• Anonym (Rimligt?)

Är det här rimligt? Angående hämtning och lämning.

Jag har två barn i förskoleåldern från ett tidigare förhållande. Det har varit en lång period av umgänge-och vårdnadstvister. Nu har det i alla fall bestämts att barnen ska vara hos sin pappa varannan helg. Så långt är allt ok.

Problemet är detta. Vi bor ca åtta mil från varandra, i olika kommuner. Pappan vill dock att barnen lämnas på en annan plats, vilken ligger cirka åtta mil från oss båda två, vid varje umgänge. Enda anknytningen till den platsen är att pappan har några släktingar som bor där. 

Jag har inte bil, så jag måste åka med buss/tåg om jag ska lämna där, vilket kommer kosta ca 500 kronor varje gång för mig, dvs ca 1000 kronor i månaden. Just nu är det mycket pengar för mig. För pappan går det plus/minus noll, då det blir exakt lika långt för honom att åka till platsen där jag ska lämna barnen, som hem till mig. Han har dessutom tillgång till bil. Dessutom blir det mer än den dubbla restiden för barnen, ca 2 1/2 timme istället för en timme, vilket en fredagseftermiddag/kväll med trötta och hungriga barn gör mycket.

Är jag verkligen helt ute och cyklar om jag tycker att han kan hämta barnen direkt hemma hos mig? Jag har erbjudit mig att betala halva bensinkostnaden. Han vägrar, men kan/vill inte säga varför; jag tror att det mest bara är på pin kiv.  

Någon som har några tankar att komma med? 

• Svar på tråden Är det här rimligt? Angående hämtning och lämning.
  • viseversa

Nej det låter inte rimligt. Gå inte med på det och ja jag tror han vill jävlas. Låter extremt omoget och dom som blir lidande är barnen. Vill han träffa sina barn får han hämta dom hos dig annars får det vara!

• karet

Jag tror det finns någonting som säger att han har skyldighet att se till att barnen kommer till honom. Vilket alltså kan betyda att han ska ersätta dig för bensin.
    Men jag är inte säker.

Tycker dock det låter urbota dumt att ungarna ska behöva åka 1,5h längre varje gång.

• SVBk4rr1ng

Personligen skulle jag aldrig gå med på ett sånt upplägg utan en RIKTIGT bra anledning. Dessutom tror jag att det är umgängesförälderns uppgift att med hämtning och lämning vid umgänge. Så låt han komma och hänta barnen hos dig. Om han inte vill träffa dig kan han kanske hämta och lämna barnen på förskolan. Eller vänta i bilen medans du skickar iväg dem dit.

• Anonym (nej)

Det där behöver du ju inte gå med på, hur upprättades ert umgängesavtal där det blev bestämt att han skulle ha vh? Det är umgängesföräldern som står för barnens transport till och från sitt umgänge, om det är långt så kan boföräldern bidra med del av kostnaden utöver 10 mil. (beroende på ekonomi men det är bara om man fastställt det och kommer överens om det)

Det där upplägget skulle jag aldrig gå med på, det är ju helt idiotiskt. 

• h8him

Står det inget annat i domen så påbörjas och avslutas umgänge där barnen är skrivna = hos dig. Så du behöver inte gå med på att köra.

• Anonym (Rimligt?)

Tack för alla svar!

Jag tycker också att det känns onödigt krångligt, mest för barnens skull. En annan aspekt är att jag måste hämta tidigare på förskolan och förskoleklassen de helger det är umgänge. Inga problem just nu, men äldsta dottern kommer börja första klass till höst, vilket då innebär skolplikt och obligatorisk skolgång. Jag kommer då få hämta henne innan lunch varannan fredag om vi ska hinna till umgänget med pappan (de ska vara där klockan 16). Jag tycker inte att det är ok att hon missar en eftermiddag varannan vecka under hela (?) sin skolgång bara för att pappan inte vill hämta här. Det är knappast i barnens bästa intresse, men tyvärr vägrar han att se det så.

Problemet är dock att det finns en dom från tingsrätten, och att jag ska lämna barnen på den här platsen är en av de saker pappan "fick igenom", dvs det står i domen att de ska lämnas där. Jag har pratat både med mitt och pappans ombud, som båda säger att domen bör följas just nu eftersom vi har haft så svårt att komma överens. I teorin är jag helt med på att domen ska följas, men när det gäller en sån här detalj så tycker jag att man ska kunna vara flexibel...det känns som om det har blivit en jättestor sak av det, fast det egentligen inte borde vara det. Nu handlar det om att hitta en bra lösning för barnens skull, inte om att jag vill bråka med honom.

Hur gör man om man vill ha den här detaljen ändrad i domen? Är det tingsrätten man vänder sig till direkt? 

Ledsen att det blev lite wall of text! 

• Veliga Mamman

Hur kan de bestämma att du ska lämna där när det innebär att dottern måste sluta skolan vid lunch? Vi jar skolplikt i Sverige! Påminn ombudet om det...

Lycka till och stå på dig!

• h8him

Står det i domen så har du inget annat val än att följa det, tills du kan få en ändring av just den delen i domen.

Givetvis går skolplikt före umgänge men om du tar tag i detta nu så bör ni kunna hitta en vettig lösning tills barnet börjar 1:an.     

• SVBk4rr1ng

Men hur kommer det sig att pappan fick igenom ett så korkat krav? Vad hade han för argument? Måste varit något extremt känns det som?

• h8him
    Anonym (Rimligt?) skrev 2013-04-04 16:53:58 följande:
    Tack för alla svar!

Jag tycker också att det känns onödigt krångligt, mest för barnens skull. En annan aspekt är att jag måste hämta tidigare på förskolan och förskoleklassen de helger det är umgänge. Inga problem just nu, men äldsta dottern kommer börja första klass till höst, vilket då innebär skolplikt och obligatorisk skolgång. Jag kommer då få hämta henne innan lunch varannan fredag om vi ska hinna till umgänget med pappan (de ska vara där klockan 16). Jag tycker inte att det är ok att hon missar en eftermiddag varannan vecka under hela (?) sin skolgång bara för att pappan inte vill hämta här. Det är knappast i barnens bästa intresse, men tyvärr vägrar han att se det så.

Problemet är dock att det finns en dom från tingsrätten, och att jag ska lämna barnen på den här platsen är en av de saker pappan "fick igenom", dvs det står i domen att de ska lämnas där. Jag har pratat både med mitt och pappans ombud, som båda säger att domen bör följas just nu eftersom vi har haft så svårt att komma överens. I teorin är jag helt med på att domen ska följas, men när det gäller en sån här detalj så tycker jag att man ska kunna vara flexibel...det känns som om det har blivit en jättestor sak av det, fast det egentligen inte borde vara det. Nu handlar det om att hitta en bra lösning för barnens skull, inte om att jag vill bråka med honom.

Hur gör man om man vill ha den här detaljen ändrad i domen? Är det tingsrätten man vänder sig till direkt? 

Ledsen att det blev lite wall of text!
    Förlåt att jag frågar men hur kan det ta 4-5 timmar och kosta 500 kronor att åka 8 mil?
Svar på tråden Är det här rimligt? Angående hämtning och lämning.