• Mor till Ella

Byta eller inte byta från vinterdäck till sommardäck.

Det är ju fortfarande minus nattetid och jag kör till jobb på kvällen och hem på morgonen då det fortfarande kan vara halt. Ska jag byta däck nästa helg eller vänta tills nästa helg igen? Jag vill ju inte ha böter. Det är ju fint väder mitt på dagen och då måste jag använda bilen till och från dagis. Jag vill ju inte få böter.

• Svar på tråden Byta eller inte byta från vinterdäck till sommardäck.
  • Guld gossarnas Super Mamma
    Vinterdäck får läggas på f.o.m 1 oktober och måste vara på f.o.m 1 december. De får läggas av 31 mars och måste vara av 30 april. Sommardäck får läggas på f.o.m 1 april och måste vara på f.o.m 1 maj. De får läggas av 1 oktober och måste vara av 1 december. Dock om vinterväglag råder under dessa överlappnings tider så ska vinterdäck vara på. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag eller ej. så du får ingaa böter än för att du kör med vinterdäcken på. =)
    HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • mrsStatham

Det slutade vara krav på vinterdäck i söndags. 
    Dubbdäcken måste däremot bort på måndag den 15:e.
    Är det dubbdäck du har kan du alltså vänta till nästa helg.

Däremot kan det ju vara intressant i vilken del i landet du bor. Är det skåne vi pratar om antar jag att du aldrig behövt ha dubbade däck överhuvudtaget i år. Är det Piteå så skulle jag nog ha kvar dem så länge som möjligt...

Bara två saker är oändliga
  • Enter Sandman

Jag skulle ha väntat nån helg till, sålänge det är minus på natten och du är ute och kör då.
    Hellre olycksfri med böter än tvärtom. 
    Man ska vara rädd om sig, i synnerhet om man har barn som behöver en, behåll du vinterdäcken på lite till.

• Lowika
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2013-04-04 16:08:35 följande:
    Vinterdäck får läggas på f.o.m 1 oktober och måste vara på f.o.m 1 december. De får läggas av 31 mars och måste vara av 30 april. Sommardäck får läggas på f.o.m 1 april och måste vara på f.o.m 1 maj. De får läggas av 1 oktober och måste vara av 1 december. Dock om vinterväglag råder under dessa överlappnings tider så ska vinterdäck vara på. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag eller ej. så du får ingaa böter än för att du kör med vinterdäcken på. =)
    Det är fel. Det är 15 april som gäller som sista dag!

MEN; Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.

• Mor till Ella

Jag bor i Skåne och vädret här är lurigt ena dagen varmt och soligt andra dagen minus och snö.

Svar på tråden Byta eller inte byta från vinterdäck till sommardäck.