• Anonym

Aktivitetsersättning/Garantiersättning

Jag har haft Epilepsi sjukdom i omkring tolv år och för två månader sen på arbetsförmedling de sa till mig att jag kan ansöka aktivitetsersättning. Jag har aldrig jobbat och t.o.m idag jag får socialbidrag, jag undrar om vad kommer jag få (Aktivitetsersättning, Garantiersättning)??

• Svar på tråden Aktivitetsersättning/Garantiersättning
  • Försäkringskassan

Hejsan,

Vad du kan få i aktivitetsersättning går ej att svara på nu utan det är en utredning som görs när du skickat in ansökan och läkarutlåtande.
    För att vara berättigad till aktivitetsersättning ska du vara mellan 19 - 29 år och troligen inte kunna arbeta på minst 1 år på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. 
    Om du har haft låga inkomster eller inga inkomster alls, kan man få garantiersättning. Hur mycket man får i garantiersättning beror på ålder och hur länge du bott i Sverige.

Du kan läsa mer om detta samt hitta ansökningsblanketter på vår hemsida,
    www.forsakringskassan.se.

Hälsningar

Mimmi, handläggare

• Johan01

Tack för svaret.
    Jag ansökte för omkring två månader sen med läkarintyg, psykologintyg... Jag är 28 och söker jobb 4tim/dygn i omkring sju år men har aldrig fått jobb. Betalar Försäkringskassan för medicin??

• Johan01

Jag har ansökt Aktivitetsersättning i omkring tre månader men har inte fått svar tills nu, min läkare har också skickat intyg.... Får jag veta när ska jag få svar???

Svar på tråden Aktivitetsersättning/Garantiersättning