Är det här rimligt? Angående hämtning och lämning.
Jag har två barn i förskoleåldern från ett tidigare förhållande. Det har varit en lång period av umgänge-och vårdnadstvister. Nu har det i alla fall bestämts att barnen ska vara hos sin pappa varannan helg. Så långt är allt ok.
Problemet är detta. Vi bor ca åtta mil från varandra, i olika kommuner. Pappan vill dock att barnen lämnas på en annan plats, vilken ligger cirka åtta mil från oss båda två, vid varje umgänge. Enda anknytningen till den platsen är att pappan har några släktingar som bor där.
Jag har inte bil, så jag måste åka med buss/tåg om jag ska lämna där, vilket kommer kosta ca 500 kronor varje gång för mig, dvs ca 1000 kronor i månaden. Just nu är det mycket pengar för mig. För pappan går det plus/minus noll, då det blir exakt lika långt för honom att åka till platsen där jag ska lämna barnen, som hem till mig. Han har dessutom tillgång till bil. Dessutom blir det mer än den dubbla restiden för barnen, ca 2 1/2 timme istället för en timme, vilket en fredagseftermiddag/kväll med trötta och hungriga barn gör mycket.
Är jag verkligen helt ute och cyklar om jag tycker att han kan hämta barnen direkt hemma hos mig? Jag har erbjudit mig att betala halva bensinkostnaden. Han vägrar, men kan/vill inte säga varför; jag tror att det mest bara är på pin kiv.
Någon som har några tankar att komma med?