• bastusnuva

Gravid och envis tandköttsinflammation...

Jag är gravid i vecka 6 och har fått en väldigt envis tandköttsinflammation som inte vill ge med sig!

När jag var gravid förra gången höll det i sig från 6:e månaden fram tills efter förlossningen....

Jag har en tandläkartid nu till veckan, men tänkte höra om någon kan ge mig tips?
    Använder Corsodyl gel och har även provat Hexident munskölj.

Läser i andra trådar att folk blivit nästan omedelbart hjälpta av någon av dessa, men inte jag. Det är som det blir kroniskt under graviditeten. Gör ju så fruktansvärt ont!Obestämd

• Svar på tråden Gravid och envis tandköttsinflammation...
  • RöttÄrSött

Det kan ju vara kroniskt under graviditeten Jag har graviditetsgingivit och får inflammationerna oavsett kost eller tandborstning

Då det inte är bra att använda corsodyl för länge rekommenderade min tandläkare att bara använda om det blev extremt samt enbart på utsatta ställen. Efter graviditeten har jag återbesök och ska kolla så det gått tillbaka.

• bastusnuva

Har varit hos tandläkaren nu. Hon sa att jag får räkna med att inflammationen kan hålla i sig under hela graviditeten...Obestämd Och dessutom upptäckte hon att jag har blåsor som kallas afte eller något liknande, kan uppkomma vid graviditet och gör jätteont!

Men konstigt nog lindrades det inflammerade när jag slutade med Corsodyl. Undrar vad det kan bero på.

Vad är graviditetsgingivit?  

• RöttÄrSött

Om du googlar får du fram en hel del

Kort sagt är det återkommande tandköttsinflammationer som beror på graviditetshormoner och inte att man borstar fel eller för lite. Det går inte att bota utan försvinner (ska försvinna) efter graviditeten, däremot ska man borsta noga och försiktigt som vid vanliga inflammationer.

Min tandläkare rekommenderade ett återbesök efter graviditeten så man ser att inflammationerna dragit sig tillbaka.

Svar på tråden Gravid och envis tandköttsinflammation...