att kunna slappna av helt, så vi ska iväg och tälta en vecka eller två. Resten av tiden ska vi vara hemma och fixa med huset och trädgården, åka och bada och äta glass och så.

• Diamanta

Jag älskar sommaren! Jag och barnen är lediga 8 veckor varje sommar, och mestadels består de veckorna av att bara vara hemma och slappa. Äta frukost på altanen, sitta ute i trädgården och fika. Läsa massor av böcker, bada i poolen och "bara vara". Sen har vi planer på att dra iväg ett par veckor med husvagnen, men inget bestämt resmål än. Vi brukar sällan planera något, utan vi tar det som det passar (utifrån väder etc). Ibland åker jag och ett av barnen till Liseberg (minsta barnet har varit för liten, men förra året var vi där hela familjen). Ett par dagar på nåt sommarnöje brukar det bli (typ Astrid Lindgrens värld, High Chaparal, Skara sommarland e.dyl.). I år får vi se vad det blir.

• anyXX
    Jag är jag Vem är du skrev 2013-04-03 21:05:33 följande:
    Ta en tur till Åland under v 27 - 30 så kan vi guida er runt......

Jag är jag Vem är du skrev 2013-04-03 21:05:33 följande:
    Ta en tur till Åland under v 27 - 30 så kan vi guida er runt......

flicka 2008 & pojke 2010
  • Anonym

Åk iväg någonstans, på ny, främmande ort och campa/tälta i en vecka vettja! Lev primitivt, ha gasolkök, tälta nära en sjö där ni badar men även tar hand om hygienen. Fiska, gör lägereld, promenera. Var utan elektronik och moderniteter. Simpelt och enkelt, barnen brukar tycka sånt är toppenroligt, det är snorbilligt om inget annat och när du väl kommer hem till ditt hus, kommer du uppskatta det tio gånger mer än någonsin. All dess finesser, som diskmaskin, tvättmaskin, varmvatten, dusch, toalett, skön säng...you name it...

• Anonym

Vi brukade alltid åka på solsemester, när jag fortfarande var gift, med våra två barn. Bor i USA, så Mexico var favoriten på nåt lyxigt all-inclusive resort, med underbar mat i överflöd, tiotals enorma pooler, kritvit finkornig lång sandstrand med turkos/genomskinligt vatten, så vackert att ögonen tårades. Lyx, lyx, lyx, så långt ögat kan nå. Men, efter typ 4 dagar någonstans, vart jag än åker, börjar jag få hemlängtan, blir less på allt, tycker det är tråkigt! Och just Mexico, andra gången vi åkte dit mådde jag riktigt illa, psykist. Vi bodde då i Riverera Maya, ca en timmes bussresa från flygplatsen och körde igenom fattigdomen, innan vi till slut nådde det sluta, inhägnande lyxiga enorma hotell paradiset. Såg de fattiga människorna i slitna trasor, satt utanför sina ruckel till hus, såg helt apatiska ut. Och så vår överflödiga lyx vi hade...mat i massor...och vi blev serverade och uppassade av Mexikanare, som säkert hade asdålig lön, knappt mat på bordet hemma med familjen, fick gå omkring i detta överflöd och jobba hårt, såg mängder av mat slängas, gå till spillo. Och, det var endast rika västerlänningar där, säkert ägs de flesta hotell där.av utländska, snorrika investerare, den mexikanska befolkningen tjänar nog inte ett dugg på turismen. Vet inte, men det kändes inte alls skoj att vara där till slut, jag hade dåligt samvete. Vi tippade vår dagliga städerska som städade vårt hotellrum med enorma summor, antagligen för att lätta på mitt egna samvete, hon blev så glad, det var inte klokt. Och varje dag vek hon otroliga, jättefina kreationer, som svanar, av nya rena handdukar, på våra sängar, som tack. Näe usch...dit vill jag nog aldrig mer, inte till nåt annat uland heller och som sagt, tre dagars semester räcker gott och väl för mig. Blir alltid så förvånad när jag hör vänner och bekanta ( endast svenskar) som ska spendera fyra, fem veckor i ex Thailand eller nåt annat tropiskt land. Nästa strandsemester, med endast barnen numera ( skiljd) blir det antagligen Florida eller Cali. Förra året var vi till San Diego, gick på deras berömda fantastiska zoo, Sea World och lite annat smått och gott. Räcker gott och väl.

Svar på tråden Sommarångest. Hur ser er sommar ut?